کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محسن بهرامی ارض اقدس :

دولت با اعلام سیاست هایش به انتظارها پایان دهد

22 شهريور 1394 ساعت 8:32

دولت باید با اعلام سیاست های ارزی، اطلاع رسانی در مورد نحوه استفاده از منابع آزاد شده ایران و تحقق آثار لغو تحریم ها در میان مدت و بلند مدت، به انتظارات نادرست افکار عمومی از اقتصاد در شرایط حال حاضر، پایان دهد.


محسن بهرامی ارض اقدس، معتقد است توافق ایران و 1+5 از جنبه های بسیار زیادی حائز اهمیت است و بطور طبیعی، اصلاح روابط بین المللی می تواند به بهبود شرایط کسب و کار، زمینه سازی برای جذب سرمایه های خارجی و انتقال تکنولوژی از کشورهای بزرگ و صاحب دانش فنی کمک کند. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت و گو با خبرنگار وب سایت خبری اتاق تهران می گوید: حضور هیات های خارجی از کشورهایی چون آلمان، اتریش و اسپانیا، همگی گویای این مطلب است که شرایط برای ایران رو به بهبود است و بطور یقین، چنین فضایی در میان مدت و بلند مدت، شکوفایی اقتصادی به همراه خواهد داشت.

بهرامی ادامه می دهد: در کوتاه مدت البته، مشکلاتی برای اقتصاد و فعالان اقتصادی ایجاد شده که ناشی از انتظارات افکار عمومی از این دوران است. مردم فکر می کردند با انجام توافق، به زودی همه چیز ارزان خواهد شد. حتی عده ای فکر می کردند قیمت دلار، مثل زمان پذیرش قطع نامه 598 و پایان جنگ تحمیلی، به طرز چشم گیری کاهش پیدا خواهد کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با اشاره به اینکه برخی تولید کنندگان نگرانند این دولت به رویه دولت سابق، در مورد منابع و دارایی های آزاد شده کشور تصمیم بگیرد می گوید: تولید کنندگان نگرانند این منابع توسط دولت صرف واردات کالاهای مصرفی شود. آن ها نگرانند که دولت برای تنظیم بازار درهای واردات را باز کند تا به انتظار مردم برای کاهش قیمت اجناس و ارزانی پایان بدهد. همین نگرانی ها باعث شده که کنشگران عرصه اقتصاد منتظر بمانند و اقدامی نکنند.

مشاور وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات می گوید: بهتر است دولت هرچه سریع تر با اعلام سیاست هایش به این حالت انتظار پایان بدهد. البته این سیاست ها چندبار اعلام شده اما اطلاع رسانی کافی در مورد آن انجام نشده. یکی از این سیاست ها، اعلام سیاست های ارزی است. دولت بهتر است اعلام کند که بنا نیست قیمت ارز از حالت فعلی خارج شود. اگر دولت اعلام کند که ارز هم چنان به شیوه فعلی مدیریت خواهد شد، صادر کنندگان و وارد کنندگان خواهند دانست که ارز در همین بازه ای که دولت مدیری کرده خواهند ماند و می توانند بر این مبنا فعالیت کنند.

اقدام دوم دولت باید اعلام نحوه استفاده از منابع مالی آزاد شده باشد. دولت باید اعلام کند که قرار نیست این منابع، هرچقدر که هست، صرف واردات کالاهای خارجی شود. تولید داخل از این جهت نگران است و نباید در این فرایند، آسیب ببیند.

نکته سوم، اطلاع رسانی عمومی درباره آثار لغو تحریم هاست. دولت باید اطلاع رسانی کند که در کوتاه مدت اتفاقی نخواهد افتاد تا مردم انتظاراتشان را تنظیم کنند. بطور حتم رفع تحریم ها می تواند تجارت فرامرزی را تسهیل کند. با رفع موانع بانکی و ارتباط شبکه بانکی کشور با بانک های دنیا، و رفع تحریم سویفت، هزینه نقل و انتقال پول و تبدیل پول ملی به ارز کاهش پیدا می کند. هزینه بیمه کاهش پیدا خواهد و امکان خرید کالاهای مورد نیاز کشور از کشورهای تولید کننده اصلی فراهم خواهد شد. همه این ها در نهایت به کاهش هزینه های واردات مواد اولیه و کاهش قیمت تمام شده محصولات داخلی منجر خواهد شد و این یعنی، رقابتی شدن تولیدات داخلی در بازارهای جهانی. ما در آینده شاهد بروز این تحولات در اقتصاد خواهیم بود اما نه در کوتاه مدت.

محسن بهرامی ارض اقدس در ادامه درباره استفاده از سرمایه خارجی و اثار آن در اقتصاد می گوید: حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور هم باعث بروز آثار کوتاه مدت نخواهد شد و تاثیرات بلند مدت دارد. ما از سرمایه خارجی برای بازسازی خطوط تولید، افزایش ظرفیت واحد های تولیدی و راه اندازی مجدد واحد های تعطیل شده کوچک و متوسط استفاده می کنیم تا به رشد اشتغال کمک کنیم. امیدوارم با استفاده از این سرمایه ها بتوانیم در طولانی مدت، زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی کشورمان را فراهم کنیم.


کد مطلب: 2484

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/2484/دولت-اعلام-سیاست-هایش-انتظارها-پایان-دهد

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir