کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در نشست هیات نمایندگان اتاق بجنورد با هیات رئیسه اتاق ایران مطرح شد

توسعه متوازن منطقه‌ای از اولویت‌های اتاق ایران در دوره جدید است

22 مهر 1403 ساعت 15:47

رئیس و هیات رئیسه اتاق ایران در نشست با اعضای هیات نمایندگان اتاق بجنورد، از لزوم توجه به زنجیره ارزش، سند آمایش سرزمین برای سرمایه‌گذاری و توجه به شناسنامه ملی استان خراسان شمالی گفتند.


به گزارش سرمایه گذاری آنلاین ،اعضای هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق بجنورد در نشست با هیات رئیسه اتاق ایران و دبیرکل اتاق ایران، پیگیری ایجاد یک گذرگاه مرزی در استان خراسان شمالی با ترکمنستان را خواستار شدند. همچنین در این نشست به تقویت بنیان‌های حوزه بازرگانی و تجارت تاکید شد. از طرفی رسیدگی به زیرساخت‌های ضعیف فرودگاهی در این استان نیز به‌عنوان دغدغه‌های اصلی فعالان اقتصادی خراسان شمالی مطرح شد.
 اعضای هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق بجنورد همچنین به تشریح دغدغه‌های خود در کسب‌وکارهای استان، پرداختند. در این نشست ظرفیت اقتصادی استان خراسان شمالی در حوزه کشاورزی، صنایه غذایی، دامداری و صنعت مورد تاکید قرار گرفت.

در بخشی از این نشست عباس کاظمی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد با تشریح مجموعه فعالیت‌های این اتاق در حوزه‌های مختلف معدن، صنعت، گردشگری، پتروشیمی و فرش گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی استان خراسان شمالی، معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های توسعه‌ای این استان است؛ به دلیل ضعف مدیریت و منابع انسانی، این شناسایی در سطح قابل‌قبولی صورت نگرفته و هنوز این استان در سطح استان‌های محروم کشور قرار دارد.
کاظمی با اشاره مشکلات زیرساختی در استان خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی تنها استان مرزی است که گذرگاه مرزی ندارد و دو روز در هفته در این استان پرواز برقرار است. این مسئله مشکلاتی زیادی برای مردم و فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند. خطوط هوایی استان مناسب نیست و لازم است بهبود پیدا کند.
رئیس اتاق بجنورد از لزوم توسعه متوازن در کشور گفت؛ در این راستا اتاق ایران کمک کند شرکت‌های بزرگ و صنعتی استان خراسان شمالی که از اتاق تهران کارت بازرگانی گرفته‌اند، سه در هزار و چهار در هزار خود را برای مدتی در استان واریز کنند؛ این تغییر وضعیت به تقویت اتاق بجنورد کمک خواهد کرد.
او در ادامه به ظرفیت‌های اقتصادی خراسان شمالی اشاره کرد: اگرچه اقتصاد بجنورد مبتنی بر گردشگری و دامداری است ولی سالانه 17 میلیون نفر، براساس آمار استان قدس رضوی، از مسیر بجنورد می‌گذرد و این بهترین ظرفیتی برای توسعه اقتصادی استان است.
کاظمی از لزوم همکاری اتاق ایران در جهت اعزام هیات تجاری به ترکمنستان گفت و اینکه باید در این مسیر حلقه مفقوده اقتصاد بازرگانی اتاق را ارتقا داد.
رئیس اتاق بجنورد به همراهی دولت چهاردهم با بخش خصوصی گفت و اینکه باید از این فرصت در جهت حل مشکلات گمرک، رفع تعهد ارزی، و غیره استفاده کرد.

دانیال شمسیان، عضو هیات نمایندگان اتاق بجنورد از تلاش‌های بخش خصوصی در حوزه مختلف صنعت، صنایع غذایی، بازرگانی، فرش و کشاورزی گفت. اتاق بجنورد خواستار برگزاری یکی از جلسات هیات نمایندگان در بجنورد است تا روسای اتاق‌ها از نزدیک با ظرفیت‌های اقتصادی استان آشنا شوند. از طرفی ما می‌خواهیم اتاق بجنورد به‌عنوان اتاق پایلوت با استفاده از هوش مصنوعی، به مرکز شتاب‌دهنده سرمایه‌گذاری در استان تبدیل شود. همچنین اتاق بجنورد در حوزه کشورهای حوزه سی.آی.اس کرسی‌ای داشته باشد تا مسیر تجارت با این کشورها را به‌صورت کارشناسی بررسی کند.
زهرا معینی، عضو هیات نمایندگان اتاق بجنورد  نیز نامناسب بودن خطوط ریلی و هوایی استان خراسان شمالی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: برخی از مشکلات در سراسر کشور مشترک است، مشکلاتی مانند مالیات، کسری بودجه دولت، مسائل تأمین اجتماعی، سرمایه‌گذاری، قطعی برق و گاز صنایع در استان خراسان شمالی هم فعالان اقتصادی را درگیر کرده است.
او از لزوم حضور هیات نمایندگان اتاق بجنورد در کارگروه‌ها، کمیسیون‌های تخصصی و یا شوراهای سیاست‌گذاری در اتاق ایران گفت.
بعد از آن حامد چمن‌رخ، عضو هیات نمایندگان اتاق بجنورد هم از منبع غنی و ظرفیت‌های بالای اقتصادی استان خراسان شمالی گفت. خراسان شمالی محروم نیست؛ اما در انتصاب‌ها و مدیریت استان مظلوم واقع شده‌ایم. شبکه ارتباطی خراسان شمالی با مرکز ضعیف است؛ فعالان اقتصادی خراسان شمالی خیلی‌ها از حقوق اولیه خود مطلع نیستند و این باعث مشکلاتی شده است. آگاهی و تقویت این شبکه ارتباطی باعث می‌شود استان هر چه بهتر در مسیر توسعه حرکت کند.
سعید کریمی، عضو هیات رئیسه اتاق بجنورد نسبت به نبود ثبات در قوانین اقتصادی و تداوم پیمان‌سپاری ارزی، انتقاد کرد و تلاش اتاق ایران در این مسیر را خواستار شد. همچنین درباره لزوم تأسیس بندر خشک گفت.
کریمی به لزوم توجه به زنجیره ارزش اشاره کرد و اینکه با همکاری مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در این حوزه مطالعاتی در خراسان شمالی انجام شود.

در ادامه، محمدرضا الهامی، عضو هیات نمایندگان اتاق بجنورد، جلوگیری از قطعی برق صنایع را خواستار شد و تأکید کرد: قطع شدن برق و آب به‌ویژه در بخش صنایع تبدیلی و صنعت غذا آسیب جدی وارد می‌کند و موجب خراب شدن بخش زیادی از محصولات می‌شود. از طرفی شاهد تعطیلی 70 درصد از واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی هستیم، خیلی از این شهرک چون توجهی به آنچه نیاز دارند، نمی‌شود، تعطیل‌شده‌اند.
در بخش دیگر این نشست، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران از تلاش‌های اتاق ایران برای حل مشکلات حوزه صادرات، واردات، رفع تعهد ارزی، استفاده از ظرفیت‌های ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار گفت.
حسن‌زاده از لزوم توجه به ظرفیت‌های استان خراسان شمالی گفت. توسعه منطقه‌ای و ضرورت توازن منطقه‌ای یکی از اولویت‌های این دوره از هیات رئیسه اتاق ایران است.
او درباره تقویت خطوط هوایی استان هم تصریح کرد: اتاق بجنورد زمینه تعامل با شرکت‌های هواپیمایی خصوصی را فراهم کند تا به رونق فرودگاه استان کمک شود. البته اتاق بجنورد باید مشوقی هم در این رابطه ببیند تا زمینه توسعه خطوط هوایی استان مهیا شود.

بعد از آن پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران از لزوم شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در استان خراسان شمالی گفت.
خراسان شمالی ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد و من به فقیر بودن استان معتقد نیستم. از نظر ما همه استان‌ها توانمندی خاص خود را دارند. شناسایی نقاط قوت استان و انتخاب شناسنامه استان بسیار مهم است.
او ادامه داد: اتاق بجنورد باید نقش خود را در زنجیره ارزش کشور و زنجیره ارزش جهانی پیدا کند. حتماً بجنورد در این رابطه می‌تواند شناسنامه جدی داشته باشد. مرزی بودن خراسان شمالی یک مزیت است و این شما را در موقعیت منحصربه‌فردی است که باید به آن توجه شود.
نایب‌رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در حوزه کشاورزی بجنورد صاحب مزیت است. گردشگری و صنعت مزیت توسعه‌ای استان است که باید مورد توجه قرار گیرد. از طرفی بجنورد در حوزه فرش پیشرو است که به گفته‌ای 35 هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند که باید تقویت هم بشود. با شناسایی پتانسیل‌های خراسان شمالی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود.
او تاکید کرد: اتاق بجنورد سه شاخص منحصربه‌فرد دارد؛ اول اینکه اتاق بجنورد، اتاق معین ترکمنستان است و اتاق ایران هم از این شرایط حمایت می‌کند. ترکمنستان در حوزه انرژی شرایط فعالیت خوبی دارد. برای رسیدن به این اهداف باید شناسنامه اتاق مشخص شود و زنجیره ارزش جایگاه اتاق بجنورد و خراسان شمالی مشخص شود.
باقری ادامه داد: اتاق ایران به تقسیم کار ملی تاکید دارد و از پیشنهاد اتاق‌های سراسر کشور استقبال می‌کند.
 او به فرصت همکاری در کمیسیون‌های تخصصی و شوراها و مجامع اتاق هم اشاره کرد و گفت هیات نمایندگان اتاق بجنورد در کمیسیون‌های 20 گانه امکان حضور دارند.
نایب‌رئیس اتاق ایران به وضعیت تشکل‌های استان خراسان شمالی اشاره کرد و گفت باید به ساماندهی تشکل‌ها فکر کنید. همچنین کمیسیون‌های تخصصی اتاق بجنورد را تفکیک کنید و با کمیسیون‌های اتاق ایران هماهنگ‌تر باشید.
در ادامه نشست، محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران برنامه‌ریزی برای تقویت سطح روابط تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک با ترکمنستان را نیز مورد تأکید قرار داد.
او درباره ظرفیت گردشگری استان و ژئوتوریسم گفت. تقویت بخش بازرگانی در استان نیاز به همراهی اتاق ایران دارد و اتاق ایران در این مسیر همراه اتاق بجنورد است.
حسین پیرموذن، نایب‌رئیس اتاق ایران هم گفت: اتاق ایران در حوزه اعزام هیات تجاری، برگزاری همایش‌های تجاری، برای اتاق شهرستان‌ها بودجه در نظر می‌گیرد. اتاق بجنورد می‌تواند با مرکز پژوهش‌ها قرار بندند تا سند آمایش صنعتی نوشته شود و طرح توسعه استانی در حوزه‌های مختلف آماده شود.


کد مطلب: 88892

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/88892/توسعه-متوازن-منطقه-ای-اولویت-های-اتاق-ایران-دوره-جدید

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir