یک مقام مسئول با بیان اینکه، بانکها وشرکتهای PSP در قبال ارائه خدمات به مشتریان، کارمزد نمیگیرند، گفت: با فعالیت فین تکها، چرخه معیوب نظام کارمزد اصلاح میشود.
یک مقام مسئول اعلام کرد:
اصلاح چرخه معیوب نظام کارمزد با فعالیت فینتکها
17 آذر 1397 ساعت 12:14
یک مقام مسئول با بیان اینکه، بانکها وشرکتهای PSP در قبال ارائه خدمات به مشتریان، کارمزد نمیگیرند، گفت: با فعالیت فین تکها، چرخه معیوب نظام کارمزد اصلاح میشود.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مهدی عبادی با بیان اینکه، بانکها وشرکتهای PSP در قبال ارائه خدمات به مشتریان، کارمزد نمیگیرند، گفت: با فعالیت فین تکها، چرخه معیوب نظام کارمزد اصلاح میشود؛ ضمن اینکه مؤلفههای اصلی این تحول ساده شدن روندهای پیچیده اداری با مکانیزه شدن خدمات، ارائه خدمات متنوع و کاربردی با سهولت به مشتریان و بهرهگیری از دادههای مشتریان در ارائه خدمات است که درنهایت منجر به کاهش هزینه میشود.
وی افزود: مهمترین تأثیر مدلهای جدید کسبوکار ازجمله شرکتهای فین تکی و استارتاپی، کاهش هزینهها در برخی از حوزهها است. بانکها و شرکتهای PSP در حال حاضر هزینه زیادی برای بازاریابی و جذب پذیرندگان اینترنتی و کارتخوانهای فروشگاهی میپردازند، درصورتیکه این هزینه در شرکتهای فین تکی در حدود یکدهم است و کم شدن هزینه، منجر به کاهش قیمت تمامشده آن خدمت، برای مصرفکنندگان میشود.
عبادی تصریح کرد: با فعالیت شرکتهای فین تکی، هزینه بانکها نیز تا حدود زیادی کاهش مییابد زیرا هزینههایی که به شرکتهای PSP پرداخت میکنند در این روند کاهش و کل اکوسیستم پرداخت را تحت تأثیر قرار میدهد.
دبیر انجمن فین تک ایران یادآور شد: با فعالیت فین تکها چرخه صحیح نظام کارمزد عملیاتی میشود، زیرا شرکتهای فین تکی در قبال ارائه خدمات به مشتریانشان کارمزد دریافت میکنند و در این روند بهتدریج فرهنگ کارمزد محوری در جامعه ترویج مییابد، که درنهایت منجر به اصلاح نظام کارمزد فعلی نیز خواهد شد.
عبادی تأکید کرد: نسل جدید مشتریان که اکثریت جوان هستند به دنبال دریافت خدمات متنوع، کاربردی و مکانیزه بر روی گوشیهای هوشمند خود هستند، شرکتهای فین تکی نیز تاکنون در ارائه سرویسهای مکانیزه به مشتریان موفق عمل کردهاند. زیرا روندهای پیچیده اداری در شرکتهای فین تک بهصورت سیستمی انجام میشود.
وی ادامه داد: همچنین شرکتهای فین تکی توانستهاند با بهرهگیری از زیرساختهای موجود، طیف متنوعتری از خدمات را که از ارزشافزوده برخوردار است به مشتریان ارائه کنند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: فرهنگ داده محوری هنوز در کشور، بانکها و شرکتهای PSP به بلوغ نرسیده است که علت اصلی آن نیز نبود زیرساختهای مناسب است. البته در کشور یکسری شرکتهای فین تکی که داده محور فعالیت میکردند نیز به وجود آمدند که عدم موفقیت این کسبوکارها نشان داد که هنوز فعالیتهای داده محور در فضای فعلی زودهنگام است. زیرا بانکها هنوز آماده همکاری برای به وجود آوردن چنین سرویسهایی به شرکتهای فین تکی نیستند.
عبادی یادآور شد: البته باوجود نبود این زیرساخت، برخی فین تکها با ارائه اپلیکیشن هایی با جمعآوری دادههای مشتریان در خریدهای روزانه و تحلیل این اطلاعات و ارائه راهکار و مشاوره به کاربران فعالیت دارند.
وی، تغییر فضا در کشور بهمنظور حرکت به سمت تحول دیجیتال را مستلزم دانش، تجربه و جسارت دانست و گفت: تجربه در این بخش وجود دارد، اما دانش و جسارت برای این تغییر کمتر وجود دارد زیرا در کشور محافظهکارترین افراد، مدیران فناوری اطلاعات هستند درصورتیکه جسارت باید مشخصه اصلی این مدیران باشد.
عبادی در پایان گفت: محدود کردن چارچوبها برای فعالیت کسبوکارهای جدید، جلوی رشد خلاقیت را میگیرد و تا زمانی که این رویکرد در کشور ادامه دارد؛ تحول دیجیتال عملیاتی نخواهد شد.
کد مطلب: 38541