تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۹
جالب است ۰
رئیس سازمان توسعه تجارت در گفتگو یی پاسخ می دهد

نرخ ارز مطلوب برای تجارت چقدر است؟

افخمی راد، معاون وزیر صنعت: برای منطقی شدن واردات و افزایش صادرات لازم است که به ارز حاصل از صادرات مشابه کالا نگاه شود
نرخ ارز مطلوب برای تجارت چقدر است؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین و به نقل از پایگاه خبری اتاق تهران معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد وضعیت تجارت و رابطه آن با نرخ ارز گفت: صادرات زمانی به خوبی پیش خواهد رفت و در مسیر رشد قرار خواهد گرفت که نگاهی واقعی به نرخ ارز داشته باشیم.

ولی الله افخمی راد ادامه داد: برای منطقی شدن واردات و افزایش صادرات لازم است که به ارز حاصل از صادرات مشابه کالا نگاه شود و قیمت گذاری بر اساس این رویکرد در نظام بازار صورت گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: اگر همانند آنچه در برنامه های 5 ساله مورد تاکید قرار گرفته است به میزان اختلاف نرخ تورم داخلی و نرخ تورم بین المللی بر روی نرخ ارز برود، قیمت واقعی ارز محقق خواهد شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تاکید کرد: اگر این رویه منطقی در مورد نرخ ارز در پیش گرفته نشود و نرخ ارز را به طور مصنوعی پایین نگه داریم تاثیر منفی آن بر تجارت خود را نشان خواهد داد به گونه ای که در این شرایط واردات کالا صرفه بیشتری پیدا خواهد کرد و در طرف دیگر صادرات رفته رفته صرفه خود را از دست خواهد داد. که این روند بر خلاف رویکرد تجاری و اقتصادی کشور است.

افخمی راد یکی از دلایل کاهش صادرات در ماه های گذشته از سال جاری را تردید در مورد نرخ ارز دانست گفت: فعالان اقتصادی در دوران انتظار برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای در مورد آینده نرخ ارز تردید داشتند و به همین دلیل در انجام امور تجارت  تاخیر ایجاد کردند. نرخ ارز عاملی مهم و تاثیرگذار در تجارت به شمار می رود که سرنوشت آن با تجارت مشترک است. در این مدت چند عامل دیگر در کاهش تجارت و کاهش صادرات نقش داشته است که مهمترین آن کاهش قیمت نفت است. کاهش قیمت نفت موجب کاهش بهای محصولات پتروشمی و میعانات گازی شد به طوری که میعانات گازی از نظر ارزش با کاهش 41 درصدی صادرات مواجه شده است و محصولات پتروشمی با افزایش چشمگیر صادرات از نظر وزنی، تغییر چندانی را در ارز صادرات تجربه نکرده است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc.4qia2bq0mla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین