معاون امور مطبوعاتی تاکید کرد که در جریان حل بحران کاغذ هیچ شخص و نهادی در کشور مانع از ورود کاغذ به کشور نشد و همه برای حل این مشکل همراه هم بودند و شاید نهایت همکاری در حوزه رسانه بودیم.
توضیحات معاون مطبوعاتی درباره بحران کاغذ و یارانه رسانهها
8 مهر 1398 ساعت 17:14
معاون امور مطبوعاتی تاکید کرد که در جریان حل بحران کاغذ هیچ شخص و نهادی در کشور مانع از ورود کاغذ به کشور نشد و همه برای حل این مشکل همراه هم بودند و شاید نهایت همکاری در حوزه رسانه بودیم.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، محمد خدادی ـ معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ صبح روز دوشنبه (هشتم مهر ماه) در نشست خبری که با اهالی رسانه داشت از فرآیند حل بحران کاغذ ، بیمه خبرنگاران و شیوهنامه جدید تخصیص یارانه در سال 98 سخن گفت.
11هزار و 900 نشریه دارای مجوز هستند
خدادی در ابتدا درباره تعداد رسانههای رسمی دارای مجوز اظهار کرد: از مجموع 11هزار و 900 نشریه دارای مجوز، 7 هزار و 715 مجوز در حوزه رسانههای مکتوب، 3 هزار و 402 مجوز در حوزه رسانههای برخط و مابقی در حوزه رسانههای الکترونیک غیر برخط صادر شده است.
همچنین هماکنون 354 روزنامه، یک هزار و 424 هفتهنامه، 765 دوهفتهنامه، 2 هزار و 118ماهنامه، 327 دوماهنامه، یک هزار و 968 فصلنامه، 666 دوفصلنامه و 93سالنامه درحوزه رسانههای چاپی و 42خبرگزاری و 3360 پایگاه خبری در حوزه رسانههای برخط دارای مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات در کشور وجود دارد.
خدادی یادآور شد که بعد از استان تهران با 5 هزار و 492 رسانه دارای مجوز، به ترتیب استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی با 489، 473 و 446 رسانه، دارای بیشترین تعداد رسانه دارای مجوز هستند.
تا سه ماه نخست سال 99 برای کاغذ برنامهریزی کردهایم
موضوع بعدی صحبتهای معاون امور مطبوعاتی بحران کاغذ بود که بر اساس صحبتهای این مقام مسئول تاکنون 40 هزار تن کاغذ تخصیص داده شده است که 27 هزار تن برای واردات تایید شده است؛ از این مقدار 5000 تن توزیع شده است و 3500 تن آماده توزیع است. همچنین 5000 تن در ماه بعد و 8500 تن تا دو ماه آینده توزیع خواهد شد.
خدادی تخصیص ارز دولتی به کاغذ را نشانه توجه حکومت و دولت به این مقوله برشمرد و اظهار کرد که در شرایطی که منابع کشور به حداقل رسیده بود قرار دادن کاغذ در کنار دارو به عنوان کالای اصلی نشاندهنده اهمیت دولت به رسانهها بود. به طور کلی در جریان حل بحران کاغذ یک همگرایی در میان رسانهها ایجاد شده بود که با توجه به دستور و توجه مقام معظم رهبری به این موضوع و همچنین اهتمام و تلاش رئیس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلس و مدیران و همکاران رسانهای برای حل مشکل کاغذ تلاش شد هر چه سریعتر این موضوع در دست پیگیری قرار بگیرد.
معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد در ادامه تاکید کرد که در جریان حل بحران کاغذ هیچ شخص و نهادی در کشور مانع از ورود کاغذ به کشور نشد و همه برای حل این مشکل همراه هم بودند و شاهد نهایت همکاری در حوزه رسانه بودیم.
خدادی اعلام کرد که تاکنون 40 هزار تن کاغذ تخصیص داده شده است که 27 هزار تن برای واردات تایید شده است؛ از این مقدار 5000 تن توزیع شده است و 3500 تن آماده توزیع است. همچنین 5000 تن در ماه بعد و 8500 تن تا دو ماه آینده توزیع خواهد شد.
او گفت: ما تا عید پیشبینی تامین کاغذ مطبوعات را انجام دادهایم و برای سه ماه نخست سال آینده نیز در حال برنامهریزی هستیم.
خدادی همچنین خاطرنشان کرد که 10 شرکت و مجموعه واردات کاغذ را بر عهده داشتهاند که شرکت نگارگستر هامون، پیک فراز و ارمغان گستر نوید به عنوان شرکتهای خصوصی و روزنامههای «همشهری»، «خراسان»، «کیهان»، اطلاعات»، «خبر ورزشی» و «ایران» نیز واردات کاغذ انجام دادند؛ البته نه فقط برای رسانه خودشان. تصور ما این است که مشکل رسانهها میتواند توسط خود رسانهها حل شود.
معاون مطبوعاتی با بیان اینکه «تاکنون 70 پرونده واردات کاغذ داشتهایم»، خاطرنشان کرد: 27 هزار تن تایید شده است که از این مقدار 24 هزار تن تخصیص ارز داده شده، حدود 16 هزار تن تامین ارز و 14 هزار و 500 تن نیز خریداری شده است.
او همچنین درباره توزیع کاغذ وارداتی نیز توضیح داد: تصمیم گرفتیم از ابتدای سال 98 برای توزیع کاغذ راستیآزمایی انجام دهیم؛ اینکه کاغذی به اسم یک روزنامه توزیع میشود، آیا به دست آن میرسد؛ بنابراین با توجه به مشخص بودن آمار توزیع، در صورتی که رسانهها اعلام کنند چه مقدار کاغذ دریافت کرده و اینکه آیا اصلا دریافت کردهاند، دیگر حفرهای در این زمینه نخواهیم داشت.
خدادی همچنین اعلام کرد که تا کنون به 1580 نشریه کاغذ داده شده است. تا پایان شهریور ماه سال جاری، 880 نشریه وضعیت دریافت کاغذ خودشان اعلام کردهاند و بعد از یک هفته تمدید 200 نشریه دیگر نیز اعلام کردند، ولی هنوز تقریبا 400 نشریه فرم را پُر نکردهاند؛ این در حالی است که استمرار دادن کاغذ به نشریات منوط به پُر کردن این فرم است.
این مقام مسوول اظهار کرد که در حال حاضر معاونت مطبوعاتی به این نقطه رسیده که اعلام وصولها را کنترل کند و سرکشی به چاپخانهها را نیز انجام داده و به آمارهایی نیز در این زمینه دست یافته است.
معاون مطبوعاتی همچنین خوداظهاری نشریات، راستیآزمایی چاپخانهها، بازرسی سرزده از چاپخانهها، آمار شرکتهای توزیع و نظرات کارشناسی را به پنج شاخص اصلی برای راستیآزمایی توزیع و دریافت کاغذ عنوان کرد.
خدادی با بیان اینکه «ما در مسیر بهینه کردن منابع تلاش میکنیم»، گفت: ما اجازه سوءاستفاده از مال مردم را نمیدهیم و حتما به دنبال این هستیم که منابع در خدمت اثر تولید شده در روزنامهها قرار بگیرد. رویکرد ما نیز در این مسیر اصلاحی و منطقی است و نگاه حذفی نداریم؛ چراکه معتقدیم هزار دلیل برای خوشاخلاقی وجود دارد و یک دلیل هم برای بداخلاقی نیست.
دیگر به «اسم» رسانهها یارانه نمیدهیم
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین درباره پیشنویس شیوهنامه جدید تخصیص یارانه مطبوعات در سال 99 نیز توضیحاتی را ارائه داد.
او در این بخش از صبحتهای خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی وجود نداشتن شفافیت در اعلام تیراژ مطبوعات، خاطرنشان کرد: اساسا نگاه به تیراژ به عنوان میزان اثر رسانه اشتباه است. به عنوان مثال میزان بازدید از سایتهای ورزشی بسیار بالاست، اما ممکن است میزان بازدید از یک رسانه رسمی آنقدر زیاد نباشد و این اصلا به این معنا نیست که میزان بازدید از یک رسانه قدرت آن را نشان میدهد.
معاون امور مطبوعاتی با بیان اینکه «امروز کیفیت، قدرت رسانه را مشخص میکند»، اظهار کرد: این خطای ادراکی باعث شده است که برخی از رسانهها میزان تیراژشان را اعلام نکنند؛ این در حالی است که قدرت انتشار در محتواست و نه محل و یا میزان انتشار؛ بنابراین اهمیتی ندارد که اگر میزان تیراژ یک روزنامه پایین باشد.
خدادی با بیان اینکه «اولین بحران ما در رسانه نادیده گرفتن مخاطب است»، گفت: پایان کار هر رسانهای را باید زمانی اعلام کرد که دیگر مخاطب خود را نمیبیند. انتقادی که امروز به صداوسیما وارد میشود که مخاطب خود را نمیبینند و سلیقه مخاطب خود را نمیشناسند، به بسیاری دیگر از رسانهها نیز وارد است.
این مقام مسئول همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: دنبال این هستیم که در ازای پرداخت یارانه توضیح داده شود که این پول برای چه چیزی هزینه شده است. ما دیگر به اسم رسانه یارانه نمیدهیم و به محتوای تولید شده در آن رسانه و اثری که روی مردم میگذارد یارانه میدهیم؛ البته این یک سیاست اعلامی است و هنوز به مرحله اقدام نرسیده است؛ در واقع میخواهیم این شفافیتی که رسانهها از دیگران طلب میکنند را خودشان هم داشته باشند.
جامعه خبرنگاری باید هویتیابی شود
معاون امور مطبوعاتی درباره بیمه خبرنگاران نیز اظهار کرد: 6 هزار و 500 خبرنگار عضو صندوق هنر هستند که تا امروز هزار و 500 نفر بیمه شده، 600 نفر نیز امسال معرفی شده و دو هزار و 600 نفر از خدمات بیمه تکمیلی بهرهمند شدهاند.
او همچنین یادآور شد که لازم است جامعه خبرنگاری هویتیابی شود،؛ چراکه با توجه به تعداد بالای رسانهها الان در حال حاضر باید حداقل بالغ از 24 هزار خبرنگار در کشور وجود داشته باشد که به نظر رقم منطقی نمیرسد.
او همچنین دربارهی حضور رسانههای خارجی در کشور نیز خاطرنشان کرد: 174 رسانه خارجی با 16 زبان در کشور وجود دارد و هم اکنون 346 خبرنگار خارجی در ایران داریم.
کد مطلب: 54728