کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"نگاهی به صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی در چین"

19 بهمن 1395 ساعت 19:39

اداره ملی آمار چین به تازگی ارقامی را منتشر کرده است که ثابت می کند میزان صادرات چین در سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با یک سال قبل از آن (۲۰۱۵) ۷.۷ درصد کاهش یافته است.


به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،از سوی دیگر آمارها نشان دهنده آن است که واردات چین در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال 2015 میلادی هم 5.5 درصد کمتر شده است.
بر اساس آمار منتشر شده در تارنمای اداره ملی چین، ارزش کل صادرات این کشور در سال 2016 میلادی 2 هزار و 100 میلیارد دلار و میزان واردات این کشور یک هزار و 590 میلیارد دلار بوده است.
با این حال آنچه در آمار ارایه شده جلب توجه می کند اینکه به رغم چنین کاهشی مازاد تجاری چین در برابر کشورهای دیگر در سال 2016 میلادی 509 میلیارد و 960 میلیون دلار بوده است.
همین موضوع می تواند باعث یک نبرد تجاری میان چین و بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی و از جمله آمریکا شود که بارها در این زمینه از چین گلایه کرده اند.
در سال 2015 میلادی مازاد تجاری چین در برابر آمریکا نزدیک به 366 میلیارد دلار بود. این در شرایطی است که آمریکا می گوید اگر کشوری با آمریکا 20 میلیارد دلار مازاد تجاری داشته باشد آن را یک انحصارگر ارزی قلمداد خواهد کرد.
در واقع مقصود این است که چنین کشوری از دیدگاه آمریکا تعمدا نرخ ارز خود را تضعیف می کند تا به شرکت های تولیدی و صادرکنندگان خود قدرت رقابت بالایی در بازارهای دیگر بدهد و این کشور باید مجازات تجاری شود.
در همین حال است که ترامپ یک بار دیگر در هفته جاری گفت که نمی تواند به اصل چین واحد پایبند باشد و با توجه اختلافات عدیده کشورش با پکن بخصوص در تجارت، این اصل را بنای چانه زنی خود قرار خواهد داد.
وزارت بازرگانی چین هم در گزارشی که پیشتر در سایت خود منتشر کرده بود، اعلام کرد که ارزش کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور در سال 2016 میلادی به 118 میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با یک سال قبل از آن 4.1 درصد بیشتر شده است.
بر این اساس سرمایه گذاری خارجی بویژه در صنعت خدمات در چین فزونی گرفته و رشدی 8.7 درصدی داشت که بیش از 70 درصد سرمایه های خارجی در سال 2016 میلادی مستقیما به این عرصه واریز شده است.
وزارت بازرگانی چین اعلام کرده است که این کشور در حال کاستن از محدودیت ها برای سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف است و به خارجیان در مناطق آزاد تجاری دسترسی های بیشتری می دهد.
بر اساس این گزارش، در سال 2016 میلادی سرمایه گذاری مستقیم آمریکا در چین بیش از 52.5 درصد و در اروپا بیش از 41 درصد رشد داشته است.
وزارت بازرگانی چین همچنین در گزارش خود میزان سرمایه گذاری چینی ها در خارج از کشور را نزدیک به 161 میلیارد دلار برآورد کرده است که به مراتب بیشتر از 118 میلیارد دلار سرمایه گذاری آنها در کشورهای دیگر در سال 2015 میلادی است.
 


کد مطلب: 2865

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/2865/نگاهی-صادرات-سرمایه-گذاری-خارجی-چین

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir