تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۹
جالب است ۰
با گذشت ۱۸ ماه بانک‌ها از ۵۲ درصد تسهیلات خود هیچ گونه دریافتی نداشته‌اند. در واقع شانس وصول مطالبات مشکوک‌الوصول کمتر از ۵۰ درصد است.
شانس بانک ها برای وصول مطالبات کمتر از ۵۰ درصد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،براساس بخشنامه‌های بانک مرکزی ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول برای هریک از طبقات جاری، سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول محاسبه و در حساب‌ها منظور می‌شود.

*برای تسهیلات طبقه جاری ۱۵ درصد مانده تسهیلات

* برای تسهیلات طبقه سررسید گذشته ۱۰ درصد مانده تسهیلات

* برای تسهیلات طبقه معوق ۲۰ درصد مانده تسهیلات

همچنین تسهیلات طبقه مشوک‌الوصول ۵۰ تا ۱۰۰ درصد مانده تسهیلات و برای تسهیلات طبقه مشکوک‌الوصول که بیش از ۵ سال از سررسید آن گذشته باشد ۱۰۰ درصد مانده تسهیلات را شامل می‌شود.

گزارش دنیای اقتصاد نشان می دهد که نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات بانک‌های فعال بورسی از ۱۶ درصد در سال ۹۳ به ۲/ ۱۷ درصد در سال ۹۴ رسیده است. به این ترتیب نسبت مورد اشاره در سال ۹۴ به نسبت سال ۹۳ حدود ۲/ ۱ واحد درصد رشد داشته است. بر این اساس، مطالبات غیرجاری بانک‌های فعال در بازار سرمایه در سال ۹۴ از مرز ۵۶ هزار میلیارد تومان گذشته است که از این مقدار حدود ۴/ ۱۷ هزار میلیارد تومان مطالبات سررسید، ۶/ ۹ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق و بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان به مطالبات مشکوک‌الوصول اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش حدود ۵۲ درصد از مطالبات غیرجاری بانک‌های مورد بررسی به مطالبات مشکوک‌الوصول اختصاص دارد. در واقع با گذشت ۱۸ ماه بانک‌ها از ۵۲ درصد تسهیلات خود هیچ گونه دریافتی نداشته‌اند. در واقع شانس وصول مطالبات مشکوک‌الوصول کمتر از ۵۰ درصد است. با توجه به آنکه معضل جریان نقد یکی از چالش‌های نظام بانکی است کاهش سهم این بخش در تخفیف این معضل موثر است. براساس بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، پس از سررسید شدن وام و عدم پرداخت آن، تسهیلات اعطایی به طبقات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول انتقال می‌یابند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی جامعه خبر

https://sarmayegozarionline.ir/vdce.w8wbjh8o79bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین