کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران :

بانک های خارجی می توانند در ایران حضور داشته باشند

16 شهريور 1394 ساعت 9:22

محمد امیرزاده مدیرعامل:محدود داشته باشند یعنی شعبه و کار ریز انجام ندهند ولی در سرمایه گذاری ها حضور مستقیم حضور داشته باشند


اخباری درباره حضور بانک های خارجی در ایران منتشر شده است، آیا به نظر شما امکان این حضور وجود دارد؟

بله، بانک های خارجی می توانند با همکاری مشترک با بانک های داخلی کار در ایران را شروع کنند و مثل خیلی جاهای دیگر می توانند در سرمایه گذاری ها شرکت کنند، دفاتر محدود داشته باشند یعنی شعبه و کار ریز انجام ندهند ولی در سرمایه گذاری ها حضور مستقیم حضور داشته باشند؛ به نظرم قانون سرمایه گذاری خارجی ما هم قانون شفاف و روشنی است و نسبتا پیش رفته است در مقایسه با خیلی از جاهای دیگر دنیا، بنابراین به نظرم زمینه برای حضور بانک های خارجی در ایران وجود دارد.

به نظر شما بیشترین پتانسیل برای حضور سرمایه گذاران خارجی در اقتصاد ایران در کدام بخش ها وجود دارد؟

پتانسیل در همه زمینه های اقتصادی در ایران وجود دارد بخش صنعت، توریست، کشاورزی و... اقتصاد ایران اقتصادی بکر است و در همه بخش ها ما پتانسیل برای جذب سرمایه گذاری داریم اما بیشترین نگاه ها البته به صنعت نفت و گاز و صنایع وابسته به آن هاست.

شما فکر می کنید فضای فرهنگی و اجتماعی کشور نیز برای حضور سرمایه گذاران خارجی مهیاست؟ شاهد بدبینی ها و شکل گیری فضاهای منفی در این زمینه هستیم، مثلا نسبت به حضور شرکت های فرانسوی و...

این نکته بسیار مهم است، باید فضای اجتماعی و فرهنگی جامعه را برای حضور سرمایه گذاران خارجی فراهم کنیم و نباید فردا و پس فردا با حضور سرمایه گذاران خارجی شاهد سر و صداهای این چنینی باشیم؛ باید همگام با سیاسیون و اقدامات اقتصادی و دیپلماسی فضای فرهنگی را هم نسبت به حضور سرمایه گذاران خارجی اصلاح و مهیا کنیم. ببینید کشورهای سرمایه پذیر در دنیا زبان مشترکی دارند و ما هم باید این را داشته باشیم. برای جذب سرمایه گذاران خارجی و حضور آن ها مهم این است که ما چگونه می خواهیم برخورد کنیم و با چه منطقی می خواهیم صحبت کنیم. از طرف دیگر اثرات تصمیم گیری های سیاسی بر اقتصاد اثرات مهمی است برای مثال سال 1972 زمانی که نیکسون به چین رفت در اعلامیه پایانی این سفر با مقامات چین گفتند ما جهان را تغییر خواهیم داد و حالا شاهاد هستیم سرمایه آمریکایی و کار چینی امروز جهان را تغییر داده است و حالا ما در همه جای دنیا شاهد این هستیم که چینی ها حضور پر قدرتی دارند در انواع صنایع و سرمایه گذاری ها از صنعت مرغ داری بگیرید تا صنایع فولاد و... و ریشه همه این ها به تصمیم گیری های سیاسی و نگرش ها باز می گردد.

یعنی به نظر شما ما برای حضور سرمایه گذاران خارجی باید تصمیمات بزرگ بگیریم؟

بله ما باید اول جامعه را آماده کنیم و به مردم بگوییم هیچ اتفاقی قرار نیست در محیط فرهنگی کشور بیفتد، فرهنگ و دین ما زمانی محکم تر می شود که ما قدرت اقتصادی هم داشته باشیم اگر می خواهیم در صلح زندگی کنیم باید قدرت داشته باشیم و قدرت هم در پناه اقتصاد خوب شکل خواهد گرفت. از طرف دیگر این فاصله بین محیط های اقتصادی، فرهنگی و احتماعی را باید پر کنیم و مذاکره کنیم و مشکلات را از پیش رو برداریم تا شرایط برای حضور سرمایه گذاران خارجی فراهم شود و زبان احترام را در کشور نسبت به هم توسعه دهیم.


کد مطلب: 2468

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/2468/بانک-های-خارجی-می-توانند-ایران-حضور-داشته-باشند

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir