تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۹
جالب است ۰
در چهل و هفتمین سالگرد تولد بورس، پای صحبت شاهین چراغی، مدیر عامل کارگزاری مهرآفرین نشستیم تا از خاطرات روزهای گذشته بورس بشنویم.
بازار سرمایه کنونی با بورس ۱۰ سال پیش قابل مقایسه نیست
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین،در چهل و هفتمین سالگرد تولد بورس، به پای صحبت شاهین چراغی، مدیر عامل کارگزاری مهرآفرین نشستیم تا از خاطرات روزهای گذشته بورس بشنویم.

چراغی خاطرات خود را این گونه آغاز کرد، من به جهت آشنایی که با دوستان متخصص در پروژه تحقیقاتی منفک شدن سازمان کارگزاران داشتم قبل از این تغییر در جریان قرار گرفته بودم و در انتظار تغییرات آتی بودم.

وی ادامه داد: بعد از تصویب مجلس و  منفک شدن سازمان بورس از شرکت بورس، تغییرات عمده ای ایجاد شد سازمان به دنبال مدیر جدیدی برای شرکت بورس بود و عملا کارکنان تفاوت میان سازمان بورس و شرکت بورس را درک نکرده بودند و کارگزاران نیز درک درستی از این تفاوت نداشتند.

چراغی بیان داشت: در هیأت مدیره سازمان کارگزاران عملا از 7 عضو ، 4 عضو مربوط به بازار پولی بودند که به این گونه کنترل بازار پول بر بازار سرمایه بیشتر بود اما با جداسازی سازمان کارگزاران، هیأت مدیره سازمان بورس مختص به رجال بورسی شد.

پیشکسوت بازار سرمایه در ادامه در خصوص تغییرات ابتدایی بیان داشت: در میان کارکنان و نیروی انسانی سازمان کارگزاران، مشغله ذهنی ایجاد شده بود و هیچ کس تفاوت بین این دو را از هم تشخیص نمی داد، چارچوب ها متفاوت شده بود و رئیس شورای عالی بورس از وزارت اقتصاد انتخاب می شد و ابهامات را برای اعضای بازار افزوده بود.

وی خاطر نشان کرد: هیچ کس سرنوشت معلومی را برای اتاق پایاپای پیش بینی نمی کرد و کسی در مورد تشکیل شرکت سپرده گذاری مرکزی و فعالیت های آن چیزی نمی دانست اما کارگزارانی که سفرهای خارجی داشتند و از نزدیک با بورس های جهانی آشنا بودند کم و بیش در جریان سی اس دی های مرکزی بودند .

چراغی در خصوص ویرایش اساسنامه بورس افزود: روزی که اساسنامه منتشر شد و همه آن را مطالعه کردند معتقد بودند که فاصله زیادی تا رسیدن به آن چیزی که در اساسنامه گفته شده است، وجود خواهد داشت اما همدلی و صمیمیتی که بین کارکنان سازمان بورس و شرکت بورس وجود داشت این کار را راحت کرد و به سرعت هر دو نهاد جان گرفت.

وی در ادامه افزود: به نظرم یکی از موفقیت های اقتصادی کشور تفکیک این دو نهاد از هم بود که در بورس کالا برعکس آن اتفاق افتاد و با ادغام بورس فلزات و بورس کشاورزی، بدنه مستقل بورس کالا به وجود آمده و یک نهاد مشخص و واحد را ایجاد کرد.

وی دلیل موفقیت در تفکیک سازمان کارگزاران را نبود تضاد سازمانی در میان کارکنان دانست و اعلام داشت: پروژه تفکیک سازمان کارگزاران خیلی به سرعت و با کیفیت مناسبی انجام شد که دلیل آن نبود تضاد سازمانی در میان کارکنان بود چرا که کارکنان هر دو نهاد با هم صمیمی بوده و همه خود را عضو یک سازمان می دانستند و تغییرات را به راحتی قبول کرده و در پیشرفت پروژه نقش بسزایی داشتند.

چراغی در خصوص وضعیت بازار در آن روزها اظهار داشت: در آن روزها معامله گرها حرف اول را در بازار می زدند و سیستم معاملات هم قدیمی بود و هنگامی که وارد تالار می شدیم تنها 4 الی 5 کارگزار تأثیرگذار را در بازار می دیدیم.

وی افزود: حجم معاملات بسیار کم بود، به یاد دارم که مرحوم زرگانی نژاد یک روز بسیار آشفته بودند و وقتی دلیل را پرسیدم گفتند برای جلوگیری از صف فروش شدن یک نماد اقدام کردیم اما سیستم معاملات هنگ کرده و جوابی به ما نداد.

وی در خصوص سیستم معاملات گفت: سیستم معاملات خیلی قدیمی بود و برخی اوقات هنگ می کرد و وقتی سیستم جدید از فرانسه به بازار وارد شد همه کارگزاران نگران تطبیق آن بودند اما راه اندازی این سیستم نیز با موفقیت انجام شد.

چراغی در خصوص رسم و رسومات قدیم تالار حافظ بیان داشت: کوچک بودن تالار مزیتی بود مبنی بر این که آخرین روز کاری هفته همیشه مدیرعاملان کارگزاری را میدیدیم و همگی با هم به گپ و گفت و گو می نشستند به خصوص آخرین روز کاری سال، که همه مدیرعامل ها از صبح در تالار حضور داشتند و تا آخرین ساعات کاری نیز به گفت و گو با هم می نشستند اما هم اکنون با بزرگ شدن بازار، امکان گفت و گوهای صمیمانه از بین رفته است اما خوب این هم یکی از معایب بزرگ شدن است که با جان آن را می پذیریم.

چراغی در خصوص حجم معاملات ادامه داد: روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 84 حجم معاملات کمتر از 5 میلیارد تومان بود و در واقع بازار نسبت به هم اکنون بسیار کوچک بود.

وی در خصوص اجرایی شدن اصل 44 در بازار سرمایه بیان داشت: تعداد شرکت ها در روزهای گذشته نسبت به این روزهای بازار، خیلی تفاوت داشت و با ورود اصل 44 به بازار سرمایه شکل و حجم بازار کاملا متفاوت شد.

وی در پایان با اشاره به حضور نیروهای جوان در بازار تصریح داشت: در زمان های گذشته، کارگزاران با ورود نیروهای جوان و پرانرژی که نسل کنونی بازار ما هستند، موافقت می کردند و هم اکنون نیز کارگزاران استقبال خوبی از حضور نیروهای جوان در بازار می کنند و امیدواریم شاهد حضور افراد پر پتانسیل و شاداب در بازار سرمایه باشیم.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcj.ye8fuqe8xsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین