کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استفاده از توربین‌های کلاس F در توسعه نیروگاهی اجتناب‌ناپذیر است

20 آذر 1403 ساعت 12:51

با توجه به محدودیت‌های منابع گاز استفاده از توربین‌های به‌روز اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و لازم است مشکلات موجود بر سر بهره برداری از آنها حل شود تا توسعه بر مبنای این تکنولوژی با اطمینان خاطر بیشتری انجام شود.


به گزارش سرمایه گذاری آنلاین ،محمد نصیری - دبیر همایش کاربران توربین‌های گازی با تمرکز بر نیروگاه‌های کلاس F  با بیان اینکه با توجه به جدید بودن ناوگان توربین های کلاس F در کشور و چالش هایی که در تولید این واحدها وجود دارد، در انجمن صنفی نیروگاه‌ها تصمیم بر این شد که تمرکز همایش امسال توربین‌های گازی بر این موضوع باشد؛ چه اینکه مزیت مهم این ماشین ها راندمان بیشتر است، اظهار کرد: طبیعتا لازم است برای حفظ آمادگی آنها تمهیدات کافی اندیشیده شود؛ این همایش فرصتی است برای بهره برداران و تامین کنندگان مرتبط با این توربین ها که با تقویت ارتباطات و شبکه سازی، هم افزایی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در مورد آینده توربین‌های کلاس F در کشور، باید گفت با توجه به ناترازی های موجود در بخش انرژی، افزایش میانگین راندمان نیروگاه‌های حرارتی اهمیت مضاعف پیدا کرده است، گفت: به عنوان یک مثال ساده، وقتی شما از یک نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F یک مگاوات ساعت برق تولید کنید، حدود ۱۷۳ متر مکعب گاز نیاز است، در حالی که همین برق با نیروگاه راندمان ۳۰ درصد بیش از ۳۳۰ مترمکعب گاز نیاز دارد، یعنی حدود دو برابر؛ توجه کنید به جز منظر اقتصادی و ناترازی، تفاوت موضوع از نظر آلایندگی زیست محیطی هم چقدر قابل توجه است.
رئیس نیروگاه فولاد مبارکه تصریح کرد: اگرچه در دنیا و اخیرا کشور ما با هدف کاهش مصرف سوخت های فسیلی، توسعه انرژی های تجدیدپذیر استراتژی اصلی سیاستگذاران انرژی شده، لیکن به دلیل مشکل تجدیدپذیرها در موضوع پایداری، همچنان رهایی از سیستم‌های حرارتی دور از دسترس به نظر می رسد و توسعه و بازتوانی نیروگاههای حرارتی ضرورت دارد.
وی ادامه داد: بدیهی است در این شرایط با توجه به محدودیت‌های منابع گاز استفاده از توربین های به روز اجتناب ناپذیر خواهد بود و لازم است مشکلات موجود بر سر بهره برداری از آنها حل شود تا توسعه بر مبنای این تکنولوژی با اطمینان خاطر بیشتری انجام شود.
نصیری درخصوص چالش‌های مهم بهره‌برداری از توربین‌های کلاس F گفت: چالش های مهم فعلی بهره برداری از منظر فنی تامین قطعات و سرویس های مورد نیاز و بومی سازی آنها جهت افزایش تاب آوری در شرایط فعلی است؛ البته این حرکت در سازندگان داخلی شروع شده و امیدواریم به زودی خبرهای خوبی در این زمینه بشنویم ولی به واقع تنوع قطعات و پیچیدگی تکنیکی این سیستم‌ها از دشواری های این هدف است.
وی افزود: همچنین مشکلات موجود در اقتصاد انرژی کشور که بر کلیت صنعت تولید برق سایه انداخته است این نیروگاه‌ها را هم بی نصیب نگذاشته، از طرفی تامین پایدار سوخت و مشخصا سوخت گاز با توجه به حساسیت این سیستم‌ها به کیفیت سوخت مایع، کمک بزرگی به حفظ سلامت آنها خواهد بود.
رئیس نیروگاه فولاد مبارکه تصریح کرد: ورود فولاد مبارکه به عرصه تولید برق از بدو احداث کارخانه با واحدهای بخار به ظرفیت ۲۰۰ مگاواتی بوده که بعدا با اضافه شدن یک واحد گازی در سال ۱۳۸۲ به ۳۰۰ مگاوات رسید؛ توسعه ظرفیت نیروگاهی از برنامه های شرکت در دهه ۹۰ با رویکرد تضمین تامین برق بود که در نظر گفتن افق تامین گاز و قیمت‌های حامل‌های انرژی، شاخص راندمان را در انتخاب نوع توربین پررنگ تر کرد و نهایتا منجر به قرارداد نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی شهید احمد کاظمی با شرکت مپنا شد.
وی ادامه داد: این نیروگاه یک بلوک سیکل ترکیبی است که شامل دو توربین گاز ۳۰۷ مگاواتی زیمنس و یک واحد ۳۰۰ مگاواتی بخار است؛ پروژه از سریعترین پروژه‌ های نیروگاهی کشور بوده و دو توربین گازی مذکور در خرداد و تیرماه سال جاری در سرویس قرار گرفتند.
نصیری با بیان اینکه تولید این دو توربین نقش مهمی در حفظ تولید فولاد مبارکه در تابستان گذشته داشت، گفت: فعالیتهای بخش بخار پروژه نیز در دست اقدام است و امیدواریم در سال آینده به بهره برداری کامل برسد.
وی افزود: امسال چون اولین همایش کلاس اف برگزار می‌شود امیدواریم آخرین توانمندی های داخلی مرتبط با این تکنولوژی ارائه شوند و حداکثر هم افزایی در این حیطه انجام شود؛ همچنین با طرح حساسیت ها و چالش های موجود منجر به شفاف تر شدن مشکلات و چالش های این ناوگان شود تا در سیاستگذاری ها و تصمیم گیری های کلان در نظر گرفته شود.


کد مطلب: 89830

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/89830/استفاده-توربین-های-کلاس-f-توسعه-نیروگاهی-اجتناب-ناپذیر

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir