کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اتاق تهران:

برخورد تند و عجولانه با کمپین خودرو، نادرست و غیرمنطقی است

24 شهريور 1394 ساعت 13:09

۸ نکته اصلی که رئیس اتاق تهران امروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران درباره مسائل روز اقتصاد کشور مطرح کرد


1-از جمله نتایج توافق هسته‌ای حضور هیات‌های تجاری خارجی است که عمدتاً از کشورهای اروپایی به کشور وارد می‌شوند. تعداد این هیات‌های خارجی به اندازه‌ای افزایش یافته که امکان برنامه‌ریزی را هم از دولت و هم از اتاق‌های بازرگانی سلب کرده است. تاکنون هشت هیات تجاری بزرگ اروپایی به ایران اعزام شده‌اند؛ در هفته‌های آینده نیز ما شاهد حضور دیگر هیات‌های اروپایی خواهیم بود به طوری که تاکنون و براساس برنامه ارائه شده، در اواخر شهریور و مهر ماه، نمایندگان10 کشور اروپایی به ایران سفر می‌کنند. این رفت و آمدها و اینکه کشور پس از چندین سال از انزوای نسبی خارج شده است، جای امیدواری و مسرت دارد و باید از دولت و تیم مذاکره‌کننده تشکر و قدردانی کرد.

2-ورود این هیات‌ها به کشور یک روی سکه است و روی دیگر آن ضرورت نقش‌ آفرینی و برنامه‌ریزی اتاق به عنوان اصلی‌ ترین تشکل بخش خصوصی برای پذیرش و میزبانی از این هیات‌هاست. مسئولیت‌های دیگر اتاق در این برهه، شناسایی ظرفیت‌های اقتصاد، شناسایی بنگاه‌هایی که توان سرمایه‌گذاری مشترک با شریک خارجی دارند و نیز احصا دقیق و مشخص موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. در کنار این وظیفه دولت آن است که در برنامه‌ریزی‌ها، اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را مخاطب و شریک اصلی خود قرار دهد و به دنبال فربه کردن شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی نباشد.

3- در سند راهبردی اقتصاد مقاومتی که ابلاغ شده است ، الزامات دوران انتقال و پساتحریم پیش‌بینی شده است. وظیفه دولت این است که محیط کسب‌و‌کار رقابتی را فراهم کرده و حقوق مالکیت را جاری و ساری کند و همچنین در مسیر آزادسازی تجارت گام نهد.

4- در بخشنامه بودجه سال 95 که ابلاغ شده است در مورد اهداف و راهبردها به نکات مثبتی اشاره شده است. اما همین بخشنامه از کاهش 25درصدی بودجه عمرانی حکایت می‌کند، کاهش بودجه عمرانی این نگرانی را ایجاد می‌ کند که دولت نتواند بدهی خود را به بخش خصوصی بپردازد. انتظار ما این است که دولت با بهره‌گیری از ابزارهای مختلفی از جمله انتشار اوراق صکوک، دین خود را به بخش خصوصی ادا کند.

5- در دو سال گذشته فضای گفت‌و‌گو و بحث و تبادل نظر در مورد مسایل مهم اقتصادی به جریان افتاده است و شاید شکل‌گیری کمپین خودرو نیز کنشی در همین زمینه است و برخورد تند و عجولانه با این کمپین، نادرست و غیرمنطقی است. بخش خصوصی که همواره مظهر نگاه نقادانه بوده، در پی آن است که با متانت و با پشتوانه کار تخصصی در این زمینه اظهارنظر کند و بیشتر به دنبال ریشه ‌یابی بروز چنین حرکتی است. درعین حال باید بپذیریم که در تولیدات داخلی به ویژه در صنعت خودرو نقایصی غیرقابل انکاری وجود دارد. راه مقابله با اعتراضات، کتمان این نقایص نیست، بلکه باید ریشه‌یابی اصولی با نگاهی تخصصی و همه‌جانبه انجام شود.

6-صنعت خودرو صنعتی پیشران است، یک درصد رشد اقتصادی کشور، به تولیدات این صنعت اختصاص دارد و از این بابت جایگاه این صنعت قابل تامل است اما در عین حال تولیدکنندگان باید بدانند که موفقیت آنان در گرو اصلی مهم به نام مشتری‌ مداری است. یکی از نتایج مثبت این کمپین عذرخواهی مسوولان یکی از شرکت‌های خودروسازی بود. این رویداد به نوعی، تجلی فرهنگ عذرخواهی مدیران ارشد در کشور است و باید به تدریج در کشور نهادینه شود. البته در مقابل می‌توان انتظار داشت که قضاوت‌ها نیز پخته‌تر  و اصولی‌تر باشد. تا زمانی که ندانیم ارزان‌ترین خودرو در دنیا دارای چه قیمتی است و تا زمانی که قیمت واقعی ارز مشخص نشود، مقایسه قیمت خودروهای داخلی و خارجی، نتیجه مفیدی در پی نخواهد داشت.

7-برای پیشرفت اقتصاد باید زمینه رقابت بخش خصوصی فراهم شود؛ بدون آنکه امتیازی برای شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شود. در این صورت آنچه به عنوان رقابت شکل می‌گیرد، موجب رضایت‌مندی بخش خصوصی نیز خواهد شد.

8- به دنبال طراحی سازوکاری برای حمایت از جوانان  و کارآفرینان جوان در اتاق تهران هستیم. در راستای موجی که با راه‌اندازی استارتاپ‌ها در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته، قرار است اتاق تهران نیز فضایی ایجاد کند که در آن صاحبان ایده‌ های خلاقانه بتوانند  فعالیت خود را آغاز کنند. حتی قرار است، بخشی  از سایت اتاق تهران به این امر اختصاص پیدا کند که جوانان بتوانند ایده‌های خود را با صاحبان سرمایه در میان بگذارند و مانند بورس عمل کنند. منافع مادی حاصل از شکل‌گیری این فعالیت نیز متعلق به صاحبان ایده خواهد بود. هم‌چنین مقدمات برگزاری جشنواریه در آذر ماه با حضور مبتکران استارتاپ‌ها توسط اتاق تهران فراهم شده است.

در ادامه جلسه امروز تعدادی از اعضا هیات نمایندگان اتاق تهران موضوعات خود را مظرح کردند و سپس مجتبی خسروتاج قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی از وضعیت قاچاق کالا در کشور ارائه داد و سپس تعدادی از اعضا هیات نمایندگان موضوعات خود را نسیت به این گزارش ارئه کرده و پیشنهادهایی را مطرح کردند.

 


کد مطلب: 2498

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/2498/برخورد-تند-عجولانه-کمپین-خودرو-نادرست-غیرمنطقی

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir