تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۹
جالب است ۰
مهدی پور قاضی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

کاهش تورم به معنی افزایش قدرت خرید مردم نیست

زدودن بیکاری و افزایش فرصت‏های شغلی، خود بخود افزایش درآمد خانواده‏ها را به دنبال خواهد داشت و توان آن‏ها را برای امرار معاش بالا می ‏برد.
کاهش تورم به معنی افزایش قدرت خرید مردم نیست
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین،مهدی پورقاضی می گوید: کاهش تورم به معنای افزایش قدرت خرید مردم نیست. کاهش تورم از چهل درصد به پانزده و نیم درصد به این معنی است که خطر محدود شدن قدرت خرید مردم، کاهش پیدا کرده اما قدرت خرید افزایش نیافته. به هرحال افزایش تورم یعنی درصدی که قیمت‏ها افزایش پیدا می‏کند و این درصد می‏تواند با توجه به درآمدها، قدرت خرید مردم را کاهش دهد. با کاهش تورم خطر کاهش قدرت خرید مردم کم می‏ شود و لزوما این پدیده، افزایش قدرت خرید را به دنبال ندارد.

او ادامه می دهد: افزایش قدرت خرید و بیشتر خریدن مردم، تنها تابع تورم نیست. مردم باید برای بیشتر خریدن، درآمد بیشتری کسب کنند. این افزایش درآمد می‏ تواند با بالا رفتن مهارت‏ ها و توانایی‏ هایشان اتفاق بیفتد. در بخش دولتی، افزایش درآمدها بدون بازدهی لازم نیروی کار، یعنی نیرویی که توانایی‏ ها و مهارت‏ هایش را افزایش نداده، از نظر بعضی باعث افزایش نقدینگی می‏ شود و آثار تورمی دارد. به نظر من دولت برای بالا رفتن درآمدها و افزایش قدرت خرید، به جای تزریق درآمد، باید روی مسئله اشتغال تمرکز کند. زدودن بیکاری و افزایش فرصت‏های شغلی، خود بخود افزایش درآمد خانواده‏ ها را به دنبال خواهد داشت و توان آن‏ها را برای امرار معاش بالا می‏ برد. راهی که با توجه به شاخص‏ های اقتصادی و شرایط اقتصادی کشور می‏ تواند به افزایش قدرت خرید بینجامد، همان سرکار بردن افراد بیکار است.

پورقاضی معتقد است این تصور که رکود حال حاضر ایران و کاهش یافتن قیمت‏ها در مورد برخی اجناس مثلا مسکن، نشان‏دهنده افزایش قدرت خرید مردم است، تصور اشتباهی است. او می گوید: رکود گاهی به معنای کاهش قیمت است که در آن رکود، می‏توانیم درباره افزایش قدرت خرید حرف بزنیم اما رکود حال حاضر ایران به معنای نبود رونق اقتصادی و نبود فعالیت اقتصادی است. ما دچار رکود تورمی هستیم. همزمان با رکود، تورم هم گریبان‏گیر ماست. در چنین شرایطی رکودی نمی‏ توانیم کاهش قیمت‏ها را به معنای افزایش قدرت خرید مردم تلقی کنیم.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcf.td0iw6djmgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین