کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفتگو با علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات

افزایش سهم بازار سرمایه از تامین مالی زمان‌بر است

16 شهريور 1394 ساعت 12:38

صالح آبادی، رئیس سابق سازمان بورس و مدیرعامل بانک توسعه صادرات معتقد است که باید میان سیاست های بازار پول و سرمایه تعادل ایجاد شود


در شرایط رکود اقتصادی که تولیدکنندگان با کمبود منابع مالی مواجه هستند، تقاضا برای دریافت تسهیلات از بانک ها افزایش یافته و بانک ها نیز با مشکلاتی از جمله مطالبات معوق و محدود شدن سپرده های ارزی مواجه هستند که باعث کمبود منابع در بخش بانکی شده است.

در این شرایط تعدادی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که بازار سرمایه می تواند نقش بیشتری در تامین مالی بنگاه های اقتصادی ایفا کند.

علی صالح آبادی رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه های اقتصادی  گفت: بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه هایی که در شرکت های بورسی اتفاق می افتد و به اصلاح از طریق ارزش دارایی خالص در تامین مالی نقش دارد. نقش دیگر بازار سرمایه در تامین مالی نیز به اوراق بدهی موجود در بورس مربوط می شود. اوراق مشارکت، صکوک اجاره و سایر ابزارهای موجود در اوراق بدهی در حال حاضر در بازار سرمایه معامله می شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: بازار سرمایه در بخش هایی که ذکر کردم فعال است اما پروژه های بزرگ اغلب به منابع ارزی نیاز دارند که صندوق توسعه ملی امکان پرداخت آن را دارد. بخشی از این منابع ارزی نیز از منابع مالی خارجی و  خطوط خارجی مثل فاینانس و امثال آن تامین می شود

وی در مورد در مورد راه های تامین مالی ریالی در اقتصاد گفت: بخشی از تامین مالی ریالی در اقتصاد ایران از سوی بانک ها انجام می شود و بخشی هم توسط بازار سرمایه و از طریق اوراق بدهی شکل می گیرد.

صالح آبادی در پاسخ به این سوال که آیا اندک بودن سهم بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه های اقتصادی را قبول دارد؟ گفت: طی سال های اخیر سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد افزایش پیدا کرده است اما باز هم این سهم قابل افزایش است. باید در سیاست گذاری هایی که انجام می شود، میان بازار پول و سرمایه تعادل ایجاد شود تا سهم بازار سرمایه ارتقا پیدا کند که این موضوع زمان‌بر است.


کد مطلب: 2469

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/2469/افزایش-سهم-بازار-سرمایه-تامین-مالی-زمان-بر

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir