کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گویی اعلام کرد:

اجازه نخواهیم داد شرکت های خارجی بیایند و مواد خام معدنی را از ایران ببرند

10 شهريور 1394 ساعت 11:41

حوزه معدن یکی از بخش های فعال اقتصاد ایران است که پتانسیل های بسیار بالایی دارد و کارشناسان پیش بینی می کنند در دوران پساتحریم معدن یکی از بخش های مهم سرمایه گذاری خارجی در ایران خواهد بود و کشور می تواند در این زمینه سرمایه های بسیاری را جذب کند،


در هفته ها و ماه گذشته شاهد ورود هیات های مختلف به ایران بوده ایم، آلمانی ها، فرانسوی ها، ایتالیایی ها، ژاپنی ها و ... می خواهم بدانم چقدر این هایت ها علاقه به سرمایه گذاری و حضور در بخش معدن ایران دارن

ببینید کشش سرمایه گذاری در بخش معدن به نظرم از بقیه بخش ها به مراتب بیشتر است و شما مطمئن باشید اگر پای سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری به ایران باز شود اولین بخشی که در آن حتما سرمایه گذاری صورت بگیرد این حوزه خواهد بود.

پیش بینی شما از میزان این سرمایه گذاری چقدر است؟

هنوز عدد آن مشخص نیست اما قطعا عدد آن بیش تر از بخش های دیگر و حتی قابل مقایسه با دیگر بخش ها نیست و بعد از نفت و گاز به نظر بخش معدن بیشترین سرمایه گذاری ها را جذب خواهد کرد.

آیا تاکنون صحبت های جدی هم صورت گرفته است مثلا درباره قرار داد یا پیشنهاد مشخصی برای کار در معدن یا محدوده معدنی خاصی بدهند یا بیشتر ارزیابی است؟

این ها عمدتا برای بررسی به کشور ما می آیند و هنوز هیچ گونه مذاکرات جدی و قرار دادی در حوزه معدن صورت نگرفته و بیشتر ارزیابی است.

مهم ترین شرکت هایی که در این مدت پیشنهادهای خود را مطرح کرده اند، کدام شرکت ها بوده اند؟

الان چون هنوز چیزی قطعی نیست من نمی توانم اسامی خاصی را اعلام کنم اما از کشورهای مختلف پیشنهادهایی داده شده است.

یکی از چالش های اصلی حوزه معدن در ایران خام فروشی است، آیا جذب سرمایه گذاری های خارجی می تواند جلوی این مشکل را بگیرد و ما به دنبال تولید محصولات معدنی در داخل و صادرات محصولات برویم؟

بله حتما این موضوع در اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ ما اجازه نخواهیم داد شرکت های خارجی بیایند و مواد خام معدنی را از ایران ببرند حتما باید فراوری و تولید محصول در داخل صورت بیگرد. برنامه ما این است که از دانش، تکنولوژی و سرمایه های خارجی برای تولید محصول و ارزش افزوده استفاده کنیم و بتوانیم جلوی خام فروشی را بگیریم. همچنین نوسازی صنایع و ماشین آلات حوزه معادن نیز یکی از اولویت های دیگر ما در همکاری با شرکت های خارجی خواهد بود، یکی از اهداف ما نوسازی و ارتقاع کیفیت ماشین آلات معدنی کشور است.

معدن طلای قروه کار خود را از چه زمانی آغاز خواهد کرد شما تعلام کرده اید که چند بار تاکنون اما به نتیجه نرسیده است؟

براساس اطلاعات من ابن معدن از شهریور ماه کار خود را شروع خواهد کرد الان درحال آماده سازی مراحل نهایی کار هستند و از شهریور ماه یا مهر حداکثر برداشت از معدن طلا شروع خواهد شد.


کد مطلب: 2454

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/2454/اجازه-نخواهیم-شرکت-های-خارجی-بیایند-مواد-خام-معدنی-ایران-ببرند

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir