کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیئت نمایندگان اتاق بندرعباس خبر داد:

بلوک اقتصادی جدید ایران با ۳ کشور همسایه

27 شهريور 1396 ساعت 20:17

محمد آشینه: ایران، عمان، پاکستان و افغانستان با توافق تجارت آزاد قصد در ایجاد یک بلوک اقتصادی دارند و با توجه به اینکه ایران تکنولوژی و فناوری پیشرفته تری نسبت به افغانستان و پاکستان دارد تولیدکننده های ما برای صادرات کالا با قیمت مناسب انگیزه بیشتری دارند


به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،عضو هیئت نمایندگان اتاق بندرعباس در رابطه با برنامه ایجاد تجارت آزاد بین ایران و چند کشور منطقه اظهار کرد: ایران، عمان، پاکستان و افغانستان با توافق تجارت آزاد قصد در ایجاد یک بلوک اقتصادی دارند و با توجه به اینکه ایران تکنولوژی و فناوری پیشرفته تری نسبت به افغانستان و پاکستان دارد تولیدکننده های ما برای صادرات کالا با قیمت مناسب انگیزه بیشتری دارند.

محمد آشینه اضافه کرد: تجارت آزاد این امکان را فراهم می آورد که بدون محدودیت مالیات و تعرفه ها کالا به کشور هدف صادر کنیم و از طرفی مسافت کمتری که ایران برای صدور کالاهای خود نسبت به کشور های دیگر دارد شرایط رقابتی را کاملا برای کشور فراهم می آورد.

وی عنوان کرد: افغانستان و پاکستان هم از نظر کالاهای کشاورزی می توانند به ما کمک کنند برای مثال پاکستان برنج دارد و می تواند برنج را با قیمت کمتری وارد کنیم اما باید شرایط به گونه ای چیده شود که برنج کارهای داخلی با مشکلی روبرو  نشوند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بندرعباس افزود: واردات برنج و برخی از کالاها ممکن است هزینه و ضرری برای کشور ایجاد کند اما با آزاد شدن تعرفه ها باز هم ایران منفعت بیشتری از آن می برد.

آشینه ادامه داد: فناوری و ملاک های کالای صنعتی همانند بسته بندی هنوز در حد رقابت با کشور های پیشرفته نیست و تجارت آزاد این امکان را به وجود می آورد که کشورهای مذکور را به عنوان یک پایلوت قرار دهیم و معایب و مزایای خود را برای حضور در کشور های دیگر شناسایی کنیم و می توان به این توافق به عنوان یک سکوی پرتاب برای رسیدن به تجارت جهانی نگاه کرد.

وی به دیگر امتیازهای این نوع تجارت پرداخت و مطرح کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی رغبتی به انتقال تکنولوژی به ایران ندارند اما این سخت گیری ها نسبت به افغانستان و پاکستان کمتر است و در قید ارتباط تجاری با این کشور ها از این طریق می توانیم رایزنی کنیم و راندمان تولید را افزایش دهیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بندرعباس در پاسخ به این سوال که اکنون ایران چه توانایی هایی برای صادرات دارد، پاسخ داد: مزیت ایران در منابع طبیعی به ویژه مواد معدنی است البته باید از خام فروشی جلوگیری کنیم زیرا ارزش افزوده ای برای کشور ندارد و با حداقل قیمت به فروش می رسد و استخراج بسیاری از کالا ها ممکن است به محیط زیست آسیب برساند و صادرات مواد خام آنچنان منفعتی در مقایسه با آسیب رسانی به محیط زیست ندارد.

وی تصریح کرد:ثروت ملی را نباید با خام فروشی هدر بدهیم و باید به سوی تولید محصول فراوری شده و نهایی پیش برویم البته نمی توان به طور کامل از فروش مواد معدنی فاصله گرفت، چون کشورهای دیگر فرصت تجاری و سیاسی را از کشور ما می ربایند.

آشینه عنوان کرد: آلومینیوم، فولاد و دیگر فلزاتی که موجب تولید کالای نهایی همچون لوازم خانگی و یا خودرو می شوند هم یکی از مزیت های کشور ما هستند که می توان به کشورهای عضو این توافق صادر کرد که ارزش افزوده و بازار پایداری را برای ما به ارمغان می آورند.

منبع: اگزیم نیوز


کد مطلب: 7418

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/7418/بلوک-اقتصادی-جدید-ایران-۳-کشور-همسایه

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir