تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۴
جالب است ۰
فعالان اقتصادی ایرانی برای به دست آوردن بازارهای کشورهای خارجی نیاز به رایزنان بازرگانی دارند که در کشورهای هدف به آن‌ها کمک کنند. علاوه بر رایزنان بازرگانی سفرایی هم نیاز است که به‌جای داشتن نگاه صرف سیاسی، نگاهی اقتصادی داشته باشند و به فعالان اقتصادی و بخش خصوصی کشور کمک کنند تا بتوانند بازارهای جدیدی به دست آورند.
سرمایه‌گذاری و سرمایه‌آوری باید شاخص سنجش سفرا و رایزنان بازرگانی باشد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،نه‌تنها مشکل نداشتن نگاهی اقتصادی در بین سفرای ایران مساله ساز است، بلکه موضوع روادید و سخت‌گیری‌های که حتی در زمان سفارت‌ها هم داده می‌شود برای بخش خصوصی کشور مشکل ایجاد می‌کند.

اتاق تهران سعی در حل این مساله داشت و به همین دلیل هم از وزیر امور خارجه برای شرکت در جلسه هیات نمایندگان دعوت کرد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در این جلسه گفت: وزارت امور خارجه به لحاظ ضرورت و به دلیل وقوع جنگ، تحریم‌ها و مسائل مربوط به حقوق بشر، وزارتخانه‌ای سیاسی- امنیتی بوده است. اما ما در بدو ورود به این وزارتخانه اعلام کردیم که سیاست خارجی ما باید در خدمت توسعه کشور باشد. تا پیش‌ازاین سیاست خارجی کشور برای توسعه هزینه ایجاد کرده بود و اکنون این هدف را تعیین کرده‌ایم که این وزارتخانه در خدمت توسعه باشد؛ هرچند که محدودیت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد. ما قائم‌مقام وزارت خارجه را به‌عنوان مسئول اقتصادی وزارتخانه تعیین کردیم و به سفارتخانه‌های خود در سایر کشورها تاکید کرده‌ایم که بر اساس عملکرد اقتصادی‌شان به آن‌ها نمره می‌دهیم. همچنین دستور داده‌ایم که در سفارتخانه‌ها به روی همه به‌ویژه بخش خصوصی باز باشد.

آن‌طور که از صحبت‌های وزیر امور خارجه برآمد، رایزن بازرگانی باید دولتی باشد، سیدحامد واحدی، عضو هیات رییسه اتاق تهران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره این مسائل بیان کرد: این قانون باید عوض شود و نباید رایزنان بازرگانی فقط دولتی باشند چراکه زمانی که آن‌ها به کشورهای خارجی می‌روند هیچ اطلاعاتی از بخش خصوصی ایران و آن کشور ندارند که بخواهند حمایتی انجام دهند. به‌این‌ترتیب آن‌ها هیچ اشراف و انگیزه‌ای برای حمایت از بخش خصوصی ندارند. این در حالی است که معمولاً صادرکننده‌های ایرانی چه در کالا و چه خدمات فنی مهندسی افراد بزرگی هستند که توانسته‌اند بازارسازی شان را در یک مناطق گسترده‌تری از جهان انجام دهند.

واحدی ادامه داد: رایزنان ایران آن‌قدر ضعیف هستند که نمی‌توانند به این مرحله برسند. به همین دلیل هم یک جداسازی نسبی و مطلق بین صادرکنندگان ایران چه در بخش کالا و چه در بخش خدمات فنی مهندسی با رایزنان کشور ایجادشده است.

او همچنین تاکید کرد: رایزنان باید با موافقت بخش خصوصی فعالیت کنند. ستاد پسابرجام اتاق هم با جناب آقای سرمدی جلسات مختلفی داشته است که باید وارد ماجرای رایزنان شد و از طریق اتاق بازرگانی یکسری رایزن انتخاب کرد و برای پایش فرستاد. همچنین شاخص‌های آن‌ها باید روی سرمایه‌گذاری و سرمایه آوری در کشور باشد. باید با این شاخص‌ها سفرا و رایزنان بازرگانی سنجیده شوند.

عضو هیات رییسه اتاق تهران در ادامه صحبت‌هایش به ماجرا و مشکلات روادید اشاره کرد و گفت: در زمینه روادید واقعاً فعالان اقتصادی و تمام تیم آن‌ها مشکلاتی دارند. هنوز روادید سهل و آسان نشده است. اولین موضوعی که در کشورها برای بازاریابی و بازارسازی و گسترش توریسم و اقتصاد و ... چه ازنظر کشاورزی، صنعت، معدن و بازرگانی انجام می‌شود لغو روادید است. البته نباید فراموش کرد که روادید ایران هم برای خیلی از کشورها با مشکل همراه است. این در حالی است که بعضی‌ها گمان می‌کنند تنها روادید برای ایرانی‌ها مشکل است. به‌این‌ترتیب لغو روادید باید متقابل انجام شود و باید زمینه‌ای فراهم شود که آسان شود.

منبع: سایت خبری اتاق تهران

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb.5b5urhbz9iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین