عضو اتاق بازرگانی ایران، از نزول ۱۰ پلهای رتبه سهولت کسب و کار ایران طی یکسال اخیر خبر داد و گفت: رتبه سهولت کسب و کار ایران در ارزیابیهای جهانی، از ۱۱۸ به ۱۲۸ تنزل پیدا کرده است.
عضو اتاق بازرگانی ایران خبر داد:
نزول ۱۰ پلهای رتبه سهولت کسب و کار ایران
22 دی 1397 ساعت 16:03
عضو اتاق بازرگانی ایران، از نزول ۱۰ پلهای رتبه سهولت کسب و کار ایران طی یکسال اخیر خبر داد و گفت: رتبه سهولت کسب و کار ایران در ارزیابیهای جهانی، از ۱۱۸ به ۱۲۸ تنزل پیدا کرده است.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،سیدمحمد واعظی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به ارزیابیهای جهانی از رتبه سهولت ایران در فضای کسب و کار گفت: طی یکسال گذشته، رتبه کسب و کار ایران در شاخص سهولت کسب و کار، از 118 به 128 تنزل یافته و بر همین اساس، تمایل به سرمایهگذاری از سوی سرمایهگذاران دنیا در ایران کاهش یافته است. این در حالی است که در حال حاضر بر اساس برآوردهای جهانی، 80 هزار میلیارد دلار سرمایه آماده ورود به اقتصاد دنیا وجود دارد که 60 درصد آن در ایالات متحده آمریکا است، اما اگر این سرمایهها قرار باشد که جذب اقتصادهای دنیا شود، باید حتما از سوی سه موسسه بینالمللی دنیا که ریسک اعتباری و چشم انداز کشورهای مختلف دنیا را میسنجند، توصیه شود.
وی افزود: هم اکنون صادرات ایران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکند؛ به نحوی که صادرکنندگان بدون طرح و برنامه وارد بازارهای هدف میشوند و البته وقتی در بازاری به عنوان عرضه کننده حضور مییابندف تولید و یا تهیه کالا را به موقع انجام نمیدهند، ضمن اینکه مداومت و ثبات در ارایه محصول ندارند و این خود مشکل بزرگی است.
واعظی تصریح کرد: برخی از صادرکنندگان با بازارهای هدف آشنایی ندارند و تولید باکیفیتی را روانه این بازارها نمیکنند تا در آنها ماندگاری داشته باشد؛ ضمن اینکه با ابزارهای بازاریابی و تبلیغات، اعتبارسنجی و وصول مطالبات آشنایی کافی ندارند. نمونه آن هم صادرات به روسیه و قطر است که نتوانستیم سهم مناسبی از این بازار داشته و تامین به موقعی برای کالاها داشته باشیم؛ این در حالی است که تجار روس علاقمند بودند تا کالاهای کشاورزی ایران را خریداری نمایند، اما ما قادر نبودیم که یک کالا را به صورت مداوم، به این کشور ارسال نماییم.
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: حتی در زمانی که قطر نیاز به تامین کالاهای خود به دلیل تحریمهای عربی داشت، ایران نتوانست در بازار این کشور به صورت باثبات حضور داشته باشد و کالارسانی به موقع را صورت دهد، به خاطر همین، قطریها به سمت صادرکنندگان ترک تمایل بیشتری به خرج دادند. البته ترکها نیز به طور مرتب از مشتریان خود در بازارهای هدف صادراتی فیدبک میگرفتند و همین امر سبب شد تا کالاهای مورد نیاز و مطابق با سلیقه مشتری را تولید کرده و در این بازار توزیع نمایند و ماندگار باشند.
واعظی ادامه داد: البته باید به این نکته هم توجه کرد که صادرکنندگان ایرانی با ابزارهای مدرن آشنایی کافی ندارند و به همین جهت نمیتوانند حضور موثری در بازارهای هدف صادراتی داشته باشند؛ ضمن اینکه صادرکنندگان ایرانی این توانایی را ندارند که مشتریان را اعتبارسنجی کرده و پس از آن به آنها کالا بفروشند، بنابراین اکنون تعداد زیادی از صادرکنندگان وجود دارند که در بازارهای هدف صادراتی از جمله قزاقستان یا حتی چین وارد شده و بدون اینکه اعتبارسنجی نمایند، کالا فروخته و در نهایت متضرر شده و به پول خود نرسند.
وی اظهار داشت: صندوق ضمانت صادرات ایران اگرچه در فرآیند اعتبارسنجی خریداران کالاهای ایرانی وارد شده، اما نتوانسته به خوبی ورود کرده و موثر باشد، نمونه آن هم در بازار عراق است که روند اعتبارسنجی بسیار کند پیش می رود. البته ایرانی ها هم با روشهای وصول مطالبات آشنایی کافی ندارند.
این کارشناس مسائل صادراتی ادامه داد: هم اکنون کالاهای تولید داخلی در برابر کالاهای چینی مزیت تولید پیدا کردهاند؛ اگرچه هنوز هم به دلیل پیمان سپاری ارزی، با مشکلاتی مواجه هستند. این در حالی است که بانک مرکزی اعلام کرده که صادرات زیر یک میلیون دلار از شمول ارایه ارز به سامانه نیما معاف هستند. بنابراین این فرصت خوبی برای این دسته از صادرکنندگان است.
وی در ادامه به آمارهای صادراتی اشاره کرد و گفت: صادرات ایران به عراق 2 میلیارد و 604 میلیون دلار، چین 3 میلیارد و 743 میلیون دلار، امارات 2 میلیارد و 569 میلیون دلار، کره جنوبی یک میلیارد و 676 میلیون دلار، هند 1 میلیارد و 198 میلیون دلار، تایوان 233 میلیون دلار، تایلند 250 میلیون دلار، پاکستان 296 میلیون دلار، افغانستان یک میلیارد و 56 میلیون دلار است؛ اما باید برای افزایش آن تلاش کرد و موانع صادراتی را که بیشتر مربوط به مسائل داخلی است تا تحریمها، از میان برداشت، به همین دلیل قرار بر این است که با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، بیست و هشتم دیماه قرار است که همایش راهکارهای عملی صادرات به بازارهای هدف برگزار شود تا بتوان این مشکلات را رو در رو با صادرکنندگان در میان گذاشت.
کد مطلب: 42125