به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،فخریه کاشان در این یادداشت نوشت: «ساخت ١٠ تا ٢٠ درصد قطعات در ایران و استفاده در هواپیماهای خارجی مستلزم آن است که این توان در داخل وجود داشته باشد. دوم، این قطعه از نظر استانداردهای بینالمللی مورد تأیید قرار بگیرد؛ سوم، شرکت خارجی که میخواهد آن را استفاده کند، برای استفاده از آن، رضایت داشته باشد. چهارم، باید چنین کاری اجازه صادراتی از طرف کشورهای صادرکننده هواپیما داشته باشد. پنجم، این اقدام با زمانبندیای که مد نظر ماست، سازگار باشد و قیمت تمامشده آن هم مناسب باشد. در کشور قطعا توانهایی برای ساخت هست؛ اما همه این قطعات، استاندارد بینالمللی ندارد.»
«بههمیندلیل در هواپیماهای داخلی خود هم که قرار بود بسازیم و تاکنون نساختیم، مجبور شدیم به سراغ افرادی برویم که دارای استاندارد باشند و آنها قطعات را برای ما تأیید کنند. درحالحاضر هیچکدام از آنها در کشور امکانپذیر نیست.»
«حتی اگر همه این شرایط فراهم باشد، حداکثر میتوانید روی صد هواپیما، صد قطعه بگذارید. کجای دنیا برای صد هواپیما، سرمایهگذاری هنگفت میکنند، وقتی هیچ تضمینی وجود ندارد که ایرباس یا یک هواپیماساز دیگر آن قطعه را بخرد. اطلاعات آقای میرسلیم متأسفانه کافی نبوده است.»
«ما به جای اینکه به ایرباس بگوییم صد قطعه میسازیم، شرکتهای دانشبنیان را به ایرباس معرفی کردهایم تا آنها را ارزیابی و بررسی کند کدامیک از آنها میتواند چه قطعه یا نرمافزار را بسازد و پس از آن، این قطعات یا نرمافزارها را در زنجیره تدارکات ایرباس قرار بدهد.»
«ممکن است این فرایند به 50 هواپیمای ما نرسد؛ اما وقتی به این مرحله رسید، شرکتهای ایرانی یکی از ساپلایرهای(عرضه کننده های) ایرباس خواهیم بود و به جای اینکه برای صد هواپیما قطعه بسازیم، برای هزار هواپیما در سال، فعالیت خواهیم کرد.»
«با تشکیل کمیته مشترک با ایرباس و معاونت فناوری ریاستجمهوری، این اقدام را در دستور کار قرار دادهایم؛ بنابراین آقای میرسلیم که چنین اظهاراتی دارد، قطعا اقتصاد صنعت هوایی را نمیشناسد. اکنون برای خرید هواپیما از بزرگان هواپیمایی اقدام کردهایم. وقتی این هواپیما را زودتر به کشور وارد میکنیم، صرفهجویی ارزی کرده و اشتغال ایجاد میکنیم و با تعمیرات با کمک ایرباس، دانش را پلهپله به داخل کشور منتقل میشود.»
به گزارش ایرنا، سیدمصطفی میرسلیم از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دیروز(جمعه) در دومین مناظره نامزدهای این انتخابات ، گفت: «در دولت قبل شاهد این بودیم که حدود 50 طرح پژوهشی پیشبینیشده بود و برای آن مبالغ هنگفت میلیاردی خرج شده بود که به نتیجه برسند؛ یکی از آنها طرح هواپیمای ملی بود اما متأسفانه در دولت یازدهم همه این طرحها تعطیل شد؛ ما اینطور میخواهیم برای کشورمان کارکنیم. باید خوشحال شویم که هواپیما وارد میکنیم و جشن میگیریم و کار ایجاد میکنیم برای جوانان دیگر کشورها.»
وی افزود:« حداقل می توانستیم 10 تا 20 درصد قطعات هواپیمایی را که وارد میکنیم در داخل کشور تولید کنیم؛ مگر از کمتر از دولت ترکیه هستیم که همین کار را با شرکتهای ایرباس و بوئینگ میکنند و قطعات هواپیما را خودشان میسازند و میفروشند.»
منبع:پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی