کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اتاق ایران عنوان کرد:

هلند سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها را بر علیه ایران اعمال کرد

13 مهر 1394 ساعت 10:02

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه هلند سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها را بر علیه ایران در سال‌های گذشته اعمال کرده است، گفت: فرصت جبران اکنون برای هلند فراهم است.


محسن جلال پور در دیدار با رئیس شورای توسعه تجارت هلند و سفیر این کشور در ایران گفت: ارتباط ایران و هلند می‌توانست بیشتر از قبل باشد اما متاسفانه در سال‌های گذشته این کشور در میان پانزده کشور اروپایی، سخت گیرانه‌ترین تحریم‌ها را بر علیه ایران اعمال کرد و بنابراین فعالان اقتصادی انتظار دارند که در دوره جدید، این مشکلات حل و فصل شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: اتحادیه اروپا یک پیکره واحد دارد و متاسفانه عملکرد تعجب برانگیز هلند در اعمال تحریم‌هایی بیش از آنچه که از سوی سایر کشورهای اروپایی اجرایی شد، در ذهن ایرانیان ماندگار شده است، بنابراین فعالان اقتصادی ایران مجبور شدند که تحریم‌ها را دور زده و از طریق برخی واسطه‌ها، تجارت خود با هلند را گسترش دهند.

وی تصریح کرد: هم اکنون هلند و سایر کشورهای اروپایی مشغول تدوین سند رفع تحریم‌ها بر علیه ایران و نیز جلوگیری برخورد با کالاهای دوگانه هستند؛ بنابراین مهم است که هلند در این شرایط که فرصت جبران عملکرد گذشته‌اش را دارد، نهایت تسهیل را در امر تدوین این اسناد صورت دهد.

به گفته جلال‌پور، ایران امکان خوبی در میان کشورهای منطقه دارد که می تواند برای هلند هم جذاب باشد، این در حالی است که منطقه اطراف ایران، یک بازار ۴۰۰ میلیون نفری دارد که ایران در دوره سازندگی می تواند هاب منطقه برای ارسال کالاها به سایر کشورهای منطقه باشد. البته به سه علت، به نظر می رسد منطقی نباشد هلند از فرصت بازار ایران غافل شود.

وی در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: موقعیت ژئوپلتیک و سوق‌الجیشی ایران در منطقه و امکان اینکه در حمل و نقل جاده‌ای و هوایی هاب منطقه باشد و نیز قرار گرفتن در کریدور شرق به غرب می تواند برای هلند جذابیت داشته باشد، ضمن اینکه در سال‌های اخیر تحریم، شرکت‌های ایرانی در خدمات فنی و مهندسی پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند و می توانند با شرکت‌های اروپایی و هلندی، جوینت شده و در زمینه پروژه‌های زیربنایی در منطقه، اقدام مشترک انجام دهند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اظهارداشت: در صنایع کوچک و بزرگ، صنعت حمل و نقل، ریل و فرودگاه و جاده، ایران پتانسیل سرمایه گذاری دارد و شرکت‌های هلندی می توانند علاوه بر این حوزه‌ها، در پروژه‌هایی همچون صنایع غذایی، فرآوری محصولات کشاورزی و نیز شرکت‌های دانش بنیان، وارد شوند.

جلال پور خواستار ایجاد شرکت‌های مشترک با برندهای مشترک در ایران شد و گفت: در منطقه ای که هلند نفوذ دارد و نیز در جایی که ایران واقع شده است، زمینه کار مشترک بسیار وجود دارد و ثروت خوبی هم برای همکاری های مشترک دو کشور ایجاد می کند.

هلند،  کیش را به یک برند جهانی تبدیل می کند

«جان سیمونس» هم در این دیدار با بیان اینکه سفیر هلند در ایران متعهد به برداشتن موانع پیش روی توسعه تجارت دو کشور است، گفت: علاقه شرکت‌های هلندی برای سرمایه گذاری در ایران بسیار بالا است و بازار ایران هم البته تنها یک بازار نیست بلکه کالاهای تولیدی و صادراتی به ایران می تواند به سایر کشورهای منطقه هم صادر شود، این در حالی است که از طریق بازار ایران می توانیم به بازار روسیه هم دست یابیم.

وی افزود: تلاش هلند این است که کیش را به یک برند جهانی تبدیل کند و کارهای مقدماتی هم در این رابطه شروع شده، این در حالی است که قابلیت ایران برای ایجاد ارتباط با سایر کشورهای همسایه هم مهم است و این کشور به نوعی کریدور مناسبی در منطقه برای دستیابی به سایر کشورها به شمار می آید؛ اگرچه نیاز به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل دارد و شرکتهای هلندی هم فرصت را در این زمینه مناسب می بینند.  

سیمونس همچنین در حاشیه دیدار با رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در جمع خبرنگاران بازار ایران را یک بازار بکر و با قابلیت‌های بسیار دانست و گفت: ایران می تواند یکی از کشورهایی باشد که کالا از اروپا وارد کرده و بعد از ایجاد ارزش افزوده به سایر کشورها از جمله روسیه، صادر کند.

کالاهای هلندی را از طریق ایران به روسیه صادر می‌شود

رئیس شورای توسعه تجارت هلند در پاسخ به سئوال مهر افزود: شرکت‌های هلندی به دنبال سرمایه گذاری خارجی در ایران هستند و البته قابلیت نیروی انسانی به لحاظ علمی و فنی در ایران نیز به انگیزه آنها برای همکاری های مشترک افزوده است.

وی تصریح کرد: البته شرکتهای هلندی سوالات زیادی راجع به ایران دارند چرا که بازار ایران یک بازار بزرگ و دارای فرصت مناسب است که تلاش داریم به عنوان یک سازمان در هلند شرکتهای این کشور را برای استفاده از فرصت بازار ایران راهنمایی کنیم.

به گفته رئیس شورای توسعه تجارت هلند، جلسه کمیته حقیقت یاب از طرف هلند در بازار ایران تشکیل شده و پیگیری های لازم را در رابطه با نتایج آن انتخاب خواهیم داد اما علاقه مندی بزرگی از سوی شرکت‌های هلند برای حضور در بازار ایران ایجاد شده و ما به عنوان دومین صادرکننده بزرگ دنیا به دنبال این هستیم که در زمینه انرژی های تجدیدپذیر و خورشیدی با ایران همکاری کنیم.

سیمونس خاطرنشان کرد: همکاری‌های مشترک با ایران در زمینه مدیریت آب و فاضلاب، توسعه بنادر و حمل و نقل و نیز فرآوری محصولات کشاورزی مدنظر شرکت‌های هلندی است.

همچنین در حاشیه این دیدار محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، حجم مراودات با هلند را در صادرات و واردات، بسیار پایین دانست و خاطرنشان کرد: واردات هلند از ایران ۳۰ میلیون دلار و صادرات این کشور به ایران ۵۰۰ میلیون دلار است که امیدواریم بتوانیم این ارقام را توسعه دهیم.

وی افزود: در دوران تحریم مواجه با برخی مشکلاتی بودیم که هلند پیش روی ایران قرار داده بود و علی رغم تحریم‌های اتحادیه اروپا، این کشور محدودیت‌های بسیار زیادی را پیش روی ایران قرار داد و فشارها را مضاعف کرد، بنابراین اکنون می تواند آن فشارها را جبران کند.

جلال پور گفت: هلند می تواند یکی از کشورهایی باشد که در دوران پساتحریم همکاری مناسبی را به جهت تجارت و سرمایه گذاری با ایران آغاز کرده و اجازه ندهد سایر کشورها فضای به وجود آمده برای توسعه همکاری ها با ایران را به نفع خود مصادره کنند.

جلال پور خاطرنشان کرد: هلند باید در جهت رفع تحریم‌ها و تسهیل در تجارت پیشگام باشد و کار مشترکی را با ایران برای حضور در کشورهای همسایه داشته باشد.


کد مطلب: 2529

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/2529/هلند-سخت-گیرانه-ترین-تحریم-ها-علیه-ایران-اعمال

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir