کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نهادهای حاکمیتی موثر بر صادرات با نهادهای هم راستا در روسیه همگرایی داشته باشند

17 آذر 1400 ساعت 10:10

در خصوص برخی چالش های ارتقا روابط اقتصادی میان دو کشور روسیه و ایران و همچنین برداشتن موانع موجود با برخی از اعضای اتاق بازرگانی مشترک دو کشور گفتگو کردیم که می خوانید. 



دکتر آزادواری:چالش اصلی صادرکنندگان جابجایی پول بین دو کشور است

به گزارش سرمایه گذاری آنلاین؛ مهدی آزادواری عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در این باره گفت: کشور روسیه به دلائل مختلفی از جمله مرز مشترک، وسعت بالای این کشور و مشترکات بالای فرهنگی به ویژه در برخی مناطق مرزی مسلمان نشین این کشور، یک بازار ایده آل برای فعالیت تجار ایرانی محسوب می شود. حوزه کشاورزی یکی از مزیت های ما است، به دلیل دمای پایین و سرمای زیاد در این کشور به ویژه در مناطق شمالی این کشور، محصولات کشاورزی و باغی زیادی وجود دارد که می توان به این کشور صادر کرد، همانگونه که ترکیه در خصوص صادرات محصولات و فرآورده های کشاورزی و غذایی به این کشور فعال بوده، ما نیز می توانیم در بازار روسیه حرفی برای گفتن داشته باشیم. 
مدیرعامل شرکت صادراتی توسعه صنایع بهشهر زرین در ادامه افزود: البته ارتقاء سطح فعلی همکاری ها در بخش کشاورزی و دیگر حوزه ها نیازمند بسترسازی های مختلفی مثلاً در حوزه مراودات بانکی، گمرکی و بخش حمل و نقل میان دو کشور است. این موارد باید برای تجار تسهیل شود تا به سطح قابل قبولی از تراز تجاری بین دو کشور برسیم. صادرکنندگان ایرانی در حال حاضر با مسئله بازگشت پول و ترانسفر مالی دست به گریبان هستند، اتاق بازرگانی مشترک باید از طریق لابی و جذب کمک های دولتی، تسهیلاتی را برای صادرکنندگان ایرانی به کشور روسیه در زمینه انتقال پول فراهم کند. حل چالش های حوزه گمرک و حمل و نقل، دیگر بخشی است که اتاق باید بر روی آن متمرکز شود، همچنین باید به تجار ما خدماتی در خصوص بازاریابی عرضه شود تا با قدرت بیشتری در بازار این کشور فعالیت کنند. تبادل هیئت های تجاری با هزینه دولتی، یکی از راهکارهای موثر در این زمینه است. 
رییس مرکز مطالعات اقتصادی اوراسیا همچنین اظهار کرد: بر اساس آمار تا پایان سال 99، ایران در حدود 504 میلیون دلار کالا به روسیه صادرات داشته که این امر نشان می‌دهد سهم ایران از بازار جذاب این کشور تنها 0.25 درصد است. برای افزایش سهم ما در بازار  وسیع روسیه و رساندن آن به 5 میلیارد دلار، باید از وادی حرف گذر کرد و به مرحله عمل رسید. باید بر روی تک تک محصولات و حوزه ها به صورت جداگانه وقت گذاشت و کار کرد. 

جلالی فر: نقشه راهی برای تجارت با روسیه وجود ندارد
سید جلیل جلالی فر دیگر عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در اینباره گفت: شاید بخش عمده ای از مشکلات تجاری میان کشور ما و روسیه به نبود نقشه و یک راهبرد مشخص تجاری باز می گردد. البته رئیس جدید سازمان توسعه تجارت، جناب پیمان پاک، در تلاش هستند تا این رویه را تغییر دهند، بنده نیز در این مسیر هر کمکی که لازم باشد برای تحقق این امر انجام خواهم داد. ما باید از ابتدای تولید، نگاه صادرات محور داشته باشیم، همچنین صادرات نیازمند تبعیت از برخی قوانین است، نهادهای ناظر در کشور ما، مانند سازمان غذا و دارو و دامپزشکی، باید در این خصوص، همگرایی و تعامل بیشتری با نهادهای حاکمیتی مشابه در کشور روسیه داشته باشند تا آنها استاندارد و مجوزهای ایران را قبول کنند و لازم نباشد تاجر ایرانی مجدداً در آن کشور به صورت فردی به دنبال اخذ مجوز باشد. 
مدیریت شرکت صادرات کاسپین گیل منطقه آزاد انزلی در ادامه افزود: خود سازمان های موثر در صادرات نیز باید یک همگرایی میان خودشان داشته باشند. ایجاد یک مرکز قوی رایزنی بازرگانی در روسیه نیز می تواند بسیار راهگشا باشد. روسیه 14 همسایه دارد و علاوه بر 145 میلیون نفر جمعیت، سالانه 200 میلیارد دلار واردات دارد، همه این مشخصات این کشور را به یک مقصد صادراتی ایده آل برای ما تبدیل می کند. به شرطی که آموزش و اقدامات مقتضی انجام گیرد تا ما نیز بتوانیم در بازارهای این کشور، سهمی در خور زیرساخت های کشور داشته باشیم. 

نیک سیرت: منافع اقتصادی کشورها را به سمت صلح و سازش می برد
میر اشکان نیک سیرت نیز در این باره گفت: قوانین تجاری حاکم بر روسیه و کشورهای CIS مشابه قوانین اروپا است و ما باید خودمان را با این قوانین منطبق نماییم، نمی توان با همان روش که با مثلاً عراق و افغانستان تجارت می کنیم، به روسیه نیز صادرات داشته باشیم. رعایت قوانین کشور مقصد یکی از این اصول است. امروز هزینه های درمان، سهم بالایی در سبد هزینه های یک کشور دارد، به همین دلیل همه دولت‌ها تلاش دارند تا با واردات و تولید کالای سالم، این هزینه ها را کاهش دهند، طبیعی است که روسیه نیز در واردات مواد غذایی و کالای کشاورزی این موارد را لحاظ نماید. شاید ما روزی در کشوری مثل آذربایجان یکه تازی می کردیم، اما امروز برای کوچکترین بازارها نیز رقبای از اطراف و اکناف دنیا پیدا شده است و ما ناچار هستیم با آنها رقابت کنیم و برای این کار باید اصول رقابت را نیز فرا گرفت. 
این عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در ادامه افزود: برای روسیه فرقی نمی کند که محصول خود را از ایران یا ترکیه تهیه کند، این ما هستیم  که باید با ایجاد مزیت های تجاری، کالای صادراتی خود را در این بازار پر از رقابت، جداب تر نماییم. کشور چین برخی کالاهای تولیدی خود را اصلاً مصرف نمی کند و از همان ابتدا آن را مخصوص صادرات به یک یا چند کشور خاص تولید می کند، به همین دلیل ما نیز باید تولید صادرات محور را بر اساس سلائق مصرف کننده روسی و قوانین و مقررات آن کشور فرا بگیریم و اجرا کنیم. 
وی اظهار کرد: زمانی که بر اثر هدف قرار گرفتن یک هواپیمای روسی توسط ترکیه، روابط این دو کشور دچار چالش جدی شد، جلساتی توسط سفیر روسیه در تهران برگزار شد تا به قول آنها تجار ایرانی جایگزین شرکای ترک شوند، بنده همان موقع عرض کردم که به این موضوع چندان خوش بین نیستم زیرا در جهان امروز این اکوسیستم های اقتصادی هستند که اهل سیاست را ناچار می کنند که به خاطر منافع اقتصادی کشورها، یک بار دیگر با یکدیگر سازش و تفاهم نمایند. در واقع  در جهان امروز و در میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، این بازارها و مقتضیات آنها هستند که بخش عمده ای از سیاست خارجی کشورها را شکل می دهند. 
نیک سیرت در پاسخ به سوالی در مورد عدم حضور و سرمایه گذاری فعالان اقتصادی و صنعتی روسیه در ایران، بیان کرد: باید به درون خودمان نگاه کنیم و بپرسیم که یک سرمایه گذار خارجی با چه انگیزه و اطمینانی باید به سمت سرمایه گذاری در کشور ما هجوم بیاورد. وقتی بر اثر برخی پارامترها مانند تحریم امکانات و بسترهای لجستیک ما دائم قطع و وصل می شود، طبیعی است که این موضوعات در تصمیم گیری سرمایه گذار خارجی نیز اثر می گذارد. ما هنوز در ابتدای کار هستیم و امور مغفول مانده و مسائل بالقوه بسیاری برای انجام دادن وجود دارد که باید بر روی آنها تمرکز کرد. 


آقازاده: اهمیت محصولات کشاورزی در روسیه
علیرضا آقازاده دیگر عضو این اتاق نیز ضمن اشاره به اهمیت محصولات کشاورزی در ارتقای روابط بازرگانی دو کشور، گفت: روسیه سردسیر یک مقصد طبیعی برای محصولات باغی، صیفی و کشاورزی ما است، منتهی باید درک کنیم که سلیقه مصرف کننده روس و همچنین قوانین آنها با ما فرق دارد. همان گونه که در خبرهای این چند روزه آمده بود، واردات فلفل ایرانی به کشور روسیه به دلیل برخی ملاحظات بهداشتی، دچار محدودیت شد. ظاهراً در مورد قرنطینه محصول مسائلی رعایت نشده است و مصرف بی رویه برخی کودهای شیمیایی باعث شده است که این محصول نتواند استانداردهای سلامتی کشور روسیه را پاس کند. 
آقازاده در ادامه افزود: در اینجا و برای رفع چنین مشکلاتی باید کارهای مختلفی انجام داد. در مرحله اول تجار باید بر قوانین کشور مقصد اشراف کامل داشته باشند، سپس کشاورز ایرانی در این زمینه آموزش های کافی را ببیند و بداند که فرآوری و رشد محصول صادراتی در عهد جدید، اصول و ضوابطی دارد که باید رعایت کند. همچنین نهادهای مسئولی مانند وزارت جهاد کشاورزی باید در توزیع کودهای شیمیایی میان کشاورزان، ملاحظات صادراتی را در نظر بگیرند و کودی در اختیار کشاورز قرار دهند که تاثیر مخربی بر روی محصول نداشته باشد، یا لااقل این تاثیر محصول را از گردونه صادرات خارج نکند.


کد مطلب: 85565

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/85565/نهادهای-حاکمیتی-موثر-صادرات-هم-راستا-روسیه-همگرایی-داشته-باشند

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir