کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دیوان محاسبات مچ وزارت نفت را گرفت

14 بهمن 1395 ساعت 15:04

رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: وزارت نفت منابع را در جایی که باید هزینه می‌شد هزینه نکرده است.


به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،عادل آذر شامگاه روز گذشته (چهارشنبه 13بهمن) با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه وابستگی به نفت در سال 94 نسبت به سال 93، دو درصد کاهش داشته است، گفت: دولت در سال 94 موفق شد یارانه حدود سه میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر را قطع کند و از این محل هزار میلیارد تومان صرفه جویی شد، با این صرفه جویی اما هنوز نسبت به قانون عقب هستیم.

در قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت موظف است دهک‌های پر درآمد را شناسایی کند. چهار دهک بالا براساس قانون هدفمندی یارانه ها 29 میلیون نفر هستند که باید از دریافت یارانه حذف شوند. اگر چه نسبت به قانون هدفمندی یارانه‌ها عقب هستیم اما نوع ثبت درآمدها و گردش اقتصادی خانوارها آنقدر مشکلات دارد که نه این دولت بلکه هیچ دولت دیگری نمی تواند وضع دهک‌ها را شناسایی کند. شاید یک دلیل اجرا نشدن درست قانون یارانه‌ها این است که گاهی قانونگذار قانونی وضع می‌کند که اصلا اجرای آن امکان پذیر نیست.

دولت 70 هزار میلیارد تومان از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها درآمد داشته که پس از کسر کسورات قانونی از این مبلغ، 36 هزار و 400 میلیارد تومان خالص درآمد اصلاح قیمت حامل های انرژی است و این مبلغ به صندوق سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود.

افزون بر 36 هزار و 400 میلیارد تومان، دولت 10 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی به آن اضافه می‌کند و این رقم به 46 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش می‌یابد، از این مبلغ 97 درصد برای یارانه نقدی و 3درصد برای بخش تولید و طرح سلامت هزینه می‌شود.

عادل آذر با اشاره به منطبق نبودن هزینه‌های کشور با درآمدها، گفت: هنوز از انضباط و معماری اقتصادی که مقام معظم رهبری طراحی فرموده‌اند فاصله داریم. تراز عملیاتی نسبت به پیش بینی ها22 هزار میلیارد بیشتر شده است و رعایت نکردن احکام بودجه به معنای تخلف و تشکیل پرونده در دادسرا است.

 وزارت نفت منابع را در جایی که باید هزینه می‌شد هزینه نکرده است. اوراق مشارکت جهت طرح توسعه میادین غرب کارون و توسعه پارس جنوبی به خوبی فروخته شده است اما پول ها در حساب وزارت نفت نیست بنابراین اینکه بگوییم وزارت نفت این منابع را جای دیگری خرج کرده درست نیست.

منبع: پایگاه خبری جامعه خبر


کد مطلب: 2766

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/2766/دیوان-محاسبات-مچ-وزارت-نفت-گرفت

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir