کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیرکل اسبق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری :

تغییر جدی در نگاه‌ نهاد ناظر به بازار سرمایه

17 مهر 1403 ساعت 12:19

دبیرکل اسبق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری پیشنهاد کرد؛ در سازمان بورس یک معاونت با مسئولیت راهبری، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی اقتصادی،تشکیل شود که ماموریت آن ترسیم نقشه راه بازار سرمایه به‌عنوان بخش مهمی از ساختار اقتصادی کشور باشد.


به گزارش سرمایه گذاری آنلاین ،بهروز خدارحمی صحبت‌های اخیر رییس سازمان بورس را نشان‌دهنده تغییر جدی در نگاه‌ نهاد ناظر به بازار سرمایه و نوید دهنده ایجاد رونق در بورس دانست و گفت: پیگیری و اقدامات انجام شده در این مدت کوتاه، نشان از آن دارد که نهاد ناظر و تنظیم‌گر بازار سرمایه به جای آن‌که به دنبال دغدغه‌های کوتاه‌مدت و مدیریت نوسانات حاکم بر شاخص بورس باشد، اولویت خود را بر اصلاح بنیادین ساختارهای بازار سرمایه گذاشته و به نظر می‌رسد که قرار است مکانیزم‌های بازار با رنگ و کارایی متفاوت به نمایش گذاشته شود.
دبیرکل اسبق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، با بیان این‌که با تغییر رییس سازمان بورس، اتفاقات بسیار خوبی در بازار سرمایه در حال پایه‌گذاری است، گفت: ایجاد شفافیت در به‌کارگیری راهبرد، اهداف، برنامه‌ها و نحوه بازگرداندن پویایی و نشاط به بورس، باعث هدایت بازار سرمایه به سمتی می‌شود که رضایت فعالان بازار را به همراه خواهد داشت.
خدارحمی با تاکید بر آسیب‌های موجود در بازار سرمایه اعلام کرد: اکنون بازار پول و بازار سرمایه به صورت رقابتی در حال حرکت به سمت دو مسیر متفاوت هستند، به دلیل پیشینه فعالیت بیشتر و حاکمیت سنتی بازار پول، وقتی این بازار با سیاست‌های متفاوتی مانند سیاست انقباضی، تغییرات نرخ بهره و مشابه آن مواجه می‌شود، شاهد انتقال آسیب‌ تصمیمات اتخاذ شده به بازار سرمایه هستیم.
بازار پول و بازار سرمایه، دو بال مهم برای پرواز اقتصاد کشور
مدیرعامل تامین سابق سرمایه تمدن با بیان اینکه بازارهای پول و سرمایه، باید به عنوان ۲ بال مهم اقتصادی هم‌گام با یکدیگر و با یکسویی اهداف، مانع از ایجاد هر گونه اختلال، عدم تعادل و نوسانات کاذب شوند، گفت: این موضوع به صورت خاص در صحبت‌های رییس سازمان بورس مطرح شد و نشان می‌دهد که مسوولان حاضر در سازمان بورس در حال برنامه‌ریزی برای کاهش ریسک‌های سیستماتیک بازار هستند.
او ادامه داد: سال گذشته به دلیل اتخاذ یک تصمیم اشتباه (و شاید اجتناب ناپذیر به دلیل شرایط بودجه‌ای) در بازار پول، شاهد نوسانات نرخ بهره و شوک‌های مخرب وارد شده به بازار سرمایه بودیم که این امر، نقطه آغازی برای تلاطم‌های جدی در بازار سرمایه بود، در نهایت هیچ‌گاه کسی مسوولیت این تصمیم اشتباه و تغییر روند ایجاد شده در بازار سهام را به عهده نگرفت.
خدارحمی گفت: در صورت ایجاد تعامل بین بازار پول و سرمایه، امکان رفع مشکل نقدینگی، بدون آسیب به بازار فراهم می‌شود.
راهکارهای کمک بازار سرمایه به سیاست‌گذار پولی
مدیرعامل سابق تامین سرمایه تمدن تاکید کرد: رییس جدید سازمان بورس در صحبت‌های خود به رفع نگرانی‌های بازار پول با استفاده از ابزارهای نوین موجود و قابل طراحی در بازار سرمایه اشاره داشته که این موضوع می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های کاهش تاثیر منفی تصمیم‌گیری‌ها بین بازار سهام و بازار پول محسوب شود.
او با اشاره به این‌که در صورت تایید پیشنهاد رییس سازمان بورس، امکان استفاده از ابزار آتی اسناد خزانه برای پوشش ریسک نوسانات اوراق فراهم است، گفت: بانک مرکزی در مواقعی که تصور می‌کند نرخ بهره معقول نیست، می‌تواند نسبت به خرید این اوراق اقدام کند و با سیگنالی که برای بلندمدت می‌دهد، زمینه ایجاد تعادل در نرخ بهره و آرامش در فضای اقتصادی کشور را با همراهی بازار سرمایه فراهم خواهد کرد.
خدارحمی تاکید کرد: طبق صحبت‌های رییس سازمان بورس، بزرگ‌ترین امید و انتظار اهالی بازار، استفاده از همه ظرفیت‌های فکری، تجربی و نیروی انسانی موجود در کشور است. در این زمینه لازم است به عنوان یکی از اولویت‌های مهم سازمان بورس به دور از گرایش محوری‌ها و صرفا با حاکمیت تخصص گرایی در جذب نیروها، این نهاد را به عنوان تخصصی ترین نهاد اقتصادی کشور به سمت پویایی، کارایی و توسعه هدایت کنیم.
قوانین و مقررات تاثیرگذار بر بازار سرمایه
دبیرکل اسبق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، به صحبت‌های مطرح شده درخصوص نیازهای تقنینی و اصلاحات در قوانین و مقررات داخلی بازار و تاثیرگذار بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: نبود بهداشت قانونی و مقرراتی به عنوان یکی از موانع جدی پویایی و چابکی بازار سرمایه محسوب می‌شود، بازارسرمایه این روزها نیازمند مقررات زدایی و تجمیع مقررات است که این موضوع می‌تواند در بهبود سلامت و کارایی عملیاتی حاکم بر روند معاملات تاثیرگذار باشد.
او نیاز دیگر در این زمینه را ابهام‌زدایی، تفسیرپذیری‌های متفاوت و قائم به شخص قوانین و مقررات حاکم بر بازار سرمایه اعلام کرد و افزود: اکنون برخی از قوانین به گونه‌ای نوشته شده که افراد تفسیر متفاوتی را از آن قانون دارند، در حالی که باید اقدامی صورت بگیرد تا قوانین و مقررات به صورت جامع، کامل و با قلمی صریح و استوار باشد، تاکنون شاهد چنین مساله‌ای در بازار نبوده‌ایم.
جای خالی معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی در سازمان بورس
او با اعلام این‌که با توسعه بازار سرمایه، کمتر نهاد و دستگاهی در کشور وجود دارد که تصمیمات آن تاثیرگذار و متقابلا تاثیرپذیر بر روند بازار سرمایه نباشد، گفت: در این زمینه باید مذاکرات، تعاملات و برنامه‌ریزی‌های جدی با این نهادها صورت بگیرد تا کمتر شاهد شگفتی بازار از برخی تصمیمات اتخاذ شده باشیم.
خدارحمی تاکید کرد: در این زمینه پیشنهاد می‌شود یک معاونت در سازمان بورس با مسئولیت راهبری کلان اقتصادی بازار سرمایه، هدف گذاری و برنامه‌ریزی تشکیل شود که ماموریت آن ترسیم نقشه راه بازار سرمایه بعنوان بخش مهمی از ساختار اقتصادی کشور باشد (به عکس معاونت های فعلی سازمان بورس که هر کدام به مراقبت از بخشی بازار می پردازند)، همچنین باید افق زمانی برنامه‌ریزی و تدبیر آنها بیش از یکسال باشد.
مدیرعامل سابق تامین سرمایه تمدن ادامه داد: مشارکت فعال در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور، تعاملات با سازمان برنامه و بودجه، سازمان مالیاتی، مشارکت فعال در تدوین بودجه و این دست ریل گذاری‌های کلان برای بازار از جمله وظایف این معاونت است.
او تاکید کرد: وجود چنین معاونت مستقلی از بخش‌های بازار، شائبه‌های تعارض منافع، اتهام‌هایی مانند نگاه بخشی و مقطعی و ... را در موضع گیری‌های مختلف (همچون نرخ خوراک و ...) برای همیشه حذف می‌کند و سازمان بورس (همچون بازار پول که نهاد مشابهی دارد) این امکان را پیدا می‌کند که در مواقع حساس، صدای رسای بازار سرمایه بعنوان یک کل باشد.
خدارحمی ادامه داد: در گذشته رییس سازمان بورس یا یکی از معاونت‌ها عهده‌دار این نقیصه بوده که اکنون این اتفاق به دلیل اهمیت قابل توجه آن، نیازمند تمرکز و تجهیز بیشتر است.
مدیرعامل سابق تامین سرمایه تمدن با تاکید بر وجود چند صدایی در بازار سرمایه گفت: اکنون بازار سرمایه به حدی توسعه یافته و سفره بازار در خانه اکثر مردم کشور پهن شده که امروزه کمتر کسی را می توان یافت که تجربه فعالیت در بورس را تجربه نکرده باشد.
او تاکید کرد: با توجه به ضریب جذب بالای بازار سرمایه در بین خانواده‌ها لازم است که در شرایط خاص، نظرات بخش‌های مختلف جامعه نیز به همان نسبت شنیده شود تا نهادهای تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیر و مقرره گذار کشور در موعد مقرر بتوانند تصمیم درستی را اتخاذ کنند.
خدارحمی گفت: توجه به منافع این بخش از مردم کشور، می‌تواند زمینه‌ساز رونق، حرکت شفاف و کارای بازار سرمایه و اقتصاد ایران باشد.
دامنه نوسان، آفت جدی بازار سرمایه
مدیرعامل سابق تامین سرمایه تمدن، تعلل در اتخاذ برخی تصمیم گیری‌ها در شرایط آرام و هموار اقتصادی را معضل فعلی بازار سرمایه دانست و گفت: دامنه نوسان آفت جدی بازار سرمایه است و ریشه بخش قابل توجهی از اتفاقات عجیب رخ داده در بازار ناشی از دامنه نوسان است.
خدارحمی با بیان اینکه هیچ‌گاه در زمان آرامش بازار تصمیمی برای افزایش یا حذف دامنه نوسان اتخاذ نشده است، گفت: امیدواریم به محض آرامش در بازار و و اقتصاد کشور، یادمان نرود که دامنه نوسان مانع پویایی بازار است و باید تصمیم جدی برای حذف دامنه نوسان اتخاذ شود.


کد مطلب: 88804

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/88804/تغییر-جدی-نگاه-نهاد-ناظر-بازار-سرمایه

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir