کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چه میزان چک در تیر ۱۴۰۳ مبادله شد؟

29 شهريور 1403 ساعت 15:25

براساس آمار بانک مرکزی، در تیر ماه سال جاری بیش از ۸.۶ میلیون فقره چک مبادله شده که از این میران حدود ۷.۷ میلیون فقره چک وصول شده است.


به گزارش سرمایه گذاری آنلاین ،اخیرا بانک مرکزی، طی گزارشی آمار چک‌های مبادله‌ای در تیرماه ۱۴۰۳ را منتشر کرد که بر اساس آن در این ماه، در کل کشور بیش از ۸.۶ میلیون فقره چک به ارزشی بیش از ۶۴۴۸ هزار میلیارد ریال مبادله شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۰.۵ درصد و ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.
در این ماه در استان تهران حدود ۲.۷  میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ۳۱۱۳ هزار میلیارد ریال مبادله شده است. در تیرماه ۱۴۰۳، ۴۸.۹ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران (۳۰.۹ درصد)، اصفهان (۱۰.۸ درصد) و خراسان رضوی ۷.۲ درصد درصد مبادله شده است که بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه مذکور ۶۱.۵ درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران ۴۸.۳ درصد، اصفهان ۷.۷ درصد و خراسان رضوی ۵.۵ درصد مبادله شده که بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند.
۷.۷ میلیون فقره چک وصول شد
همچنین در تیرماه ۱۴۰۳، در کل کشور بیش از ۷/۷ میلیون فقره چک به ارزشی بیش از ۵۴۳۹ هزار میلیارد ریال وصول شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱/۱ درصد و ۲.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.
در ماه مذکور از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به ترتیب ۸۹.۴ و ۸۴.۳ درصد وصول شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول شده در خرداد ماه ۱۴۰۳ به ترتیب معادل ۹۰ و ۸۴.۸ درصد و در تیرماه ۱۴۰۲ به ترتیب برابر ۹۱.۲ درصد و۸۷.۳ درصد بوده است.

در تیرماه ۱۴۰۳ در استان تهران حدود ۲.۴ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۲۶۸۵ هزار میلیارد ریال وصول شد که از نظر تعداد ۸۹.۶ درصد و از نظر ارزش ۸۶.۲ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.
همچنین در تیرماه سال جاری در بین سایر استان‌های کشور بیش‌ترین نسبت تعداد چکهای وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌ گیلان با ۹۲.۴ درصد، خوزستان با ۹۱.۷ درصد، کرمانشاه با ۹۱.۱ درصد اختصاص یافته است و استان‌ کردستان با ۸۶ درصد، کهگیلویه و بویراحمد با ۸۷ درصد، آذربایجان غربی ۸۷.۲ درصد، پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده را به خود اختصاص داده‌اند.
از سوی دیگر در این ماه، در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای به ترتیب به استان‌های البرز و گیلان هر کدام با ۸۷.۶ درصد، خوزستان ۸۷.۵ درصد و بوشهر ۸۶.۲ درصد اختصاص یافته و استان‌های یزد با ۷۷.۹ درصد، خراسان شمالی با ۷۸.۱ درصد و قزوین و لرستان هر کدام با ۷۸.۷ درصد، کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

چه تعداد چک برگشت خورد؟
اما در تیرماه سال جاری، در کل کشور حدود ۹۱۲ هزار فقره چک به ارزشی بیش از ۱۰۰۹ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۵.۱ و ۰.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.
در این ماه از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به ترتیب ۱۰.۶ درصد و ۱۵.۷ درصد برگشت داده شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های برگشت داده شده در خردادماه ۱۴۰۳ به ترتیب معادل ۱۰ درصد و ۱۵.۲ درصد و در تیرماه ۱۴۰۲ به ترتیب برابر ۸.۸ درصد و ۱۲.۷ درصد است.
همچنین در استان تهران حدود ۲۷۸ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۴۲۹ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده که از نظر تعداد ۱۰.۴ درصد و از نظر ارزش ۱۳.۸ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای، برگشت خورده است.
علاوه براین، در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای، به ترتیب به استان‌های کردستان با ۱۴ درصد، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۳ درصد و آذربایجان غربی با ۱۲.۸ درصد اختصاص یافته است و استان‌های گیلان با ۷.۶ درصد، خوزستان با ۸.۳ درصد و کرمانشاه ۸.۹ درصد، پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل تعداد چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه مورد بررسی در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به ترتیب به استان‌های یزد با ۲۲.۱ درصد، خراسان شمالی با ۲۱.۹ درصد و قزوین و لرستان هر کدام با ۲۱.۳ درصد اختصاص یافته و استان‌های البرز و گیلان هر کدام با ۱۲.۴ درصد، خوزستان با ۱۲.۵ درصد و بوشهر با ۱۳.۸ درصد، کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده را به خود اختصاص داده‌اند.
چک‌های رمزدار وصولی
در این بازه زمانی، در کل کشور حدود ۲۸۲ هزار فقره چک رمزدار به ارزشی بیش از ۱۵۶۶ هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۵.۲ درصد کاهش و از نظر مبلغ ۴.۵ درصد افزایش داشته است.
در این ماه، در استان تهران حدود ۹۳ هزار فقره چک رمزدار به ارزشی حدود ۹۶۵ هزار میلیارد ریال وصول شد. بر این اساس، ۵۱.۶ درصد از تعداد چک‌های رمزدار وصولی در سه استان تهران ۳۲.۹ درصد، خراسان رضوی ۹.۶ درصد و اصفهان ۹.۱ درصد، وصول شده است که بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین ۷۳.۳ درصد از ارزش چک‌های مورد اشاره در استان‌ تهران با ۶۱.۱ درصد، خراسان رضوی ۶.۳ درصد و اصفهان ۵.۴ درصد وصول شده است.
چک‌های وصولی بر حسب عادی و رمزدار
همچنین در تیرماه ۱۴۰۳، در کل کشور حدود هشت میلیون فقره چک وصول شد که از این تعداد بیش از ۷/۷ میلیون فقره عادی و حدود ۰.۳ میلیون فقره رمزدار بوده است. بر این اساس در کل کشور ۹۶.۵ درصد از کل تعداد چک‌های وصولی عادی و ۳.۵ درصد رمزدار بوده است.
در ماه مورد بررسی در کل کشور بیش از ۷۰۰۵ هزار میلیارد ریال چک وصول شد که بالغ بر ۵۴۳۹ هزار میلیارد ریال آن چک عادی و بیش از ۱۵۶۶ هزار میلیارد ریال چک رمزدار می باشد به عبارتی در کل کشور ۷۷.۶ درصد از کل ارزش چک‌های وصولی عادی و ۲۲.۴ درصد رمزدار بوده است.


کد مطلب: 88496

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/88496/میزان-چک-تیر-۱۴۰۳-مبادله

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir