فرصت طلایی که در گذشته در بازار خودروی روسیه ایجاد کرده بودیم، از دست رفته و امروز با توجه به خروج خودروسازان خارجی از این کشور، باید بتوانیم در این بازار فعالیتها را آغاز و از فرصتها استفاده کنیم.
بازار اوراسیا، فرصتی مناسب برای خودروسازان و قطعه سازان ایرانی
28 مرداد 1401 ساعت 16:15
فرصت طلایی که در گذشته در بازار خودروی روسیه ایجاد کرده بودیم، از دست رفته و امروز با توجه به خروج خودروسازان خارجی از این کشور، باید بتوانیم در این بازار فعالیتها را آغاز و از فرصتها استفاده کنیم.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری، «منوچهر منطقی» در گفتوگو با ایرنا با اشاره به برگزاری نمایشگاه «اتومبیلیتی» روسیه در هفته آینده و حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در این رویداد، افزود: روسیه بازاری است که در دهه ۸۰ در آن حضور یافتیم و عرضه خودرویی نظیر سمند در این کشور مورد استقبال قرار گرفت.
وی بیانداشت: روسیه جزو بازارهای هدف صادراتی ما بوده و هست، اما قطع ارتباطات خودرویی سبب شد تا امروز برای حضور مجدد در این کشور انرژی، زمان و هزینه بیشتری صرف کنیم.
منطقی ادامهداد: برای ورود مجدد به بازار این کشور، باید خودروهایمان را در نمایشگاههای مختلف روسیه به نمایش گذاشته، شبکه خدمات پس از فروش ایجاد کرده و تبلیغات ویژه کنیم تا محصولاتمان را بشناسند.
وی تصریحکرد: فرصت طلایی که در گذشته در بازار خودروی روسیه ایجاد کرده بودیم، از دست رفته و امروز باتوجه به خروج خودروسازان خارجی از این کشور، باید بتوانیم در این بازار از نو آغاز و از فرصتها استفاده کنیم.
معاون وزیر صمت یادآور شد: با وجود همسایگی با روسیه و روابط سیاسی خوب با این کشور، اما تاکنون چینیها بهرهبرداری بهتری از این فرصت اولیه کردهاند، در عین حال فرصت ثانویه هنوز باقیست و آن اینکه محصولاتمان را در معرض نمایش قرار دهیم.
وی اضافهکرد: به احتمال زیاد، درخصوص قطعات و محصولات، تفاهمنامهها و شاید قراردادهایی بتوان با طرفهای روسی منعقد کرد و باید بتوانیم از فضای مثبت موجود حداکثر استفاده را انجام دهیم.
منطقی تاکید کرد: باید دید در کدام بخش و سگمنت قیمتی توان ورود به بازار روسیه را داریم و بیشترین تقاضاها از سوی روسها در کدام بخش یا بخشها است؟
وی یادآور شد: وقتی خودروی سمند در دهه ۸۰ در بازار روسیه ارائه شد، در بیش از ۵۰ شهر این کشور از جمله مسکو نمایندگیهایی به منظور ارائه خدمات پس از فروش ایجاد شد و امروز در این زمینه نیازمند مطالعه و بخش بندی بازار بزرگ این کشور هستیم.
این مقام مسوول وزارت صمت تاکید کرد: حضور پُرقدرت در بازار یک کشور، نیازمند مشتریشناسی، آمادگی لازم برای پشتیبانی از محصولات و بسیاری پارامترهای دیگر دارد.
ایجاد پلتفرمهای مشترک خودرویی ایران و روسیه
مهدی آزادواری، رییس مرکز مطالعات اقتصادی اوراسیا نیز در این خصوص به تولید خودرو مشترک توسط ایران و روسیه تاکید کرد و اظهار داشت: تولید خودروی که بتواند بازار اوراسیا را در برگیرد در حال حاضر می تواند فرصت پیش رو برای ایران و روسیه باشد.
به اعتقاد وی، با توجه به گستره بازار اوراسیا، ایران میتواند با تعامل مشترک با روسیه سکان بازار خودرویی اوراسیا را دست گیرد.
به گفته آزادواری، با ایجاد پلتفرمی مشترک مشترک بین روسیه، ایران و چین می توان به دستاوردهای مناسب در سطح جهانی در حوزه خودرو دست یافت.
برپایه این گزارش، نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه از ۳۱ مرداد تا ۳ شهریورماه ۱۴۰۱ برابر با ۲۲ تا ۲۵ اوت ۲۰۲۲ در محل نمایشگاه های بین المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸ کشور و در ۳۰ هزار متر فضای نمایشگاهی برگزار می شود.
ایران تنها کشوری است که بالاترین متراژ غرفه های متمرکز یک کشور را در نمایشگاه روسیه با بیش از ۹۰۰مترمربع غرفه نمایشگاهی در سالنی به مساحت یکهزار و ۷۰۰ متر مربع در اختیار دارد که در طول تاریخ نمایشگاه های برونمرزی بینظیر است.
همچنین برگزاری پنل مشترک صنعت قطعه سازی ۲ کشور، امضای تفاهم نامه انجمن های قطعه سازی ایران و روسیه، برگزاری تورهای بازدید از چند کارخانه خودرو و قطعهسازی روس و تشکیل جلسات B۲B با شرکتها و صنعتگران روسیه از برنامههای جانبی است که انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور برای این نمایشگاه در نظر گرفته است.
کد مطلب: 86455