کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر عامل گروه مالی کاریزما تشریح کرد:

لزوم تغییر سیاست‌های پولی و ارزی

15 مهر 1403 ساعت 12:27

علی تیموری شندی، مدیر عامل گروه مالی کاریزما گفت: سیاست‌های اعمالی بانک مرکزی در مورد نرخ‌های ارز و بهره هر چند، شتاب نرخ تورم را کنترل کرده اما استمرار آن به شکل فعلی تولید را متوقف و بازار سرمایه را دچار مشکل خواهد کرد.


به گزارش سرمایه گذاری آنلاین ،وزیر اقتصاد از زمانی که سکان هدایت باب همایون را عهده‌دار شده تا امروز بارها در سخنرانی‌های خود، کاهش فاصله دلار نیما و آزاد را از جمله سیاست‌های دولت ذکر کرده و معتقد است؛ نرخ نیماباید افزایش و نرخ بازار آزاد کاهش یابد اما در مقابل سیاست‌ اعمالی بانک مرکزی، مانع از اجرای این سیاست شده است. با این حال، کارشناسان معتقدند، تشدید فاصله دلار نیما و آزاد رانت را افزایش و تولید را هدف قرار می‌دهد بنابراین، از نگاه آنها، کاهش فاصله ارز نیما و آزاد برای رشد تولید از ضروریات است.
در همین ارتباط، علی تیموری شندی، در گفت‌وگو با خبرنگار «سنا»، با بیان این که افزایش فاصله نرخ دلار آزاد و نیما، به توزیع رانت، به نفع کسانی که ارزش افزده زیادی دربحث تولید ندارند، منجر خواهد شد، گفت: سال گذشته حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار یارانه از بخش تولید نصیب کسانی شد که کالا و خدمات را با نرخ نیما وارد کردند، همین موضوع موجب شد، بخش تولید بی‌بهره بماند.
او، کنترل واردات غیر ضروری، حمایت از تولید، بهبود وضعیت سودآوری شرکت‌ها، تقویت وضعیت صادرات و کمک به ارزآوری اقتصاد را از جمله عوامل مهم کاهش فاصله نرخ ارز نیما و آزاد ذکر کرد و افزود: هر چقدر فاصله میان این دو نرخ بیشتر شود، نه تنها تخصیص منابع دچار چالش می‌شود، بلکه حجم تقاضا برای واردات غیر ضروری نیز افزایش یافته و در بلند مدت تولید به ورطه نابودی و زیان دهی کشیده می‌شود.
تیموری‌شندی با تاکید بر این‌که حاشیه سود شرکت‌های تولیدی طی دو تا سه سال گذشته به یک سوم کاهش یافته، گفت: یکی از دلایل این موضوع رانتی است که از بخش تولید به جیب واردکننده سرازیر می‌شود. بنابراین، تا زمانی که این منطق ادامه داشته باشد، رانت و فساد و تخصیص غیر بهینه منابع و صف‌های طولانی حتی برای واردات ضروری نیز طولانی باقی خواهد ماند.
او، کاهش فاصله نرخ ارز نیما و آزاد را به نفع اقتصاد و استمرار تولید دانست و توضیح داد: با سیاست‌های فعلی عملا استمرار تولید تحت شعاع قرار می‌گیرد. از این رو، می‌بایست فاصله این دو نرخ کاهش یابد تا با اقتصاد شفاف و بهینه بتوان کشور را در بحران‌ها بهتر اداره کرد.
مدیر عامل گروه مالی کاریزما در ادامه سیاست‌های اعمالی سیاستگذار پولی را مهم‌ترین مانع اجرای سیاست‌های وزارت اقتصاد برشمرد و افزود: سیاست‌های اعمالی بانک مرکزی در دو سال گذشته در مورد نرخ ارز و نرخ بهره، هر چند شتاب نرخ تورم را کنترل کرده اما استمرار آن که در تقابل با شعار سال است، تولید را متوقف می‌کند. بنابراین،کاهش فاصله نرخ دلار آزاد و نیما یکی از ضروریات رشد و استمرار تولید است.


کد مطلب: 88763

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/88763/لزوم-تغییر-سیاست-های-پولی-ارزی

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir