به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری و به نقل از راه آهن، ریاست این اجلاس را «شهرام جعفری»، مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن ایران بر عهده داشت که در سخنان افتتاحیه خود گزارشی از اقدامات صورت گرفته از زمان برگزاری اجلاس قبلی (آبان ماه ۱۳۹۹) از جمله جلسات هماهنگی برگزار شده برای راه اندازی قطار باری ITI و نیز از سرگیری عملیات این قطار پس از ۱۴ سال توقف در آذرماه ۱۴۰۰ و سیر سه رام قطار باری تاکنون در سایه تلاش راه آهنهای کشورهای عضو این کریدور ITI و نیز شرکتهای فورواردری ارائه داد.
وی همچنین به مشکلات و چالشهای پیش روی این قطار اشاره و ابراز امیدواری کرد که این اجلاس راه حلهای مناسبی را برای تدوام سیر این قطار از جمله راه اندازی قطارهای کانتینری و قطارهای دو سر بار در این کریدور ارائه دهد.
خدایی، مدیر حمل و نقل و ارتباطات اکو نیز در سخنان خود ضمن تشکر از راه آهن ایران برای میزبانی این اجلاس مهم خاطرنشان کرد: یازدهمین اجلاس وزرای حمل ونقل اکو حکم به از سرگیری قطار ITI داده بود و از همه ذینفعان درخواست کرد از این قطار برای حمل کالاهای خود در راستای افزایش تجارت منطقهای استفاده کنند و بر گسترش قطار مذکور به سمت اروپا و چین تاکید کرد.
در طی اجلاس بحثهای مفصلی در خصوص مسائل فنی و چالشهای موجود در ارتباط با عملیات قطار از طرف راه آهنها و فورواردرها طرح شد که از جمله آنها میتوان به ظرفیت زیرساخت و آلات ناقله کشورهای واقع در مسیرکریدور به ویژه نوسازی بخش زاهدان-تفتان-کویته، ایجاد مرکز لجستیک در زاهدان، تعرفههای حمل و فرمول قیمت گذاری برای فورواردرها، چالشهای فعلی درمواجهه با برنامهای کردن عملیات قطار باری ITI، تهیه رویههای عملیاتی استاندارد(SOP ) جهت اطلاع فورواردرها و صاحبان کالا از عملیات این قطار در هر یک از کشورهای واقع در مسیر و ایجاد ساز و کار مدیریت کریدور(CMM ) و نقش اتاقهای بازرگانی در ترویج و بازاریابی این کریدور، اشاره کرد.
در این اجلاس در خصوص مسائل و مشکلات مربوط به فورواردرها، تامین واگنهای کفی و مشخص کردن همه هزینههای حمل نیز مقرر شد جلسه جداگانهای با حضور فورواردرها برای حل مشکلات فی مابین با هماهنگی دبیرخانه اکو بزودی تشکیل شود.
در پایان مقرر شد میزبانی اجلاس بعدی بر عهده راه آهن ترکیه باشد که احتمالا در ماه اکتبر ۲۰۲۲ خواهد بود.