یک سرمایهگذار موفق، بازار را حریف خود میپندارد و برای هر یک از رفتارهای بازار، برنامه مشخص و از پیش تعیین شدهای دارد. او قدرت و آمادگی پذیرش هر رفتار غیرقابل پیشبینی بازار را دارد؛ این به معنی داشتن استراتژی معاملاتی است.
مدیرعامل سبدگردان داریوش تأکید کرد؛
استراتژی معاملاتی؛ لازمه ورود به بازار سرمایه
9 آبان 1400 ساعت 14:54
یک سرمایهگذار موفق، بازار را حریف خود میپندارد و برای هر یک از رفتارهای بازار، برنامه مشخص و از پیش تعیین شدهای دارد. او قدرت و آمادگی پذیرش هر رفتار غیرقابل پیشبینی بازار را دارد؛ این به معنی داشتن استراتژی معاملاتی است.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مدیرعامل سبدگردان داریوش داشتن استراتژی یا نقشه راه را برای سرمایهگذاری در بازار سرمایه، یک ضرورت اجتنابناپذیر خواند و گفت: اینکه سهامداران در این بازار باید چگونه رفتار کنند، چگونه هیجانات خود را مدیریت و از چه مسیری حرکت بکنند، چه زمانی بخرند، چه زمانی بفروشند از جمله موضوعات اساسی است که در استراتژی هر سهامدار باید لحاظ شود.
همایون دارابی ادامه داد: زمانی که استراتژی سهامدار روشن و حد سود و ضرر تعریفشدهای برای سرمایهگذاری خود ترسیم کرده باشد، او میتواند یک سهامدار موفق باشد. حد ضرر و زیان و سود به معنی انتخاب حد مشخصی است که چنانچه قیمت سهام به آن حد برسد، معاملهگر اقدام به فروش سهام خود میکند.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: فروش در حد سود به معنی رسیدن به هدف سود مورد نظر و فروش در حد ضرر به معنی جلوگیری از زیان بیشتر است. تعیین حد سود و ضرر به سهامدار امکان برخورداری از یک استراتژی معاملاتی مشخص را میدهد.
به گفته مدیرعامل سبدگردان داریوش، مهمترین موضوعی که پیش پای سهامداران در بدو ورود آنها به بازار قرار دارد، کسب آموزش و مهارتهای معاملاتی کافی است. آموزش باید برای سهامداران بهگونهای باشد که آنها بتوانند به یک استراتژی مشخص دست یابند.
وی فقدان نقشه راه را برای سهامدارن بهمنزله ناکامی در بازار خواند و توضیح داد: بدون داشتن آموزش، افراد به صورت کاملاً اتفاقی در بازار حضور مییابند که در برخی موارد چارهای جز پذیرش زیانهای سنگین ندارند. به بیانی دیگر، آنها تابع بازار میشوند و از آنجا که خود، استراتژی مشخصی ندارند، دنبالهروی سیگنالفروشان یا کانالهای شبکههای مجازی میروند.
دارابی افزود: اگر معاملهگران از نقشه راه برخوردار باشند، بهویژه پیش از خرید سهم، چرایی خرید آن را دریابند و مشخص کنند در چه زمانی و با چه هدفی آن را میفروشند و در آن سهم چه حدی را برای سود یا زیان خود تعیین کردهاند، در اینصورت میتوانند در بازار سرمایه که بازار حرفهایهاست و از پیچیدگی بسیار بیشتری نسبت به بازارهای موازی برخوردار است، چهره موفقتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه بازارهای کاهشی، فرصتهای زیادی را خلق میکند، اظهار کرد: سهامداران لازم است با رصد دقیق بازار منتظر فرصتی باشند که قیمتها به کف قیمتی خود میرسند. در این شرایط سهمهای ارزنده، قیمتهای بسیار خوبی پیدا میکنند. در حالیکه بیشتر سرمایهگذاران در قیمتهای بالا و بازار صعودی با پرداخت پول بیشتر اقدام به خرید این سهمها میکنند.
مدیرعامل سبدگردان داریوش با اشاره به مفهوم سرمایهگذاری گفت: لازم است سهامداران، سرمایهگذرای را بهصورت عملی یاد بگیرند. سرمایهگذاری به این معنی است که افراد پولی را بابت خرید فرصتهایی که در آینده برای آنها مهیا میشود، پرداخت کنند. برای نمونه، زمانی که فردی ملکی را خریداری میکند، او در عمل پولی را بابت چیزی که در آینده به موقعیت خاصی میرسد، میپردازد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بازار سرمایه نیز شرایط همینگونه است؛ زمانی که سهامداران پولی را بابت سهام پرداخت میکنند، لازم است آنها برای کسب سود قابلتوجهی در آینده و در بازه زمانی میان یا بلندمدت منتظر بمانند.
دارابی با اشاره به نزول بازار طی دوره اخیر و همچنین بیاعتمادی که در میان سهامدارن خرد نسبت به بازار ایجادشده است، تصریح کرد: ماهیت بازار سرمایه اینگونه است؛ متأسفانه دورههای صعود یا نزول این بازار، در عمل تودهای و گروهی است. به بیانی دیگر، زمانی که بازار بالا میرود، همه نمادها افزایش مییابند و همه خریدار میشوند و زمانی که بازار کاهشی میشود، همه نمادها نزولی میشوند و همه فروشنده میشوند.
مدیرعامل سبدگردان داریوش با تأکید بر پرهیز از رفتارهای گروهی گفت: ماهیت بازار سرمایه به دلیل کمبود نقدینگی، نبود بازارگردانان حرفهای و همچنین نبود آموزشهای کافی میان سهامداران چه حقیقیها و چه حقوقیها به گونهای است که رفتارهای گروهی در آن در ابعاد بالایی مشاهده میشود و کمتر دیده شده که سهامداری خلاف مسیر بازار حرکت کند. در حالی که باید از رفتارهای گروهی و تقلیدی در این بازار بهشدت پرهیز شود.
کد مطلب: 85173