کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازار ارز چگونه به آرامش رسید؟

بازگشت دلار به زیر ۳ هزار و ۴۰۰ تومان با کمک ارز تنظیم بازاری

31 شهريور 1394 ساعت 10:40

شاید نقطه تعادلی نرخ ارز در بازار آزاد، از دیدگاه بانک مرکزی محدوده ۳ هزار و ۳۷۰ تا ۳ هزار و ۳۹۰ تومان است که فاصله نرخ ارز پارسیانی را در فاصله‌ای اندک از نرخ بازار نگاه داشته است.


بازار ارز که طی هفته گذشته روزهای پر نوسانی را پشت سر گذاشته بود، در هفته جاری به سمت آرامش و ثبات گام برداشت.

قیمت دلار که از مرز 3 هزار و 400 تومان عبور کرده بود و خود را به نزدیکی 3 هزار و 500 تومان رسانده بود، در روزهای اخیر به کانال 3 هزار و 300 تومان بازگشته و نوسانات خود را در دامنه محدودتری دنبال می کند.

به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، روز گذشته بهای دلار تا 3 هزار و 375 تومان پایین آمد تا به نرخی رسیده باشد که بانک مرکزی برای تنظیم بازار از آن بهره برد.

این روزها صرافی بانک پارسیان به اهرم بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز بدل شده است. کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان اعلام کرده که دو سال است صرافی این بانک اهرم بانک مرکزی برای تنظیم بازار است. در روزهای اخیر اما با توجه به تحریک بازار ارز، این نقش پررنگ تر شده است.

صرافی بانک پارسیان در فاصله دویست متری تا میدان فردوسی این روزها تزریق ارز با نرخی پایین تر از قیمت بازار آزاد را برعهده داشت. یکی از کارمندان این صرافی می گوید: «فقط به صرافی هایی که در لیست بانک مرکزی قرار دارند، ارز می دهیم. آن هم در بسته های 100 هزار تایی.» قیمت ارز در این صرافی پایین تر از نرخ بازار آزاد است. به گفته کارمندی که پشت یکی از باجه های تحویل ارز نشسته است، قیمت ارز در این صرافی آنقدر برای صرافان صرفه دارد که در روزهای اخیر 40 صرافی برای خرید ارز، مراجعه کرده اند.

روز گذشته اما این صرافی چندان مشتری نداشت. رئیس شعبه فردوسی صرافی پارسیان می گوید که فاصله نرخ ارز در بازار با قیمت ارز در پارسیان محدود شده است و به همین دلیل مشتری چندانی برای ارز ما وجود ندارد.

روز گذشته در شرایطی که بهای دلار در بازار 3 هزار و 386 تومان برآورد می شد، صرافی پارسیان قیمت 3 هزار و 375 تومانی را برای فروش به صرافی ها در نظر گرفته بود.

رئیس این شعبه صرافی که دائم وضعیت بازار را رصد می کند و آن را تلفنی به مقامات بالاتر گزارش می دهد، می گوید: نرخ دلاری که ما می فروشیم بر اساس سیاست های بانک مرکزی تعیین قیمت می شود و ما تنها مجری کار هستیم.

به گفته واحدی، در روزهایی که بهای دلار به 3 هزار و 480 تومان رسیده بود، قیمت عرضه دلار از سوی صرافی پارسیان 40 تومان ارزان تر از این نرخ در نظر گرفته شد تا بتوان بازار را کنترل کرد اما در شرایطی که قیمت به زیر 3 هزار و 400 تومان رسیده است، این فاصله کم شده تا اوضاع تثبیت شود.

بر همین اساس است که فعالان بازار از نرخ پارسیان به عنوان نرخ سوم ارز سخن می گویند و آن را ارز پارسیانی لقب داده اند.

آنطور که شرایط بازار ارز نشان می‌دهد، بانک مرکزی طی روزهای اخیر حضور پررنگی را از طریق صرافی پارسیان در بازار داشته و ایجاد نرخ سوم در بازار، شرایط را برای کنترل نرخ بازار آزاد فراهم کرده است.

طی 3هفته گذشته بازار ارز با افزایش تقاضا و رشد قیمت مواجه شد. طی این مدت کوتاه بهای دلار در محدوده 3 هزار و 300 تومان رشد کرد، سپس وارد کانال 3 هزار و 400 تومان شد و حتی در هفته گذشته به 3 هزار و 500 تومان نیز تنه زد اما در هفته جاری آرامش به بازار بازگشته است تا قیمت دلار به زیر 3 هزار و 400 تومان بازگردد. شاید نقطه تعادلی نرخ ارز در بازار آزاد، از دیدگاه بانک مرکزی محدوده 3 هزار و 370 تا 3 هزار و 390 تومان است که فاصله نرخ ارز پارسیانی را در فاصله‌ای اندک از نرخ بازار نگاه داشته است.

 


کد مطلب: 2519

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/2519/بازگشت-دلار-زیر-۳-هزار-۴۰۰-تومان-کمک-ارز-تنظیم-بازاری

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir