کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

26 خرداد 1397 ساعت 11:07

در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت می پردازیم.


به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،از جذابیت بازار سرمایه تا حمایت از تولید

محمدباقر نوبخت در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه دو سیما، اظهار داشت: در یک دوره کوتاه بیش از هفت میلیون سکه میان متقاضیان توزیع شد. بانک جهانی و صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی بالای 4 درصد برای امسال و سال آینده برای ایران پیش بینی کرده اند که از متوسط منطقه بالاتر است. سخنگوی دولت با درخواست از مردم برای کمک به ساماندهی بازار ارز و سکه، گفت: مردم نباید فکر کنند فقط می توانند در بازارهای ارز و سکه و خودرو اقدام به سرمایه گذاری کنند؛ باید بدانند بازار سرمایه (بورس) جذابیت بیشتری نسبت به سایر بازارها دارد؛ سرمایه گذاری در این بازار به نوعی حمایت از تولیدکنندگان محسوب می شود.


آغاز همکاری رسمی بازار سرمایه ایران و چین

در جریان سفر رییس جمهور به چین و با هدف توسعه بیش از پیش مناسبات دو جانبه، تفاهم نامه فیمابین سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و کمیسیون قانونگذاری اوراق بهادار چین برای همکاری متقابل و کمک فنی امضا شد. دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص این سند همکاری که توسط وزیر اقتصاد کشورمان با طرف چینی به امضا رسید به "سنا" گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر و قانونگذار بازار سرمایه ایران همواره همکاری با سازمان‌ها و نهادهای ذیصلاح و ارتقای تعاملات سازنده بین‌المللی را در دستور کار خود قرار داده و بر این اساس سند همکاری مستقیم و نزدیک بازار سرمایه ایران و چین به امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی رسید.


تامین مالی پروژه های نفتی، توقف حداقلی نمادها و سرنوشت آکنتور

دکتر شاپور محمدی در حاشیه مراسم آغاز بهره‌برداری از شش سامانه و خدمات الکترونیکی که صبح امروز با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در محل این وزارتخانه برگزار شد، در رابطه با تامین مالی پروژه‌های نفتی اظهار کرد: سازمان بورس با وزارت نفت بیش از یک سال و نیم برای انتشار اوراق مذاکره کرده و این موضوع در حال عملیاتی شدن است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در خصوص عرضه محصولات نفتی و حتی نفت خام در بورس انرژی هم کارهای خوبی انجام گرفته که خوشبختانه در فاز اجرایی برخی مشتقات و فرآورده‌های نفتی در حال عرضه هستند و عموم می‌توانند از اوراقی که مربوط به سلف محصولات نفتی است، برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی استفاده کند.


یکسان سازی استانداردها، ویژگی بزرگ بورس های بین المللی

جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل، جزییات طرح تاسیس بورس بین المللی کیش را که به تازگی از سوی رئیس این سازمان مطرح شد، تشریح کرد. بهادر بیژنی در گفت وگو با "سنا" با بیان اینکه می توان تاثیر بورس بین المللی کیش را فراتر از آن منطقه آزاد تجاری دید، گفت: تاسیس بورس بین المللی کیش مسلما به بالاتر رفتن سطح استانداردها و رویه های اجرایی - آن هم نه تنها در بورس بلکه در سطح بازار سرمایه کشور کمک می کند و این اتفاق بازار را امن تر، منصفانه تر، کارآتر، شفاف تر و رقابتی تر خواهد کرد.


لیگ ستارگان بورس، رویداد ارزشمند بازار سرمایه

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در نشست خبری دومین لیگ ستارگان بورس، با اشاره به اینکه در رویداد هایی همچون لیگ ستارگان بورس پدیده ها و نخبه ها کشف می شوند، گفت: ممکن است افرادی در میان دانشجوهای مالی حاضر باشند که تا به حال فضایی برای کشف استعداد آنها فراهم نشده باشد و این رقابت فرصت بسیار خوبی برای شناسایی این گروه است. در ادامه این مراسم یاسر فلاح، مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با اشاره به شورای داوری گفت: کمیته داوری متشکل از یک نماینده از بورس تهران، یک نماینده از فرابورس، دو نفر از اعضای سازمان بورس و یک نفر از کارگزاری است.


افزایش آینده نگری کشاورزان در بستر بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا و نیز استفاده از ابزارهای بلندمدت مانند معاملات سلف، فیوچرز و پیمان آتی قدرت آینده‌نگری کشاورزان را افزایش داده و امنیت خاطر را در حوزه تجارت محصولات کشاورزی فراهم می‌کند. به گفته حامد سلطانی نژاد، طی 2 سال اخیر بورس کالای ایران توجه ویژه ای به توسعه معاملات محصولات کشاورزی داشته و در تابلوی این گروه محصولات زراعی و باغی از قبیل انواع کنجاله ها، ذرت، زعفران، جو، خرما، گندم، دانه های روغنی و... پذیرش شده است. عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا به توسعه این بخش کمک می کند و حمایت از تولید و اشتغال، تنظیم بازار، کاهش فعالیت واسطه ها، حذف رانت و شفافیت اطلاعات را به همراه دارد.


نقش اثرگذار نیکوکاران در حمایت از پروژه‌های نوآورانه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با بیان اینکه فرهنگ کار خیر در بین مردم کشورمان همیشه وجود داشته و ریشه در سنت‌ها و باورهای دینی ما دارد، ابراز داشت: اینکه کار خیر را در حوزه‌هایی که تاثیرات ماندگارتری داشته باشد و منجر به تکثیر نیکوکاری در طول تاریخ شود، انجام دهیم بسیار پسندیده است؛ برای مثال حمایت‌ از ایده‌های جدیدی که به ایجاد اشتغال، تولید قدرت، توانمندی و ثروت در جامعه منجر می‌شود قطعا اثرات ماندگارتری خواهد داشت. مدیرعامل فرابورس، امیر هامونی، نیز اظهار داشت: در زمینه حمایت از ایده‌های حوزه علوم پایه می‌توان روی ساختارهایی مانند ‏Charity ‎Fund‏ یا صندوق وقف‌ کار کرد و از آنجا که ایده‌های مطرح‌شده در این حوزه بازاری نیست و در زمان کم به ‏تجاری‌سازی نمی‌رسد نمی‌توان از ساختارهایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه برای تامین مالی ‏آن‌ها استفاده کرد.‏


بازار سرمایه رو به آینده؛ افزونک ها در راهند

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس گفت: اکنون یکی از روش های فرهنگ سازی که در دنیا نیز آغاز شده، بسط مفاهیم در جامعه با استفاده از ظرفیت های «گیمیفیکیشن» است و بازار سرمایه ایران نیز از دروازه این ابزار نوین عبور کرده و به سوی آینده پیش می رود. به گفته یاسر فلاح، در مسیر فرهنگ سازی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار طی 2 سال گذشته اقداماتی همچون برگزاری لیگ ستارگان بورس ایران، طراحی رسانه اختصاصی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه تحت عنوان فاینکس تی وی، پاس داشت پنجاه سالگی بازار سرمایه، توسعه پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، انتشار کتاب ارزشمند تاریخ بازار سرمایه کشور، تولید محصولات فرهنگی برای گروه سنی کودک و نوجوان، تعامل با رسانه ها و استفاده از فن آوری های نوین را در دستور کار خود قرار داد.


راه‌اندازی صندوق جسورانه بانک‌ها فقط با مجوز فرابورس

مدیر عامل فرابورس از توافق شفاهی معاونت فناوری ریاست جمهوری با بانک مرکزی برای معاف شدن بانک‌ها در زمینه راه اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه دارای مجوز از فرابورس خبر داد. امیر هامونی با بیان اینکه تاکنون برای صدور موافقت اصولی برای 23 صندوق سرمایه گذاری جسورانه به هیات پذیرش فرابورس مراجعه شده، عنوان کرد: در حال حاضر تعداد 5 صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در فرابورس پذیره نویسی کرده‌اند و 8 صندوق نیز توانسته‌اند موافقت اصولی خود را دریافت کنند که پس از فرآیند بررسی ثبت شرکت‌ها وارد بازار سهام خواهند شد.


رهایی بازار طلای سرخ از دست دلالان

به گفته نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، زعفران به عنوان یک محصول ارزآور در کشور همواره دستخوش نوسانات قیمت است که سود اصلی حاصل این نوسانات را عموما واسطه هایی می برند که با ترفندهای مختلف اقدام به خرید ارزان زعفران می کنند. حسینعلی حاجی دلیگانی با بیان اینکه با اطلاع رسانی مناسب نسبت به مزیت های بورس، کشاورزان انگیزه ای دوباره می گیرند، افزود: کشاورزان از طریق معاملات آتی می توانند برای فروش محصولشان در ماه های آینده برنامه ریزی داشته باشند و حتی امروز قیمت فروش زعفران برای چند ماه بعد را مشخص کنند.

دو تکلیف سازمان بورس برای شرکت های بورسی و فرابورسی + متن ابلاغیه

سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین تصمیم مرتبط با شرکت‌های تحت نظارت، صورت‌های مالی نمونه شرکت‌های پیمانکاری را ابلاغ و بر ضرورت تهیه گزارش تفسیری مدیریت بر اساس اطلاعات شرکت اصلی و گروه تاکید کرد. سعید محمد علیزاده، مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس به همه شرکت‌های پیمانکاری ثبت شده نزد سازمان و حسابرسان معتمد اعلام کرد با هدف بهبود افشای اطلاعات در صورت‌های مالی شرکت‌های پیمانکاری و به منظور تامین نیاز‌های اطلاعاتی سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان، "صورت‌های مالی نمونه شرکت‌های پیمانکاری" طبق استاندارد‌های حسابداری ابلاغ می‌شود و از 19 خرداد 97 لازم‌الاجراست.


امسال گزارش های مالی با تاخیر منتشر نمی شود

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس با اشاره به اینکه وظیفه پیگیری گزارش دهی به موقع ناشران بورسی به شرکت بورس واگذار شد، گفت: شرکت بورس با یک پایش دوره ای سه چهار ماهه متوجه شد که بسیاری از ناشران اشراف کاملی به مقررات بازار سرمایه ندارند و لازم بود کارگاه ها و جلسات آموزشی برای آنها برگزار شود تا چالش ها را بشناسند. همچنین گزارش های بازدهی صنایع منتشر شد تا اثرات مثبت گزارش دهی به موقع بر بازدهی شرکت ها بررسی شود. روح الله حسینی مقدم در بخش دیگر گفتگوی خود با "سنا"، بازار سرمایه را در شرایط فعلی متاثر از دو متغیر اساسی دانست و گفت: یکی از این عوامل سرنوشت روابط بین المللی اقتصاد ایران و دیگری نرخ ارز است که به شدت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است.


همه دلایل جذابیت بازار سهام

به گفته مدیرعامل تامین سرمایه نوین، استدلال اصلی برای اتخاذ سیاست جدید ارزی، کنترل تورم و ممانعت از افزایش هزینه های زندگی عموم مردم (اقشار آسیب پذیر) بود که این موضوع درخور تقدیر و ستایش است. اما آنچه که در حال رخ دادن است متفاوت از نظر و پیش بینی سیاست گذاران است. ولی نادی قمی خاطرنشان کرد: آنچه فعلا بازار سهام را جذاب نگاه داشته، ثبات قیمت های بالای مواد خام در بازارهای جهانی و برآورد مشارکت کنندگان از عدم تداوم سیاست های فعلی ارزی دولت است.


اقدامات مثبت نهادناظر در راستای توسعه بازار سهام

به گفته مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه، کارمزد معاملات در بازار سرمایه ایران به عنوان یک مولفه تصمیم گیری سرمایه گذاران است، به نحوی که با کاهش کارمزدها، معامله گران بیشتری به این بازار می آیند و این موضوع می تواند افزایش حجم معاملات را به همراه داشته باشد. مهدی طحانی اظهار داشت: روند فعالیت بازار سرمایه طی یکسال اخیر اصلاحات بسیاری را به همراه داشته است. اصلاحاتی که به زعم بسیاری از کارشناسان توانسته باعث رونق در معاملات و افزایش جذابیت هرچه بیشتر این بازار میان سرمایه گذاران شود.


فرصت مغتنم بورس در کوتاه‌مدت برای فعالان

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با تاکید بر سرازیر شدن حجم انبوه نقدینگی به بازارهای مالی کشور، گفت: این موضوع بسیاری از صنایع را در بلند‌مدت وارد مرحله جدیدی از فعالیت می کند ولی در کوتاه‌مدت، بورس فرصت سرمایه‌گذاری بسیار خوبی برای فعالان به شمار می رود. سعید اسلامی‌بیدگلی در خصوص وضعیت بازار با توجه به سخنان رهبری مبنی بر بازگشت فعالیت های هسته ای به قبل از برجام گفت: اقتصاد ایران، بازاری است که بخش مهمی از منابع مالی آن در اختیار نهادهای دولتی و شبه‌دولتی است و سعی این نهادها معمولاً بر این است که در شرایطی که اخبار سیاسی بین‌المللی ممکن است تأثیر منفی بر وضعیت بازار داشته باشد، از بازار حمایت کنند.


چگونه برنده بمانیم

مدیر گروه دانشگاه علامه طباطبایی که در مسابقات لیگ ستارگان سال گذشته رتبه دوم را کسب کرد، درباره تجربه های این رقابت، رمز موفقیت گروهش و میزان ضریب نفوذ بازار سرمایه در میان جامعه دانشگاهی پس از نخستین مسابقات لیگ ستارگان توضیح داد. علی اصغر ضیاچی درباره اینکه رمز موفقیت تیم علامه طباطبایی در مسابقات سال گذشته چه بود، گفت: سال گذشته من سرپرستی گروهی پرنشاط و با انگیزه را بر عهده داشتم. ما سعی کردیم با توجه به زمان کوتاه مسابقات استراتژی خاصی را برای زمان پایانی اتخاذ کنیم. به طور قطع سایر اساتید هم پرتفوهای خوبی را انتخاب کرده بودند اما بیشتر آنها حرکت خود را پس از پایان زمان رقابت آغاز کرده و به بازدهی رسیده بودند.


رکورد جدید صادرات فولاد ایران

مدیرعامل فولاد یزد در خصوص روند این صنعت در بازارهای جهانی خاطرنشان ساخت: تأثیر تعرفه های ترامپ هنوز به عمل نرسیده ولی توانسته بازار را کمی با روند صعودی همراه کند. اما به این دلیل که هنوز اقدامی در خصوص اجرایی شدن این تعرفه ها صورت نگرفته نمی توان به طور قطعی، این روند را ارزیابی کرد. بهادر احرامیان ادامه داد: روند این صنعت در بازار داخلی کشور نیز صعودی بوده و ایران در سال گذشته رکورد جدیدی برای صادرات این صنعت به ثبت رساند و با 9 میلیون صادرات فولاد و آهن اسفنجی توانست نزدیک به 40 درصد تولیدات خود را صادر کند.

 

بازار سرمایه، آزادراه بازدهی

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن در گفت و گو با "سنا" با اشاره به اتفاق هایی که در ماه های گذشته فضای اقتصادی کشور را متاثر کرده، گفت: جذابیت سرمایه گذاری در بازارهای موازی به دلیل افزایش قیمت دلار، طلا، مسکن و خودرو در ماه های اخیر حجم قابل توجهی از نقدینگی را جذب بازارهای غیر مولد کرده بود. محمودرضا خواجه نصیری رکورد تاریخی امروز بازار سرمایه را مبتنی بر دلایل بنیادی و واقعی دانست و تاکید کرد بازار سرمایه بهترین محل سرمایه گذاری برای ماه های آتی است.


پایان دغدغه های چندین ساله بازار سرمایه/ آمارها خبر دادند

یکی از ابعاد بسیار مهم در شفافیت اطلاعات، افشای به موقع آن است. در این راستا ناشرانی که به صورت پذیرفته شده یا درج شده وارد بازار سرمایه کشور می شوند، مطابق با دستورالعمل های موجود موظف هستند در بازه های زمانی مشخص نسبت به افشای اطلاعات خود اقدام کنند. در این راستا در کنار رسیدگی به تخلفات ناشران متخلف، از پاییز 1396 پس از عملیاتی شدن دستورالعمل جدید افشای اطلاعات، موارد مرتبط با بازه های زمانی قانونی، و نیز موارد تاخیر در افشای اطلاعات برای ذینفعان ناشر مورد نظر (مدیر مالی، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره) در قالب پیامک ارسال می گردد که نقش بسزایی در کاهش چشمگیر تاخیر در افشای اطلاعات داشته است. در جدول این گزارش تعداد اطلاعیه های قابل انتشار در سامانه کدال همراه با وضعیت آنها، برای صورتهای مالی و گزارش فعالیت ماهانه به تفکیک زمانهای سررسید ارایه اطلاعات در 4 سال گذشته درج شده است.


نقدینگی به بورس تهران برگشت

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، با توجه به بهبود شرایط بازار، رفته رفته بستری در تالار شیشه‌ای فراهم شده است تا نقدینگی جدید به بورس وارد شود که نشانه‌های آن را می‌توان در افزایش حجم و ارزش معاملات در چند روز گذشته مشاهده کرد. محسن عباسی دلایل اقبال نقدینگی برای ورود به بازار سرمایه گفت: بدون شک بخشی از نقدینگی واردشده به این بازار، سرریز سپرد‌ه‌های بانکی است که در پی کاهش نرخ سود، نقدینگی از سوی بانک‌ها به‌سمت بازار سهام سرازیر شده است و انتظار می‌رود این روند تا پایان سال و حتی سال آینده نیز ادامه داشته باشد.


کد مطلب: 20782

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/20782/مروری-مهم-ترین-اخبار-بازار-سرمایه-هفته-گذشته

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir