کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روزنوشت شنبه ۲۷ مهر تا پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳

5 آبان 1403 ساعت 12:07

‏”كُلَّمَاۤ أَوۡقَدُوا۟ نَارࣰا لِّلۡحَرۡبِ أَطۡفَأَهَا الله”
(المائدة ٦٤)

… هرگاه [یهود] آتش جنگ افروختند خداوند آن را خاموش گرداند.


به گزارش سرمایه گذاری آنلاین ،اسرائیل دستاویز تازه‌ایی برای توجیه تعلل و تاخیر در پاسخگویی به حمله نظامی ایران یافته است و آن بهانه، برملا شدن اسرار نظامی و تاکتیک‌هاى جنگی حمله به ایران است.
نتانياهو با همین دستاویز منطقه را در حالت تعلیق نگه‌داشته است و بی‌پروا به جنوب لبنان حمله می‌کند و زیرساخت‌های لبنان و حزب‌الله را نابود می‌کند، این درحالی‌ست كه بصورت غیرمستقیم و با همکاری عوامل داخلی و منطقه‌اى، مشخصاً از طریق افزایش روزانه قیمت دلار، قطع پروازهای خارجی و پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات و جنگ رسانه‌ای، سلامت روان مردم ایران را نیز نشانه گرفته است.
به قول حضرت مولانا در مثنوی:
یک جهان در شب بمانده میخ‌دوز

اجلاس سالانه بریکس نیز در شرایطی با حضور مقامات بلندپایه ۲۸ کشور در روسیه برگزار شد
که همه اعضاء نگرانی خود را از تشدید تنش‌ها در منطقه غرب‌ آسیا ابراز کردند و اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم نمودند.
رئیس‌جمهور چین در دیدار با دکتر پزشکیان نکته ظریف و مهمی را مطرح نمود که کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین در دیدار با مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران گفت: «مهم نیست که وضعیت بین‌المللی و منطقه‌ای چگونه تغییر کند و چه اتفاقاتی بیفتد، در هر شرایطی چین بی‌وقفه همکاری دوستانه با ایران را توسعه خواهد داد و دوست ایران باقی خواهد ماند.»
این سخن به این معناست که حتی با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، چین خریدار نفت ایران خواهد بود و دولت قادر خواهد بود روند افزایشی قیمت ارز را مهار و تثبیت نماید.
بسیاری از کارشناسان باور دارند استراتژی
«نه جنگ، نه صلح» پایان یافته است و به مرحله یا جنگ و یا صلح وارد شده‌ايم؛ موقعیت ژئوپلتیک ایران در منطقه و تسلط ایران و هم‌پیمانانش بر دو تنگه مهم هرمز و باب‌المندب و حضور در خلیج فارس، دریای عمان، دریای سرخ و مدیترانه، وقوع جنگ را در محاسبات این کارشناسان، ناممکن کرده است و بنابراین تصور، منطقه باید به صلح برسد. لذا شاهد تحرک آمریکا، فرانسه، روسیه، قطر و مصر در این رابطه هستیم. بلینکن به همین منظور و برای یازدهمین بار به منطقه آمده است و به‌زودی در دوحه مذاکرات صلح از سر گرفته خواهد شد.
این‌روزها در کلاب‌هاوس و شبکه‌های ماهواره‌ای شاهد تقابل دو دیدگاه هستیم، عده‌ای که معتقدند ایران باید به صورت یک‌جانبه اعلام ختم مخاصمه نماید و در ادامه از نیروهای مقاومت در غزه، لبنان و یمن نیز بخواهد که از حمله به اسرائیل خودداری کنند و با ادعای ترک مخاصمه هم منطقه را از درگیری در یک جنگ ویرانگر و حتمی نجات دهد و هم مانع از انهدام زیرساخت‌های کشور و یا خطر ترور احتمالی مقامات شود
و در مقابل عده‌ای دیگر که اعتقاد دارند هر صلحی در سایه آمادگی برای جنگ، در دسترس و محقق می‌باشد. ما باید آماده باشیم و توانایی خودمان را برای مقابله نادیده نگیریم.
در واقع اسرائیل توان جنگ فراگیر با ایران را ندارد، در آمریکا نیز اراده‌ای برای جنگ دیده نمی‌شود و حتی این فرضیه محتمل است که مقامات آمریکا عامدانه نقشه حمله اسرائیل را افشاء کرده باشند.
دیپلماسی ما باید صادقانه، تمام اقدامات لازم را برای صلح انجام دهد  تا مردم و کشورهای منطقه قانع شوند که جنگ انتخاب ما نبوده است ولی آماده دفاع از کشورمان هستیم .
در هفته‌ای که گذشت علاوه بر نشست سران بریکس در روسیه، شاهد حملات اسرائیل به لبنان و حملات آمریکا به یمن نیز بودیم، در همین شرایط جنگی، لایحه بودجه دولت نیز تقدیم شد که در ادامه روزنوشت به این موارد خواهم پرداخت.
شنبه: «صبح شوم» عنوانی است که اسرائیل در موجی از هیاهوی رسانه‌اى همچون اتیکتی بر واقعه حمله پهپادی حزب‌الله به منزل نتانیاهو زد.این پهپاد به شکل مستقیم به نزدیکی خانه نتانیاهو اصابت کرد.
انفجار این پهپاد، منجر به مجروح شدن تعدادی اسرائیلی شد.
ارتش اسرائیل پس از این حمله به ناکامی سامانه‌های دفاعی این رژیم در رهگیری پهپاد حزب‌الله اعتراف کرد.
رسانه‌های اسرائیلی تأکید کردند که این پهپاد به مدت یک ساعت بر فراز شهر گردش کرده و بعد از آن یک ساختمان را در قیساریه هدف قرار داده است.
اهمیت حمله از خاک لبنان و غزه در این است که علیرغم ادعای رژیم تل‌آویو مبنی بر شکار فرماندهان حزب‌الله و انهدام مهمات، حزب‌الله همچنان توان عملیاتی دارد و می‌تواند ماشین جنگی دشمن را متوقف کند.

یکشنبه: دیشب واکسن آنفولانزا زدم و لذا در جلسه روز ملی صادرات شرکت نکردم، رئیس‌جمهور دردِدل‌هاى خود را با فعالان اقتصادی در میان گذاشت و گفت: امروز صهیونیست‌ها در حال کشتار هستند و جهان نیز در حال تماشای آنان است، آنها وحشیانه‌ترین جنایت‌ها را انجام می‌دهند و مدعی هستند که با تروریست می جنگند.وی در ادامه با یادآوی اینکه دشمنان ما را در وضعیتی قرار داد‌ه‌اند که نگذارند دست در دست هم کشورمان را بسازیم، تاکید کرد: مصمم هستیم که ایران خود را بسازیم.
پزشکیان در ادامه و خطاب به حاضران در آیین بیست‌و‌هشتمین دوره «روز ملی صادرات» گفت: وضعیت را شما می‌دانید. نامردها می‌خواهند روزبه‌روز وضعیت را برای ما بدتر کنند. اما ما فرصت زیادی در اوراسیا، شانگهای، بریکس و در تعامل با همسایگان خود داریم. ما دست به دست هم داده و با قدرت پیش خواهیم رفت.
 

قبل از شرکت در جلسه هیئت‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با چند شرکت نفتی در رابطه با تجهیزات حفاری موجود در اقلیم کردستان صحبت کردم و از آنها خواستم تا اسناد و تصاویر تجهیزات و لوله‌های حفاری را بررسی کنند و در صورت نیاز اطلاع دهند.
نشست اتاق مشترک در غیاب دکتر آل‌ اسحاق(که مسافر بودند) برگزار شد و پس از تبادل اطلاعات در رابطه با محدودیت ورود کالا از مرزهای اقلیم به سرزمین اصلی و مراجعه بازرسان به انبار کالاها جهت کنترل اسناد گمرگی ونحوه پرداخت وجه کالا، آیین‌نامه تشکیل کمیسیون‌ها و نيز آیین‌نامه جلسات هیئت‌مدیره تصویب گردید، در این دوره هيئت‌مدیره مصمم هستند در راستای توانمندسازی اعضاء، شبکه‌سازی و رفع چالش‌های اعضاء گام بردارند و در اولین فرصت کمیسیون‌های شش‌گانه را شکل دهند.
در این جلسه در مورد اتوماسیون اداری و عضویت اتاق نیز تصمیماتی اتخاذ گردید و نمایندگان اتاق اهواز و کردستان پیشنهادات خود را درباره راه‌اندازی CIP در مرز و  EGate ارائه دادند. ضمنا اتاق مشترک مصمم است با توجه به عدم فعالیت اتاق مشترک عراق و ایران دفاتر IRQ+14 را راه‌اندازی کند و ۱۴ خدمت را در بازار هدف به اعضاء ارائه نماید.
این روزها مجال بیشتری دارم، زیرا دور جدید تمرینات تیم باشگاه کارآفرینان پس از مسابقات یورو بیزینس‌کاپ هنوز شروع نشده لذا پس از رسیدن به منزل در روم کلاب‌هاوس «جدال» شرکت کردم، موضوع نشست تحرکات ضدانقلاب با توجه به برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها بود.
در این روم یادآور شدم که کشور ایران از لحاظ نیروی اپوزوسیون شانس ندارد، رویکرد اپوزوسیون در بسیاری از کشورها متمرکز بر منافع ملی است. در واقع آنها به مثابه یک دولت سایه، عملکرد دولت حاکم را نقد و رصد می‌کنند در حالی‌ که در ایران اصولا افراد معدودی از اپوزوسیون حرف کارشناسی می‌زنند و متاسفانه اغلب این افراد نگرشی جز بازنشر و تاييد دیدگاه‌هاى غیرکارشناسی مجریان شبکه‌هاى ماهواره‌اى ندارند.
به‌طور مثال در گفتگو با رسانه بی‌بی‌سی معتدل‌تر هستند و همین افراد در مصاحبه با ایران‌اینترنشنال مواضع افراطی و ضدملی همسو با این رسانه اتخاذ می‌کنند و گاهی حتی نوید می‌دهند که آمریکا با همراهی اسرائیل نظام را سرنگون خواهد کرد و اذعان دارند که در خلاء قدرت آمادگی دارند سکان‌داری کنند و البته زهی خیال باطل!
در این میان مواضع بعضی از هنرمندان و دانشگاهیان قابل تقدیر است که اعلام می‌کنند: «در کوله‌پشتی هیچ سرباز اجنبی آزادی وجود ندارد.»
نقل است که در زمان نخست‌وزیری دکتر امینی آلمانها که خود را نژاد آریایی می‌دانند به ایران پیشنهاد کردند که ایران سالانه تعدادی جوان را برای اشتغال به آلمان گسیل کند تا ضمن کارآموزی بتوانند مشکل اشتغال واحدهای صنعتی آلمان را حل کنند و پس از بازگشت به ایران نیز به عنوان تکنسین در خدمت صنعت نوپای ایران باشند، اما متاسفانه شاه به علت نفوذ کنفدراسیون در آلمان و ترس از تاثیرگذاری آنان بر این کاراموزان با این پروژه موافقت نکرد و آلمانها این همکاری را با ترکیه استارت زدند، امروز بیش از سه میلیون ترک در آلمان زندگی می‌کنند و صنایع ترکیه به شدت از تکنولوژی آلمان بهره برده و توانسته است به یک صادرکننده بزرگ در منطقه تبدیل گردد.

اخیرا موسسه آمریکایی استاسیس که در سوئیس مستقر است یک نظرسنجی در ایران انجام داده که نشان می‌دهد برخلاف داستان‌سرایی‌ها، جامعه ایران هرگز پذیرای یک دشمن خارجی نیست و ۷۶ درصد ایرانیان مخالف عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند و این رژیم را دشمن قطعی ایران می‌دانند و البته این باور راسخ در حالی‌ست كه ۶۵ درصد ایرانیان، موافق احیاء برجام و ۶۸ درصد نیز موافق عادی‌سازی روابط با آمریکا هستند. اگر چه ۷۷ درصد ایرانیان سیاست خارجی را دلیل مشکلات اقتصادی می‌دانند، ولی ۶۰ درصد ایرانیان معتقدند که اقدامات اخیر باعث قدرتمند شدن ایران شده است نیز و ۶۱ درصد مردم می‌گویند حمایت ایران از گروه‌های مقاومت پسندیده و قابل دفاع بوده است.
جامعه ایران از طرفی وخامت فعلی وضعیت اقتصادی خود را ناشی از ماجراجویی‌هاى نظام می‌داند و از طرفی ماجراجویی را برای امنیت کشور مطلوب می‌داند.
اين جامعه درحالی از منظر اقتصادی کلافه است که همزمان برای امنیت هم ارزش قائل است و لزوم آن را درک می‌کند.
دوشنبه: امروز با خبرنگار روزنامه مردم پرتیراژترین نشریه چین گفتگو داشتم، خبرنگار این روزنامه از بغداد تماس گرفته بود و سوالاتی با محوریت اجلاس سالانه بریکس مطرح کرد، در پاسخ، عنوان کردم خلق پول مشترک، راه‌اندازی سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت و فعال شدن بانک بریکس برای ایران، روسیه و چین اهمیت دارد و این اقدامات می‌تواند سلاح تحریم غرب خصوصا آمریکا را خنثی کند.
در گفتگو با خبرآنلاین قیمت ۶۳ دلاری نفت در بودجه را منطقی دانستم و امکان صادرات دو میلیون بشکه را ارزیابی کردم. بازار نفت با توجه به افزایش تولید در ایران، آمریکا، برزیل، کانادا و امارات با مازاد عرضه مواجه است و بدین‌ترتیب بازار سال آینده در اختیار خریداران است تا فروشندگان.
در این میان، کارشناسان افزایش مصرف جهانی را فقط ۶۰۰ هزار بشکه تخمین زده‌اند.

امروز بعدازظهر در دفتر با چهار گروه ملاقات داشتم و زمینه‌های همکاری را بررسی کردیم.
ابتدا با آقای سیداحمد حسینی دوست قدیمی و‌ رئيس سابق اتاق خرمشهر جلسه داشتم. از فعالیت‌های تجاری ایشان مطلع شدم و در ضمن قول دادم مشکلی را که با یکی از اعضاء اتحادیه در زمینه صادرات قیر داشته، پیگیری و حل‌وفصل نمایم.
جلسه دوم با مدیران یک شرکت تامین پیمانکاری و تامین کننده تجهیزات صنعت نفت و گاز بود که رتبه یک نفت را داشتند و تمایل داشتند که به پیمانکاران پروژه‌های نفتی معرفی شوند.
گروه سوم در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ید طولایی داشتند و همین‌طور مشتری برای قیر صادراتی. بنابراین در فکر راه‌اندازی واحد بسته‌بندی قیر صادراتی بودند، در این زمینه به مشکلات قیمت تمام شده قیر برای صادرات اشاره کردم و توصیه کردم تا نظم گرفتن بازار و شکل‌گیری بازار ارز توافقی صبر کنند و در این مدت با سایر تولید کنندگان همکاری کنند.
چهارمین گروه تمایل داشتند که با اعضاء اتحادیه در زمینه‌های ارزی همکاری کنند. برای ایشان توضیح دادم فعلا اکثر صادرکنندکان عضو اتحادیه ارز خود را در سامانه نیما عرضه می‌کنند و زمینه همکاری اندکی وجود دارد.
امشب هم «روم ایران من» برنامه داشت و جمع‌بندی اغلب افراد این بود که مرحله «نه جنگ نه صلح» به پایان رسیده و منطقه باید منتظر جنگ یا صلح میان‌مدت باشد.
سه شنبه: در روزنوشت هفته گذشته درباره کارکردها و مزایای اتاق امریکا گزارشی را منعکس کرده بودم در همین راستا دایره روابط خارجی یکی از وزارت‌خانه‌ها از من دعوت به عمل آورد تا در مورد عملکرد اتاق ایران صحبت کنیم و مجالی باشد تا راهکارهای خود را برای کارآمدسازی اتاق مطرح کنم.
پروژه‌هایی را که در راستاى استقرار حاکمیت مطلوب در اتاق انجام شده، شرح دادم و یادآور شدم که هنر اتاق لابی‌گری برای خنثی‌سازی پنج پروژه زیر بوده و البته موفق نيز بوده است:
۱- تحقیق و تفحص از عملکرد ده‌ساله اتاق و شناسایی نقاط قوت و ضعف و ترک فعل‌ها.
۲- اصلاح قانون اتاق در راستای حاکمیت قانون، شفاف سازی مالی و اداری، پاسخگو کردن اتاق و افزایش بهره‌وری و اثربخشی
۳- حسابرسی اتاق‌های بازرگانی در جهت شفاف شدن عملکرد مالی و هزینه‌کرد درآمدهای ۴ در هزار در مسیر خارج از برنامه پنجم
۴- ثبت اتاق ایران، اتاق شهرستان‌ها واتاق‌های مشترک به عنوان موسسات غیرانتفاعی علی‌رغم اینکه اتاق دارای قانون مصوب مجلس می‌باشد.
۵- بررسی نحوه حضور تشکل‌ها در هیئت نمایندگان اتاق ایران علی‌رغم صراحت قانون اتاق مبنی بر عضویت اتحادیه‌ها و‌سندیکاها.
بعد از جلسه در نظر داشتم خلاصه مباحث جلسه را به اطلاع دوستان اتاق شفاف برسانم، اما فایل را اشتباهاً در گروه تغییر اتاق بازرگانی قرار دادم و باخبر شدم که فعلا دست‌به‌دست بین اعضای اتاق‌ها می‌چرخد و مورد نقد قرار می‌گیرد.
این اتاق به شدت از نظارت واهمه دارد و هرگونه ورود سازمان‌های بازرسی و نظارتی را خلاف استقلال اتاق می‌داند و این در حالی‌ست كه درون خود هیچ سازوکار نظارتی ندارد.
بعد از ظهر عجیبی داشتم، موضوع از این قرار است که طی سال‌های گذشته به کرات درباره کریم شمشیری و استخاره‌هایش شنيده بودم ولی امكان دیدار برای‌ من مهیا نشده بود تا اینکه دوست خوبم آقای حمید امامی که سابقه دوستی ۲۰ ساله با آقای شمشیری دارد، تماس گرفت و گفت که منزل ایشان است و از من دعوت کرد که اگر می‌توانم به کامرانیه، منزل آقای شمشیری بروم. حدود ساعت ۱۴ با اسنپ خودم را به منزل ایشان رساندم، تعداد زیادی از مریدان ایشان در حال ترک محل بودند، امروز ۵۰ زندانی مالی را با کمک هواداران آزاد کرده بود و حالش خوب بود.
عبدالکریم شمشیری برای کسانی که اهل استخاره صحیح و دریافت راهنمایی از قرآن برای حل مشکلات‌شان هستند نام آشنایی است. وی با خدا رفیق و با قرآن مانوس می‌باشد. همگان
را توصیه به خواندن نمازهای واجب و‌ نماز شب می‌کند، انفاق را برکت زندگی و موجب وفور نعمت می‌داند و در و‌ دیوار خانه‌اش مشحون از آیه‌های قران است.
قرآن را مایه آرامش، تسلی‌خاطر و امیدواری می‌داند و به شفابخش بودن قران تاکید دارد.
در مدتی که در محضر ایشان بودم افراد زیادی تماس گرفتند ومشکلات خود را مطرح کردند، ایشان بارها از من خواست که برای فرد تماس‌گیرنده قران باز کنم و بعد سوال می‌کرد که آیا فلان آیه یا کلمه در صفحه مزبور هست یا نه، سپس با توجه به آن آیه یا کلمه مشکل را تشخیص داده و سوال کننده را راهنمایی می‌کرد، حتی خودم نيز در رابطه با یک موضوع سوال کردم دستور داد قران را باز کنم، سوره نمل( آیه ۲۶) آمد، توصیه کردند که به بچه‌های یتیم کمک کنم تا خواسته‌ام برآورده شود.
هنر ایشان آوردن قران به متن زندگی است و هم‌نفسی و مجالست با این بزرگوار، تقویت‌کننده ایمان و باور انسان است.
به قول حضرت مولانا:
توان شناخت به یک‌روز در شمایل مرد
که تا کجاش رسیده‌ست پایگاه علوم
به خانه بازگشتم و اتفاقات امروز را بازگو کردم همه بچه‌ها و حتی نوه‌ها مشتاق شدند و دیدار و یا تماس تلفنی با ایشان را خواستار شدند. قول دادم که اگر میسر بود، فرصت این دیدار و ارتباط را برای ایشان مهیا کنم چرا که باور دارم بر ایمان و اعتقاد آنان خواهد افزود و فریضه الهی نماز را برای‌شان لذت‌بخش‌تر خواهد کرد. ان‌شاءالله

چهارشنبه : منابع غربی اذعان داشتند که شخصى که سند حمله اسرائیل به ایران را افشاء کرده، آرین طباطبایی دختر دکتر سیدجواد طباطبایی بوده است  و در حال بررسی این موضوع بودند.
امروز رسماً نشست روسای کشورهای عضو بریکس در روسیه آغاز شد و
رئیس‌جمهور روسیه اظهار کرد سهم بریکس از  تولید ناخالص داخلی جهانی از سهم گروه هفت فراتر رفته و به رشد خود ادامه می‌دهد. سهم گروه هفت در رشد اقتصادی در سال ۱۹۹۲، ۴۵.۵ درصد بود و در همان سال کشورهای بریکس ۱۶.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل داده بودند. در سال ۲۰۲۳ سهم بریکس ۳۷.۴ درصد و سهم گروه هفت ۲۹.۳ درصد شده است.
اعضای بریکس در جلسه اخیر خود از پلتفرم “بریکس‌پی” رونمایی و اعلام کردند که این پلتفرم می‌تواند، مزایای بسیاری مانند دلارزدایی، تسهیل تجارت اعضاء و کاهش تأثیر تحریم‌های غرب داشته باشد. «بریکس‌پی» قابلیت همکاری بین سیستم‌های پرداخت مختلف در کشورهای عضو را تضمین می‌کند و کاربران می‌توانند بدون نیاز به واسطه‌های متعدد، تراکنش‌های برون‌مرزی انجام دهند.
در این میان «شی‌جی‌پین» پنج پیشنهاد کلیدی برای ارتقاء همکاری‌های بریکس ارائه داد که شامل ایجاد «بریکس صلح‌آمیز»، «بریکس نوآورانه»، «بریکس سبز»، «بریکس عادلانه» و «بریکس انسانی» است و تعجب ناظران را برانگیخت، برای خاورمیانه درگیر با بحران، بریکس صلح‌آمیز، ایده جذابی خواهد بود.
در رابطه با بریکس و لایحه بودجه دولت دو پیام در شبکه X منتشر کردم و دیدگاه خود را ابراز کردم.

ضمناً گفتگویی با دکتر پورمحمدی ریاست سازمان برنامه‌وبودجه داشتم و از سهم ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از درآمدهای نفتی ابراز شگفتی کردم، ایشان توضیح داد که سهم نیروهای نظامی و پروژه‌های زیربنایی از فروش نفت تفکیک شده است، ظاهرا دولت ۱/۳۰۰ هزار بشکه نفت به ارزش ۳۰ میلیارد دلار صادر خواهد کرد که حدود ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود. ۴۵ درصد از این حجم از صادرات، متعلق به صندوق توسعه ملی، ۱۴/۴ درصد متعلق به شرکت نفت، ۳ درصد متعلق به مناطق نفتی و بقیه متعلق به دولت خواهد بود و با نرخ ۳۸۰۰۰ تومان تسعیر خواهد شد.
و البته در نهایت همچنان باید گمانه‌زنی‌ها درباره چشم‌انداز اقتصادی سال آینده را به رویدادهای احتمالی پس از پاسخ نظامی اسرائیل و تغییرات بودجه مجلس موکول کرد.
بالاخره امروز تمرینات فوتبال باشگاه کارآفرینان از سرگرفته شد و تمرین خوبی در هوای سرد پائیزی داشتیم.


کد مطلب: 89102

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/89102/روزنوشت-شنبه-۲۷-مهر-پنجشنبه-۳-آبان-۱۴۰۳

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir