کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بیانیه شرکت فرودگاه‌ها برای پروازهای فرودگاه مشهد

4 اسفند 1395 ساعت 22:23

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره پروازهای فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد در دوره بیست و نهم بهمن تا یکم اسفند که بارش شدید برف مشکلاتی را پدید آورده بود، بیانیه ای صادر و تاکید کرد «در این سه روز فرودگاه به معنای واقعی عملیاتی و باز بود».


به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در این بیانینه تاکید شده است: مسئولان و کارکنان فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، نه‌ فقط برای مواجهه صحیح با چنین بحران‌هایی آمادگی کامل دارند، بلکه با انجام مانور عملیات زمستانی مانند برف‌ روبی پیش از آغاز فصل زمستان و برگزاری چند جلسه کمیته تسهیلات با حضور مسئولان فرودگاه، شرکت‌های هواپیمایی و سازمان های مستقر در فرودگاه، این آمادگی را حفظ کردند.
با توجه به دریافت اطلاعات وضعیت جوی از سازمان هواشناسی، صبح روز پیش از آغاز بارش شدید برف در مشهد (بیست و هشتم بهمن ماه) جلسه‌ای با حضور مسئولان ارشد فرودگاه و همکاران عملیاتی آن برای مقابله با بحران احتمالی برگزار و نکات لازم نیز تذکر داده شد.
همزمان با آغاز بارش شدید برف، همکاران عملیاتی به انجام وظایف و ماموریت‌های محوله پرداختند و حتی مسئولان و مدیران فرودگاه از آغاز بارش در محیط فرودگاه حاضر شدند و عملیات را مدیریت کردند.
«رحمت الله مه آبادی» رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، به عنوان عالی‌ترین مقام صنعت فرودگاهی از ساعت 22 شنبه شب (سی ام بهمن ماه) تا ساعت 9 بامداد یکم اسفند در این فرودگاه حضور یافت و حتی به داخل یکی از پروازها رفت و یک و نیم ساعت با مسافران به گفت‌ و گو پرداخت.
با وجود اینکه هنگام بروز چنین بحران‌هایی ضریب سوانح هوایی افزایش می‌یابد، خوشبختانه با عملکرد صحیح، بموقع، سریع و استاندارد مسئولان فرودگاه، نه فقط هیچ سانحه‌ای رخ نداد، بلکه حتی یک حادثه کوچک نیز به لطف خداوند متعال و کوشش و تلاش بی‌شائبه ماموران فرودگاهی پیش نیامد و موضوع ایمنی پروازها و مسافران حتی برای یک لحظه هم با خطر روبرو نشد.
به دنبال برف‌روبی بموقع و سریع و سایر اقدام های لازم در محیط ایرساید فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد، این فرودگاه از آغاز تا پایان بارش شدید برف (بجز سه ساعت از 20 تا 23 شبانگاه جمعه بیست و نهم بهمن ماه که به دلیل سرمای شدید هوا، بارش بسیار زیاد برف و کاهش دید افقی که به محدودیت پروازها منجر شد) کاملا باز و میدان پروازی در این سه روز عملیاتی و مهیا بود.
در این سه روز در فرودگاه مشهد، جدای از لندساید فرودگاه، میزان 249 هزار متر مکعب برف از سطوح پروازی و باند پاکسازی شد.
در این سه روز 376 پرواز (308 سورتی پرواز داخلی و 68 سورتی پرواز خارجی با ظرفیت 44 هزار و 198 مسافر داخلی و 10 هزار و 66 نفر مسافر خارجی) برقرار شد و حتی یک پرواز نیز از سوی اداره کل فرودگاه بین المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد ابطال نشد. این نشان می دهد فرودگاه به معنای واقعی عملیاتی و باز بود.
همچنین در روزی که فرودگاه مشهد نامساعدترین وضعیت بارش برف و دمای منهای هفت درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کرد، نزدیک به 80 هواپیما از باند پرواز این فرودگاه برخاستند.
نکته قابل تامل این که در همین سه روز و روزهای نزدیک به آن که وضعیت پروازها در فرودگاه مشهد به این شرایط رسید، در بسیاری از فرودگاه‌های کشور شرایط جوی بدتری وجود داشت.
برای نمونه در فرودگاه تبریز هیچ پروازی کنسل نشد و 500 هزار متر مکعب برف از ایرساید و 200 هزار مکعب از لندساید برف‌روبی شد. این در حالی بود که سردی هوا حتی به منهای 18 درجه رسید و متوسط دمای این فرودگاه منهای 12 درجه بود.
در فرودگاه اردبیل که دمای منهای 26 درجه را تجربه کرد، 800 هزار متر مکعب برف در 23 نوبت برف‌روبی شد.
در لامرد در 6 روز 209 میلیمتر باران بارید و بیشتر مناطق حتی اراضی فرودگاه نیز به زیر آب رفت اما هم پروازهای برنامه‌ای انجام شد و هم پروازهای امدادی.
در فرودگاه اهواز همکاران فرودگاهی با توجه به وجود عامل گرد و غبار و قطع آب و برق، بیش از 21 هزار و 600 مترمربع را تمیز کردند.
در این بیانیه تاکید شده است: عملیات دی‌آیسینگ (DE_ICING) یا یخ‌زدایی هواپیماها طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری بر عهده شرکت های هواپیمایی و شرکت‌های خدماتی هندلینگ است.
شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در این بیانیه آورده است: در سومین جلسه کمیسیون بررسی شیوه خدمت‌رسانی به زائران و مسافران در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد در بارش های اخیر که دیروز (سه‌شنبه) با حضور معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی و نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، مشخص شد اداره کل فرودگاه‌های خراسان رضوی به وظایف ذاتی خود عمل کرده است.
به گزارش ایرنا، سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد دیروز به ایرنا خبر داد مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی برای پاسخگویی درباره تاخیر های زیاد پرواز ها، سرگردانی مسافران در فرودگاه و همچنین ارایه نشدن خدمات قانونی در دوره زمانی بیست و نهم بهمن تا یکم اسفندماه به دادسرا به مردم احضار شده است.
مدیرکل شرکت فرودگاه های خراسان رضوی نیز تاکید کرده است: لغو برخی پروازها مربوط به فرودگاه نیست؛ بلکه شرکت های هواپیمایی بنا به دلایلی پروازهای خود را لغو کرده اند.
فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد دومین فرودگاه پرتردد کشور پس از مهرآباد تهران است که به طور متوسط در شرایط عادی روزانه 180 پرواز از آن انجام می شود.

منبع: ایرنا


کد مطلب: 2991

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/2991/بیانیه-شرکت-فرودگاه-ها-پروازهای-فرودگاه-مشهد

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir