تاریخ انتشار :جمعه ۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۵
جالب است ۰
پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مهمترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته به شرح زیر است:

ضرورت بازتعریف مرز محرمانگی در انتشار داده‌های بزرگ در بازار سرمایه

مدیرعامل فرابورس ایران در پنجمین کنفرانس ملی مهندسی مالی و بیم‌سنجی به تعریف داده‌های بزرگ و کاربرد آن در بازار سرمایه پرداخت و از لزوم بازتعریف مرز محرمانگی انتشار این داده‌ها در بازارهای مالی ایران سخن گفت. امیر هامونی با بیان اینکه بخشی از این اطلاعات در بازار سرمایه تولید و استفاده شده و دیتا در این بازار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: به عنوان مثال نگاهی به صورت‌های مالی بورس لندن و گروه آیس -که بورس‌های نزدک و نیویورک نیز به عنوان زیر مجموعه این گروه فعالیت می‌کنند- نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از درآمد این بورس‌ها از طریق فروش خدمات یا ارائه خدمات مربوط به داده به دست آمده است.

حرکت سمات بر اساس استانداردهای بین المللی

به گفته مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، عضویت ایران در هیات اجرایی گروه سپرده گذاری کشورهای آسیایی و اقیانوسیه موفقیتی ارزشمند است. این موضوع علاوه بر اینکه منجر به عضویت ایران در هیات رییسه فدراسیون جهانی سپرده گذاری ها شد، توانست شرکت سپرده گذاری ایران را به استانداردهای جهانی نزدیک تر کند. به گفته حسین فهیمی، ارتقای دانش اعضا از مهمترین اهداف این گروه است که می تواند برای ایران بسیار مفید باشد. سپرده گذاری مرکزی ایران با حضور مستمر در این پنل ها و گردهمایی ها می تواند از دانش و تجارب مفید دیگر کشورها استفاده کند.

خارجی ها خریدار نفت ایران از بورس

مدیرعامل بورس انرژی گفت: برخی کشورها از طریق سفارتخانه ها دنبال کسب اطلاعات درباره خرید نفت از بورس بوده اند، شماری از شرکت های خارجی نیز به طور مستقیم برای رایزنی در این باره مراجعه و حتی کد معاملاتی نیز اخذ کرده اند. سیدعلی حسینی با بیان اینکه زمان مرحله جدید عرضه نفت خام در بورس هنوز مشخص نشده است، افزود: شورای عالی هماهنگی اقتصادی (با حضور سران سه قوه) با تداوم عرضه نفت در بورس موافقت کرده است و بر این اساس مرحله جدید عرضه پس از آماده سازی توسط وزارت نفت انجام خواهد شد.

توسعه بازار دارایی فکری فرابورس ایران

مدیرعامل فرابورس ایران از همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با فرابورس در زمینه راستی‌آزمایی ایده‌ها و اختراعات بازار دارایی فکری به منظور عرضه در این بازار خبر داد. امیر هامونی در نخستین روز از برگزاری رویداد UTINVEST97 در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار تهران  گفت: تا کنون پارک پردیس که مستقیما زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کند، تنها بازوی فرابورس در زمینه راستی‌آزمایی و سنجش صحت دارایی‌های فکری که در لیست عرضه این بازار قرار می‌گیرند بوده است، اما در این زمینه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و دیگر پارک‌هایی که با آن همکاری دارند نیز به فرابورس ایران کمک خواهند کرد.

وجود 40 میلیارد رکورد اطلاعاتی در بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، از وجود 40 میلیارد رکورد اطلاعاتی در بازار سرمایه خبر داد. حسین فهیمی اظهار داشت: شرکت سپرده گذاری مرکزی برای نخستین بار بستر الکترونیکی شناسایی سهامداران را به نام سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) راه اندازی کرده است تا همه افراد از یک درگاه واحد وارد باشگاه بزرگ بازار سرمایه شوند و بتوانند از خدمات این بازار استفاده کنند.

حمایت از تجارت کشور، با راه اندازی بازار مشتقه ارزی

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با اشاره به اینکه تردیدی برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی وجود ندارد، ابراز داشت: وجود بازار مشتقه ارزی با استفاده از ابزارهای مالی مبتنی بر ارز در بورس کالا از جمله معاملات آتی و آپشن، از یک سو به صادرکننده جهت تبدیل درآمدهای ارزی کمک می کند و از سوی دیگر نیازهای واردکننده به واردات مواد اولیه از خارج کشور را برطرف می کند. بنابراین، وجود چنین بازاری به نفع تجارت کشور خواهد بود. به گفته عضو شورای عالی بورس، راه اندازی بازار مشتقه ارزی با حذف رانت، بازار ارزی کشور را به تعادل رسانده و رانت را حذف می کند.

تقویت بازار سرمایه به توسعه اقتصادی منتهی می شود

عضو هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران اظهار داشت: در روزهای گذشته فضای بورس تحت تاثیر ریسک های سیستماتیک، تغییرات قیمت طلا و ارز و همچنین قیمت جهانی نفت قرار داشت و اکنون تاثیر این ریسک ها کاهش پیدا کرده است. علی امین تفرشی با بیان اینکه مهمترین مساله در اقتصاد کشور ثبات در بازار ارز و سکه بود، گفت: خوشبختانه دولت در چند هفته اخیر توانست تا حد قابل توجهی از نوسانات ارزی بکاهد و تداوم این روند می تواند ورود موج جدیدی از نقدینگی را به بورس نوید دهد. اگر این ثبات همچنان توسط دولت مدیریت شود مطمئنا در کوتاه مدت و میان مدت شاهد رونق بازار سرمایه خواهیم بود.

صندوق سرمایه‌گذاری فیلم، مانعی برای پولشویی/ حل مشکلات سرمایه‌ گذاری سینمایی با بورس

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی با اشاره به صحبت‌های مدیرعامل بنیاد فارابی در مورد آخرین وضعیت پیگیری تاسیس «صندوق سرمایه‌گذاری فیلم» و رفع شبهه «پول‌های مشکوک» گفت: صحبت‌های تابش در مورد بحث نامعلوم بودن منشأ پول‌هایی که برای سرمایه‌گذاری به عرصه تولید فیلم و سریال وارد می‌شود، اقداماتی از طرف کسانی که در عرصه سینما فعال هستند صورت گرفته است. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ایده اصلی این کار به حرکت درآمده و در حال حاضر تحت قواعد بورس هر تولید کننده و تهیه کننده می تواند سهام فیلم را واگذار کند خاطر نشان کرد: در گذشته تهیه کننده باید دنبال سرمایه‌گذار می‌گشت تا برای تولید فیلم سرمایه‌گذار جذب کند با این اتفاق هم مسائل این‌چنینی تهیه کننده حل و فصل می شود.

راهکارهای دولت در ارتقای بودجه 98

یک عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در خصوص بایدها و نبایدهای دولت در تدوین بودجه 98 کل کشور گفت: در بودجه امسال دولت باید خود را به این امر مقید کند که سهم صندوق توسعه ملی را مانند گذشته حفظ کند. در این شرایط  دولت می تواند با کمک بخش خصوصی و اعتبارات صندوق توسعه ملی طرح های خود را به مرحله اجرا درآورد. جعفر قادری افزایش رونق کسب و کار و بازارها را نیازمند حمایت جدی دولت از این حوزه عنوان کرد و گفت: دولت باید برای رفع موانع رونق کسب و کار قدم جدی بردارد و در مواقع ضروری فرآیندها را کوتاه کند. همچنین دولت باید فرایندی را بکار گیرد تا هزینه را برای تولیدکننده کاهش دهد و بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها و زیرساخت هایی را که می تواند به عنوان مکمل تولید، عمل کند را مورد توجه جدی قرار دهد. با این اقدام دقیقا بازار سرمایه نیز به رشد خود ادامه می دهد.

روند قیمتی تغییرات سهام مثبت است

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات، روند قیمتی تغییرات سهام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بازار سرمایه از معدود حوزه هایی است که ورود سرمایه به آن در مرحله کنونی یا ورود نقدینگی تازه، نه تنها نگران کننده نیست، بلکه خوش یمن نیز تلقی می شود. بهروز خدارحمی گفت: بسیاری از رویدادهای جاری در حوزه اقتصاد و ساختارهای آن، روزانه و حتی لحظه ای خود را بر بازارها تحمیل می کنند اما بازار سرمایه معمولا اتفاقات و ریسک های قابل وقوع را پیش خور می کند و اثرات این رویدادها را به صورت بلندمدت بر قیمت ها نشان می دهد.

بایدها و نبایدها در بازار سرمایه

به گفته مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن، هرچند پیش‌بینی برخی نهادهای بین المللی نفت از جمله بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و موسسه اکونومیست از قیمت آتی نفت چندان خوشبینانه نیست و بازه قیمتی بین 49 تا 63 دلار را در هر بشکه پیش‌بینی کرده‌اند، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت را بالا برده است. محسن فاضلیان در پاسخ به این سوال که سهامداران باید چه استراتژی هایی را مدنظر داشته باشند تا از مسیر تحلیلی و بنیادی معاملات خارج نشوند، گفت: رشد قیمت سهام در صنایع زیانده، همیشه زنگ خطری برای سرمایه گذاران تازه وارد است. سهام داران باید در انتخاب های خود به سمت صنایعی بروند که کمترین آسیب را در زمان بروز رخدادهای متفاوت، تجربه می کنند.

حذف سود روز شمار فرصتی برای بازار سرمایه

امیرتقی خان تجریشی در خصوص بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر حذف سود روزشمار و تبدیل آن به سود ماه شمار و تاثیر احتمالی اجرای این بخشنامه بر بورس گفت: با اجرایی شدن این بخشنامه از جذابیت سپرده گذاری در بانک ها کاسته می شود و امکان تغییر رویه صاحبان نقدینگی وجود دارد. مدیرعامل سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت افزایش گردش پول را نتیجه این تصمیم شورای پول و اعتبار دانست و افزود: در واکنش به این تصمیم ممکن است افراد تصمیم بگیرند که پول خود را از بانک ها خارج کنند و سرمایه گذاری در بورس یا سایر دارایی ها را انتخاب کنند. بنابراین این تصمیم منجر به افزایش گردش پول می شود که می تواند بخشی از آن جذب بازار سرمایه شود.

بازدهی بالا با راه اندازی معاملات آتی سبد سهام

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر، در خصوص صنایع رو به رشد در بازار سرمایه ابراز داشت: صنایعی در بازار رو به رشد تلقی می شوند که دو ویژگی داشته باشند. یک ویژگی این که ظرفیت رشد داشته باشند و از حیث مزیت های نسبی کشور برخوردار باشند و در زمره صنایعی باشند که پتانسیل رشد دارند. سید حسین میری در خصوص نقش بازار سرمایه در جزییات بودجه امسال بیان داشت: چند مولفه با اهمیت مانند نرخ ارز و بودجه های عمرانی، در بودجه سالانه کشور، همواره شاخص های بورسی را تحت تاثیر قرار می دهد. اما نکته اینجاست که بازار در روزهای اخیر اثرات بودجه را پیش خور کرده است یعنی با اخباری که از بودجه منتشر شده و نرخ ارز و حجم بودجه های عمرانی را فاش کرده است اثرات آن در بازار ایجاد شده و امید می رود که بورس از مسیر رونق خود خارج نشود.

بازار به صورت معقول در حال حرکت است

مدیر تأمین مالی شرکت تأمین سرمایه امین، در خصوص راه اندازی قراردادهای معاملاتی آتی سبد سهام در بازار سرمایه گفت: یکی از نیازهای مهم سرمایه گذاران نهادی به خصوص صندوق های سرمایه گذاری، پوشش ریسک است که ابزار آتی سهام می تواند در این زمینه مفید باشد. حسین سعیدی در خصوص صنایع مورد اقبال بازار سرمایه بیان داشت: از دیدگاه جریان عرضه و تقاضا و تحلیل های موردی، بسیاری از سهام در بازار به سطوح حمایتی خود رسیده اند و رشد قیمتی در این سهم ها دور از انتظار نیست. اما از دیدگاه ورود جریان های نقدینگی تاثیرگذار، شتاب دسته جمعی مشابه تابستان تکرار نمی شود، چراکه موتور محرک آن یعنی تغییرات در نرخ ارز تا حدودی مستهلک شده و از شدت انتظارات حاکم بر رشد نرخ ارز نیز کاسته شده است.

معاملات سبد آتی سهام، ابزار سود آوری و مدیریت ریسک

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به اهمیت معاملات آتی سبد سهام گفت: در دنیا چند ابزار مالی بر اساس شاخص عمل می کنند. یکی از این ابزار ها صندوق های شاخصی است که هم اکنون در بازار سرمایه کشور ما نیز وجود دارد و البته بازده آنها لزوما با شاخص کل یکسان نیست. یک حالت دیگر این است که ابزار مشتقه ای بر اساس عملکرد شاخص و با محور صنایع مختلف یا 30 شرکت برتر تعریف کنیم که معاملات آتی سبد سهام از همین دست است. به گفته مصطفی صفاری، معاملات آتی سبد سهام ابزار بسیار خوبی است و باید با تقویت زیرساخت های استفاده از آن در بازار را به سرعت فراگیر کنیم.

بسترسازی فرهنگی، پیش نیاز قراردادهای آتی

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس، لازمه استفاده بهینه از ابزارهای مشتقه را فرهنگ سازی و بازار پذیری آن دانست و گفت: ابزارهای مشتقه از جمله قراردادهای آتی زمانی جایگاه واقعی خود را در بازار پیدا می کنند که از حجم مبادلات کافی برخوردار باشند. شهاب الدین شمس یکی از کارکردهای اصلی ابزار مشتقه را مدیریت ریسک خواند و گفت: هم اکنون با طراحی و ارایه قراردادهای آتی سهام می توان سبدهایی داشت که با توجه به ترکیب دارایی و آتی بسته شده باشند و تکنیک های بیشتری از مدیریت ریسک در پرتفوی لحاظ شده باشد؛ ضمن اینکه بسیاری از مدل های قیمت گذاری مدل های مبتنی بر آربیتراژ هستند و قیمت ها را بر این اساس استخراج می کنند که در فقدان فرصت های آربیتراژی و فرصت هایی که شما بتوانید در آن ترکیبی از سهم و آتی را داشته باشید، آن قیمت گذاری اعتبار ندارد.

کاهش نرخ بازده بدون ریسک و تاثیر مثبت آن بر بازار سهام

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، اخیرا یک ابزار مالی  جدید با عنوان صندوق سرمایه گذاری با سرمایه بخش خصوصی به بازار سرمایه اضافه شده و  شرکت های خصوصی و حتی دولتی می توانند از منابع این صندوق  کسب و کار خود را توسعه دهند تا به توسعه اشتغال و رونق اقتصادی کشور کمک کنند ولی نادی قمی با اشاره به فرصت های بالقوه در حوزه های مختلف به ویژه حمل و نقل اظهار داشت: پیش نیاز توسعه اقتصادی و رشد اقتصادی کشور توسعه سیستم حمل و نقل است و اگر به عنوان یک کشور تولید کننده بخواهیم تولیدات خود را به بازارهای جهانی صادر کنیم، باید سیستم حمل و نقل خود را توسعه دهیم.

ارزندگی قیمت سهام، عامل جذابیت بورس

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، ریزش چشمگیر قیمت جهانی نفت طی چند روز اخیر باعث شد تا صنایع مرتبط بورسی ما نیز در مسیر عرضه، تحرک بیشتری داشته باشند. با توجه به اینکه  سهم قابل توجهی از ارزش بورس و فرابورس را این صنایع تشکیل می دهند شاهد افتی این چنین در شاخص کل بودیم. علی کدیور اظهار داشت: شرایط کنونی بازار سهام فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری به ویژه برای حقوقی ها به شمار می رود. با توجه به اینکه بورس در حال حاضر در انتظار یک تکانه برای آغاز رشد مجدد است، در نتیجه انتخاب یک پرتفوی مناسب می تواند سودآوری قابل توجهی به همراه داشته باشد.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcf1cdj.w6dxtagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین