کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در گفت و گویی اعلام کرد :

امنیت سرمایه گذاری در ایران برای جذب سرمایه گذاران خارجی چقدر است؟

29 شهريور 1394 ساعت 14:23

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران معتقد است بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری در ایران احساسی و هیجانی است و بر مبنای یک مطالعه عمیق انجام نشده و نمی شود


به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین،رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران معتقد است بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری در ایران احساسی و هیجانی است و بر مبنای یک مطالعه عمیق انجام نشده و نمی شود. مهدی پور قاضی می گوید:« چه در گذشته و چه امروزاصولا محل استقرار خیلی از صنایع ما در محل صحیحی نیست. سرمایه گذاری هایی که شده حتی از نقطه نظر موقعیت جغرافیایی‌ انتخاب مناسبی نداشته و ندارند. حالا اینکه در گذشته چه اتفاقی افتاده به کنار، ولی امروز همچنان ماجرا ادامه دارد؛ یعنی به جای اینکه براساس یک کار کارشناسی یک سرمایه گذاری انجام شود، بیشتر براساس دستور یک وزیر یا یک معاون وزیر یا مقام دولتی و یا تصمیمات احساسی شکل می گیرد. شاهد هستیم خیلی از سرمایه گذاری هایی که شده به درخواست یک نماینده مجلس، برای اینکه یک قولی را به اهالی منطقه انتخابی‌اش داده، تحقق پیدا می کند.»

او در پاسخ به اینکه چرا باتوجه به ظرفیت های بالای کشورمان و توافق هسته ای صورت گرفته، بانک جهانی در گزارش آخر خود رشد اقتصادی چندان بالایی را برای ایران، پیش بینی نکرده است، می گوید:« مبنای بانک جهانی این است که چقدر خارجی ها ممکن است علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران باشند. وباید توجه داشته باشید که سرمایه گذاران برای حضور در ایران علاوه برتوجه به پتانسیل های ما مانند ذخایر غنی نفت و گاز، آب و هوا یا نیروی انسانی به موضوعات مهم دیگری هم توجه دارند و به دنبال برنامه های روشن و دقیق هستند مثلا اینکه امنیت سرمایه گذاری چقدر است؟ شما توجه داشته باشیم ما هنوز نتوانستیم عواقب مصادره های 30 سال پیش را برطرف کنیم.»

او درادامه به چالش های دیگرپیش روی سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران پرداخته و می گوید:« یکی دیگر از نکات مهم برای سرمایه گذار خارجی مقررات است در حالی که مقررات سرمایه گذاری در کشورما مبهم است و هنوز رژیم تجاری کشورمان به طور مشخص روشن نیست. یعنی مثلا معلوم نیست که بالاخر دولت در چه زمینه هایی می خواهد قیمت گذاری کند. سرمایه گذار خارجی نمی ‌پذیرد که بیاید در جایی سرمایه گذاری کند که بعد از مدتی به او بگویند که دولت کی خواهد برای این محصول تو قرار قیمت گذاری شود. بنابراین نظام اقتصادی مملکت یک بار باید بپذیرد که ما قرار نیست، یا دولت قرار نیست قیمت گذاری کند و اگر می خواهد قیمت گذاری کند باید حوزه هایش روشن باشد.»

او همچنین با اشاره به انرژی می گوید:« الان ما به خارجی ها می‌ گوییم که امتیاز کشور ما برای سرمایه گذاری این است که انرژی‌ ارزان داریم. آیا کسی می داند که سال آینده انرژی چه قیمتی است؟ ما نظام روشنی برای قیمت انرژی نداریم. توجه می‌ کنید؟ روزی که بعضیی از خارجی ها آمدند و در پتروشیمی ها سرمایه گذاری کردند؛ از جمله مثلا شرکت ساسول آفریقای جنوبی آمد، خب به آن ها گفته شد که خوراک فوق العاده ارزانی به شما داده خواهد شد ولی بعدا نرخ این خوراک ارزان را دائم تغییر دادند. نکته مهم این است که چیزی که از این شرایط حاکم می شود سردرگمی سرمایه گذار است زیرا نمی تواند به قول مساعد مسئولین ما اعتماد کند.


کد مطلب: 2513

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/2513/امنیت-سرمایه-گذاری-ایران-جذب-گذاران-خارجی-چقدر

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir