تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
جالب است ۰
علی سنگینیان، رییس کمیسیون پول و بازار سرمایه

برخورد نظام مندی با هیات های خارجی نداریم

امنیت سرمایه از مهم ترین خواست های سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت در طرح های اقتصادی در کشورمان است. علی سنگینیان رییس کمیسیون پول و بازار سرمایه معتقداست قوانین خوبی در این زمینه داریم اما صرف وجود قوانین، اطمینان لازم را برای سرمایه گذار فراهم نمی کند و باید دید چقدر در اجرای این قوانین موفقیم.
برخورد نظام مندی با هیات های خارجی نداریم
شفافیت مالی، ثبات قوانین و امنیت سرمایه از مهم ترین خواسته های هیات های اقتصادی خارجی است که به ایران آمدند. فکر می کنید انتظار سرمایه گذاران در حوزه امنیت سرمایه چیست و چگونه تامین می شود؟

منطق سرمایه گذار و انتظار او این است که ریسک های عجیب و غریب، سرمایه اش را تهدید نکند. وقتی سرمایه گذاری می کنید، برخی ریسک های قابل پیش بینی اند که بطور معمول سرمایه را تهدید می کنند و سرمایه گذار هم از این احتمال ها باخبر است. اما یک سری عوامل خارج از پیش بینی و خارج از قاعده و اطلاعاتی که سرمایه گذار دارد، ممکن است در بعضی بخش ها وجود داشته باشد که سرمایه گذار حین تصمیم گیری احتمال آن ها را نمی داده و در نتیجه این ها سرمایه گذار را ناراحت می کند.

این تهدیدهای غیرقابل پیش بینی بیشتر در چه مواردی بروز خواهد کرد؟

بطور مشخص، ممکن است سرمایه گذار نگران باشد که سرمایه اصلی را نتواند از کشوری خارج کند، یا سودهای ناشی از سرمایه گذاری را با محدودیت هایی از کشور ببرد. خطر مصادره سرمایه یا تهدیدهایی به این شکل هم ممکن است سرمایه گذار را نگران کند.

ارزیابی شما از وضعیت کشورمان در مورد امنیت سرمایه چیست؟

مشخص است که سرمایه گذار جایی می رود که به او خوش آمد بگویند و جایی می رود که با او خوب رفتار کنند. وقتی سرمایه گذار را جذب کردیم باید بتوانیم به تعهدات عمل کنیم. باید بتوانیم هر زمان که سرمایه گذار خواست، امکانات لازم برای انتقال سود یا خروج سرمایه را فراهم کنیم. ما قوانین خوبی در این زمینه داریم اما اینکه چقدر این قوانین قابل اجراست و رعایت می شوند، بحث دیگری است. این مسئله ای است که باید در عمل بخش های مرتبط با تامین امنیت سرمایه ارزیابی شود نه صرف وجود قوانین. تدابیر لازم در این زمینه در قانون ما دیده شده و مقرراتی داریم که حقوق سرمایه گذار را در نظر گرفته. در حال حاضر هیات های خارجی وضعیت سرمایه گذاری در ایران را رصد می کنند و تا زمانی که فضای کسب و کار و شرایط اقتصادی ما بهبود پیدا نکند، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که سرمایه گذاران خارجی، سرمایه شان را به ایران بیاورند.

فکر می کنید روند مذاکره با این هیات ها تا الان چگونه پیش رفته است ؟

ببینید، اتفاقی که الان در مواجه با این هیات ها افتاده این است که ما، برخورد نظام مندی با آن ها نداریم. هیات های مختلف به دعوت بخش های مختلف به ایران می آیند. بخش خصوصی شرکای سابق و بالقوه خودش را دعوت می کند. بخش دولتی، تیم اقتصادی دولت ها را که همراه با بخش خصوصی اند دعوت می کنند و کست و کارهای کوچک هم مشغول ارتباط گیری مستقیم با طرف های خودشان هستند. ما در این حوزه با برنامه عمل نمی کنیم. این باعث شده اطلاعات نادرست و ناهماهنگ و گاها متناقض به هیات های خارجی در این رفت و آمد ها مخابره کنیم. متاسفانه برنام درستی برای معرفی خودمان، فرصت هاو تهدیدهای موجود نداریم.

چه راه حلی برای حل این مسئله در نظر دارید؟

من فکر می کنم نیاز هست سازمان سرمایه گذاری خارجی، برنامه منظمی در این زمینه داشته باشد. ما برای استفاده بهتر از فرصت های پیش برو باید برنامه داشته باشیم در غیر اینصورت حضور سرمایه گذاران خارجی بیش ازاینکه فرصتی برایمان باشد، تهدید برای اقتصادمان خواهد بود.

سنگینیان هم چنین عملکرد بخش های اقتصادی مختلف در کشور در برخورد با هیات های خارجی را بی برنامه ارزیابی می کندو معتقد است، اگر به برنامه مشخصی در این مورد نرسیم، سرمایه گذار خارجی تبدیل به تهدید خواهد شد تا فرصت.

https://sarmayegozarionline.ir/vdca.onuk49nyy5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین