کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقطه عطفی در بورس کالای ایران؛ موفقیتی که حاصل تدابیر سندیکا بود

صنایع پایین دستی به عنوان خریدار نقشی تعیین کننده ایفا کردند

13 دی 1398 ساعت 11:11

امروز پس از سالیان مدید که صنایع بالادستی به واسطه تجربه و علمی که داشته اند قیمتها را در بورس کالا کنترل می کرد، صنایع پایین دستی در یک اقدام هماهنگ و با توجه به قوانین و مقررات حاکم بر بورس از افزایش قیمت ورق با رقابت قیمتی بالا جلوگیری کردند. در این خصوص گفتگویی با امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی داشتیم.


به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،کاوه  عنوان کرد: معاملات ۹ دی ماه به علت افزایش بیش از حد قیمتها در بورس کالا نسبت به قیمت پایه تا سقف هزار تومان بالاتر از قیمت جهانی، باطل شد چراکه معاملات ورق گرم افزایش غیرمنطقی داشت. پس از  ابطال، تکرار معاملات روز جاری انجام شد. این اتفاق به مدد آموزشهای سندیکا به صنایع حوزه مربوطه اش رخ داد تا از رقابتهای بیجا و منفی قیمتی در بورس جلوگیری به عمل آید. نتیجه این بود که قیمت ورقB که پرمصرفترین نوع برای مصرف داخلی است با قیمت جهانی معامله شد و ساعتی پیش در قیمت ۴۶۵۰ تومان به ثبت رسید این در شرایطی است که در صورت عدم کنترل می توانست رقم بسیار بالاتری باشد، این موفقیت حاصل همدلی و آموزش صحیح توسط سندیکا و استفاده از ابزارهای بورس کالا است.

وی افزود: اتفاقی که قبلا به اشتباه رخ می داد این موضوع بود که مصرف کنندگان با توجه به کمبود کالا و سهمیه بندی در تقاضا گاها تا مبلغ هزار تومان نیز رقابت منفی داشتند اما رقابت برای یک ریال هم بی مورد است و تنها ننیجه آن التهاب و گرانی در بازار است. خوشبختانه این بار با تدبیر، تولیدکنندگان قیمت پایه را ثبت کرده و ورق موردنیاز را هم معامله نمودند و کمبودی هم مشاهده نشد، این اقدام می تواند در دیگر صنایع پایین دستی هم تکرار شود و در فضای رقابتی افزایش های ریالی اعمال شود.
شاید این اولین باری باشد که صنایع پایین دستی به عنوان خریدار نقش تعیین کننده ای داشته باشند این حرکت نقطه عطفی در بورس کالا محسوب می شد. با این روش نهایتا قیمت نهایی مجاز به افزایش تا قیمت جهانی خواهد بود نه بیش از آن.


کد مطلب: 60990

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/60990/صنایع-پایین-دستی-عنوان-خریدار-نقشی-تعیین-کننده-ایفا-کردند

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir