کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عواملی که شاخص بورس را سبزپوش می‌کنند، کدامند؟

16 تير 1403 ساعت 12:03

اصلاح دستورالعمل اخیر نرخ خوراک و فرآورده‌های پالایشی ،کاهش نرخ بهره و اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ از جمله عواملی است که تاثیر مثبتی روی شاخص کل بورس داشته‌اند.


به گزارش سرمایه گذاری آنلاین ،ترسیم چشم‌انداز درست از آینده دارایی‌های بورس از موضوعات مهم برای تقویت بازار سرمایه است، از طرفی پیش‌بینی پذیری اقتصاد نیز در جذب سرمایه‌گذار و کمک به بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است.
اعتماد بالاترین دارایی در بازار سرمایه است و سلب اعتماد باعث می‌شود مردم برای سرمایه‌گذاری گزینه‌های دیگری را انتخاب کنند، لذا لازم است اقدامات مهمی در راستای بهبود روند بازار و پیش‌بینی‌پذیری آن انجام شود.
در همین راستا الیاس کُردی، کارشناس بازار سرمایه در توضیح روند بازار سرمایه و عوامل تاثیرگذار بر بازار، گفت: به‌طورکلی بازار سرمایه از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ بعد از ریزش سنگینی که داشت روی خوشی به سهامداران و سرمایه‌گذاران خود نشان نداد و روند ریزشی شاخص همچنان ادامه‌دار بوده است.
این کارشناس بازار سرمایه معتقد است اتفاقات سیاسی اخیر نیز بر بازار سرمایه تاثیرگذار بوده و باعث شد اصلاح شاخص، روند بلندمدت‌تری پیدا کند.
وی ادامه داد: باتوجه به اتفاقات اخیر سازمان بورس به‌جهت کاهش هیجانات بازار محدودیت دامنه نوسان معاملات را تعیین کرد و ادامه این موضوع نیز تاثیر منفی بر بازار داشت.
کُردی با اشاره به فرصت یک‌ساله به ۲ خودروساز برای اخذ مجوز افزایش دارایی‌ها و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: باتوجه به سابقه لیدر بودن خودرویی‌ها، فرصت به ۲ خودروساز مطرح، برای بازار سرمایه بسیار با اهمیت بود، چراکه اگر برای آن‌ها مهلت درنظرگرفته نمی‌شد و به بازار پایه منتقل می‌شدند قطعا تاثیر منفی بر روند کلی بازار داشت.
کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این بازار مدت‌ها درگیر «بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳» بوده است، اظهار کرد: عددهای مالیاتی و صحبت‌ها در این مورد بازار و سرمایه‌گذار را به عقب هدایت می‌کرد که اصلاح این بند نیز تاثیر مثبت به‌سزایی در بازار داشته است.
وی با اشاره به اینکه در تاریخ بازار سرمایه همواره نرخ بهره تاثیر مستقیمی داشته است، گفت: هربار نرخ بهره بالا رفته شاهد اُفت شاخص بودیم و با کاهش نرخ بهره بازار سرمایه رشد پیدا کرده و در همین راستا کاهش نرخ بهره از عوامل تاثیرگذار بر شاخص بورس بوده است.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر مثبت اصلاح دستورالعمل اخیر نرخ خوراک و فرآورده‌های پالایشی‌ها، اظهار کرد: اصلاح نرخ خوراک به پروند رشد سهام پتروشیمی‌ها بسیار کمک می‌کند که همین موضوع تاثیر مستقیمی بر شاخص بورس دارد.
کُردی ادامه داد: باتوجه به اینکه شرکت‌های بورسی با دلار نیمایی فعالیت می‌کنند، کم شدن اختلاف دلار آزاد و دلار نیمایی باعث شد قیمت‌ها در بازار سهام افزایش یابد چراکه محصولات شرکت‌ها به دلار فروخته می‌شود و قیمت دلار بر درآمد شرکت‌ها تاثیر مستقیم دارد.
کارشناس بازار سرمایه گفت: در مدت اخیر اتفاقات زیادی باعث شد که بازار وزن نگیرد؛ چراکه بازار سهام نسبت به وقایع حساس است و از طرفی موضوع انتخابات نیز باعث شد تا سرمایه‌گذاران تا حدودی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فعلا دست نگه دارند.
کُردی با اشاره به اینکه بورس آیینه تمام نمای اقتصاد کشور است، تصریح کرد: زمانی که حال اقتصاد خوب نباشد اوضاع بازار سرمایه هم خوب نخواهد بود و هر رئیس‌جمهوری که برنده میدان باشد باید مسئله اول را موضوع اقتصاد بداند و با راهکارهای عمیق‌تر و دقیق‌تری برای اقتصاد کشور تصمیم‌گیری کند.


کد مطلب: 87330

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/87330/عواملی-شاخص-بورس-سبزپوش-می-کنند-کدامند

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir