محمد رضا نجفی منش از کارشناسان خبره حوزه خودرو در کشور محسوب می شود که پیش از این مسئولیت دبیری انجمن قطعه سازان خودرو را نیز برعهده داشته است، با او درباره حضور شرکت های خارجی خودروسازی در ایران و سرمایه گذاری آن ها گفت و گو کرده ایم:
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران:
مانعی برای حضور شرکت های خودروسازی آمریکا در ایران وجود ندارد
15 شهريور 1394 ساعت 16:29
محمد رضا نجفی منش از کارشناسان خبره حوزه خودرو در کشور محسوب می شود که پیش از این مسئولیت دبیری انجمن قطعه سازان خودرو را نیز برعهده داشته است، با او درباره حضور شرکت های خارجی خودروسازی در ایران و سرمایه گذاری آن ها گفت و گو کرده ایم:
در هفته های گذشته به خصوص در روزهایی که هیاتی از کشور فرانسه و برخی از کشورهای دیگر به ایران سفر کردند، بسیاری با مخالفت با حضور دوباره آن ها در ایران معتقد بودند که نباید فریب این شرکت های خارجی را که ایران را در دوره تحریم به ناگهان ترک کردند، خورد و بازار را در اختیارشان قرار داد، نظر شما در این باره چیست؟
به نظرم این حرف و استدلال اصلا درست نیست باید در نظر داشت که ما با فرانسوی ها بیش از 20 سال است کار کرده ایم و این ها را نباید کنار بگذاریم ضمن این که می دانیم در شرایطی که آن ها رفتند به میل خودشان ننبود و باتوجه به قشارهای آمریکا و تحریم ها و... مجبور شدند ایران را ترک کنند حتی رنو که باقی ماند و و ایستاد نتوانست کار چندانی انجام دهد و ناچار شد تولیدش را کاهش دهد چون نمی توانست پول جا به جا کند ما ضمن اینکه نباید دوستان قدیمی را فراموش کنیم اما این به این معنی نیست که به کشورهای جدید و شرکای جدید هم نگاه نکنیم
الان شاهد حضور شرکت های مختلف خارجی درایران هستیم فکر می کنید تا زمان قرار دادهای رسمی چفدر زمان طول بکشد؟
باید در نظر داشت وقتی طرف ها می رسند به یکباره همه چیز درست نخواهد شد و حداقل 3، 4 سال زمان لازم خواهد بود تا کارها عملی شروع شود این نیست که امروز اراده کنیم فردا همه چیز درست شود. اگر مثلا شرکت های آلکمانی بخواند بیایند تا قرار داد ها امضا شود و رسما وارد ایران شوند طول خواهد کشید اما در نظر داشته باشید که بازار ایران جا برای همه این ها دارد. ما الان یک میلون 200، 300 هزار خودور تولید می کنیم ولی می خواهیم به 3 میلیون خودرو برسیم قطعه سازی ما حداقل 4 برابر میزان فعلی بشود. ما نباید به گذشته نگاه کنیم چون اگر به گذشته نگاه کنیم ما با عراق 8 سال جنگ کردیم پس الان نباید باهاش هیچ رابطه ای داشته باشیم و مرودات اقتصادی داشته باشیم دیگر باید نگاه ما رو به جلو آینده باشد
ایا در نوع قرار دادها باید تجدید نظری صورت بگیرد؟
حتما ببینید شرایط کاملا نسبت به گذشته تفاوت کرده است و ما در شرایط قوی تری هستیم و بالاتر و بهتری هستیم چیزی که ما در شرایط جدید می خواهیم سرمایه گذاری مشترک است انتقال دانش فنی است حداقل با 40 درصد ساخت داخل شروع شود حدالق 30 درصد تولیدات صادر شود و بازار صادراتی شرکت ها در اختیار ایران قرار بگیرد این ها شرایطی است که وزارت صنعت معدن و تجارت تعیین کرده است و درست است و در مذاکرات این ها مطرح شده است و شرکت ها هم مخالفتی نداشته اند حتی شرکت رنو اعلام کرده است که پایگاه مهندسی خود را بیاورد در ایران شرکت های دیگر هم قبول کرده اند که قطعات را تا 80 درصد داخلی سازی کنند با آلمانی ها هم همین صحبت ها باید شود ما در این روزها و شرایط جدید نباید تنها به بازار خودمان نگاه کنیم بلکه باید بازار منطقه را ببینیم و بنا را براین داریم که خودرویی را در ایران تولید کنیم که اول جنبه صادراتی داشته باشد و بعد در کشور مصرف شود درست برعکس قبل که اول خودرو را برای داخل تولید می کردیم و بعد می دیدیم که ایا جنبه صادراتی هم دارد یا نه!
فکر می کنید شرکت های آمریکایی می توانند در زمینه خودروسازی به ایران بیایند مانند شرکت های آلمانی و فرانسوی و...؟
بله حتما می توانند حضور داشته باشند و هیچ مانعی برای حضور آن ها ووجود ندارد.
صحبت هایی هم شده است اصلا بین شرکت های آمریکایی برای این حضور؟
ببینید شرکت های آمریکایی گذاشته اند تا توافق هسته ای اجرایی شود و بعد صحبت های خود را جدی شروع کنند و حتما هم صحبت هایی می شود . آمریکا و شرکت های خودورسازی آمریکا یکی از قطب های بزرگ خودروسازی دنیا هستند
فکر می کنید چه شرکت های آمریکایی وارد ایران شوند؟
پیش گویی کار نسترادموس است اما فورد ابزار تمایل اولیه برای حضور در ایران را شنیده ام که کرده است.
از چه منبعی شما شنیده اید؟
حالا دیگه به این کاری نداشته باشید.
کد مطلب: 2466