حسنزاده، گفت: طرح کاپوتاژ داخلی گندم در سه بندر امام(ره)، چابهار و شهید رجایی به عنوان طرح لجستیک ملی کلید خورد.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،محمد حسنزاده معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه از حدود 3 هفته پیش کاپوتاژ داخلی گندم توسط کشتیرانیهای داخلی آغاز شد، گفت: نخستین کشتی 20 هزار تنی گندم از بندر امام خمینی(ره) به بندر چابهار رفت و روز گذشته دومین کشتی 20 هزار تنی از استانهای غربی گندم داخلی را به چابهار با مبدا بندر امام جابهجا کرد که هم اکنون در بندر چابهار در حال تخلیه و بارگیری است.
حسنزاده با بیان اینکه این اقدام با هماهنگی شرکت دولتی بازرگانی ایران انجام میشود، تصریح کرد: گندم تحویلی در بندر چابهار از طریق کامیون مستقیما به استانهای شرقی کشور میرود، همچنین مقرر است بندر شهید رجایی هم برای حمل کاپوتاژ در کالاهای استانهای مرکزی اضافه شود.
وی گفت: مقرر شده از هفته آینده گندم استانهای شمالی از بندر امیرآباد به بندر انزلی ارسال و از آنجا به اردبیل و آذربایجان غربی و شرقی حمل شود.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در گذشته در رود کارون کاپوتاژ داخلی داشتیم، گفت: با توجه به افت سطح آب کارون عملیات کشتیرانی در این رود کاملا از بین رفته است.
جابهجایی 600 هزار تن کاپوتاژ داخلی گندم تا پایان امسال
حسنزاده اظهار کرد: تا پایان امسال 450 هزار تن گندم از بندر امام خمینی(ره) به بندر شهید رجایی و بندر چابهار ارسال میشود و همچنین از بندر امیرآباد به بندر انزلی 150 هزار تن بار حمل میشود که در مجموع 600 هزار تن کاپوتاژ داخلی تا پایان امسال در این بنادر جابهجا میشود.
وی تصریح کرد: هر کشتی 20 هزار تنی حامل بار هزار دستگاه کامیون است و دستگاه مکنده غلات در چابهار امکان تخلیه و بارگیری 600 تن غله بر ساعت را دارد به طوری که در هر یک ساعت بار 30 عدد کامیون از کشتی تخلیه و بارگیری میشود.
صرفهجویی یک میلیارد تومانی جابهجایی کالا از محل کاپوتاژ داخلی
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: هزینه صرفهجویی از محل کاپوتاژ داخلی معادل یک میلیارد تومان است و از سوی دیگر صرفهجویی با نرخ سوخت فعلی بسیار چشمگیر است.
حسنزاده افزود: سازمان بنادر پیشنهاد داده است که سوخت یارانهای برای کاپوتاژ داخلی ارائه شود تا هزینههای حمل کالا کاهش یابد، زیرا که این طرح مشمول قانون حمل داخلی بار است.
وی توضیح داد: گندم ترانزیتی هند به افغانستان با کانتینر در بستهبندیهای بزرگ ارائه میشد، ولی به دلیل آنکه هزینههای بستهبندی را کاهش دهیم، حمل در کاپوتاژ داخلی به صورت فلهای انجام میشود تا در هزینههای صرفهجویی شود.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته کاپوتاژ در فرآوردههای نفتی و سوختی در بندر چابهار را داشتیم، گفت: از طریق این کاپوتاژ بنزین استان سیستان و بلوچستان و شهر چابهار را تأمین میکردیم و از ماه گذشته کاپوتاژ داخلی مواد غذایی و گندم را در دستور کار خود قرار دادهایم.
حسنزاده تصریح کرد: با تحقیق و مطالعهای که صورت گرفته مسافت اقتصادی در جابهجایی بار با کامیون در کشور ایران بسیار با صرفهتر است به طوری که حمل بار فله گندم با کامیون در ایران بین 350 تا 400 کیلومتر است، اما حمل این کالا با قطار 700 تا 1000 کیلومتر میشود بنابراین کاپوتاژ داخلی به صرفهترین حمل و نقل ترکیبی به شمار میرود.
وی گفت: در شورای عالی لجستیک که با حضور نمایندگان استانهای شرقی برگزار شد، طرح کاپوتاژ داخلی پیشنهاد و به تصویب رسید، همچنین مقرر شد که 20 درصد کالای اساسی داخلی استانهای شرقی در چابهار تخلیه و بارگیری شود.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: محموله ذرتی که مقصد آن زاهدان، خراسان جنوبی و یا مشهد بود در بندر امام تخلیه و سپس با کامیون به استانهای شرقی ارسال میشد و پس از آن کشتی بدون بار از بندر امام باز میگشت که در مجموع 5 هزار کیلومتر پیمایش خالی کشتی و کامیون را در کشور داشتیم، اما با اجرای طرح کاپوتاژ داخلی بخش اعظمی از این مشکلات برطرف شد.
حسنزاده اظهار کرد: سه بندر امام خمینی(ره)، شهید رجایی و شهید بهشتی در شورای عالی لجستیک به عنوان بنادر درجه یک و بندر امیرآباد برای استانهای همجوار به عنوان بندر درجه 2 برای کاپوتاژ داخلی به تصویب رسید و مرز میلک به عنوان مرز لجستیک ایران و افغانستان به تصویب رسید.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی یادآوری کرد: طرح کاپوتاژ در 4 سطح اجرایی میشود که به ترتیب عبارت است از شهرهای لجستیکی، پایانههای مرزی، بنادری که نقش پایانههای لجستیکی دارند و سپس دهکدههای لجستیکی انتخاب شدهاند و در مطالعات بعدی تعداد دیگری از نقاط کشور به آنها اضافه میشود.
وی گفت: در طرح کاپوتاژ داخلی هیچ کمبودی برای بار کامیونها ایجاد نمیشود، زیرا که تمام بارها در چابهار از طریق کامیون حمل میشود.
حسنزاده اظهار کرد: کاپوتاژ داخلی بر اساس برنامه لجستیک ملی انجام شود که شامل کمترین هزینههای حمل ونقلی میشود و همچنین ما شاهد کاهش ترافیک جادهای و افزایش ایمنی جادهها در حمل کالا هستیم.
اتصال بنادر به ریل در دستور کار قرار گرفت
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر نقش حمل ونقل ریلی در اتصال به بنادر کشور گفت: سازمان بنادر اتصال ریل به بنادر را در دستور کار خود قرار داده است و ما همواره از مزیتهای حملونقل ریلی در توسعه نقش بنادر استفاده میکنیم.
وی با بیان اینکه حمل ونقل ریلی در مقایسه با جاده و دریا دارای مزیتهای بسیاری است، گفت: کشورهای دنیا از ترکیب این مزیتها استفاده بسیاری میکنند به طوری که در اروپا 40 درصد از جابجاییهایی بار از طریق ریل انجام میشود و 40 درصد جابجاییهای بارهای دیگر خود را از طریق آبراهههای دریایی انجام میدهد.
حسنزاده تصریح کرد: در سازمان بنادر اتصال ریل به بنادر را در اولویتبندیهای برنامههای خود قرار داده به طوری که در بودجه امسال بخش عمدهای از منابع خود را به این بخش اختصاص داده است و وظیفه سازمان بنادر است که ریلگذاری بنادر جنوبی را انجام دهد.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی از آماده کردن دو بسته تشویقی و حمایتی برای تردد خطوط کشتیرانی به بنادر خبر داد و گفت: تفاهمنامهای بین سازمان کشتیرانی و سازمان بنادر منعقد شده که از طریق ارائه این بستهها بتوانیم ظرفیتهای حمل و نقل را در این بخش افزایش دهیم، همچنین بسته حمایتی برای فعالان بخش خصوصی در بنادر آماده کردیم که ظرف چند هفته آینده جزئیات آن مشخص میشود.
وی درباره دریافت هزینه خدمات بندری به صورت ارزی از شرکتهای کشتیرانی ایرانی با توجه به مشکلات تأمین ارز گفت: بر اساس قانون، سازمان بنادر مکلف به دریافت هزینه خدمات بندری به صورت ارزی است اما به دستور بانک مرکزی، اجازه داریم تا معادل ریالی این خدمات را از شرکت های ایرانی دریافت کنیم اما از شرکت های خارجی هزینه خدمات را به صورت ارزی دریافت خواهیم کرد، این ارز در سامانه های بانک مرکزی احراز می شود.
حسنزاده افزود: خدماتی که در بخش تخلیه و بارگیری به شرکت های کشتیرانی می دهیم برای بازرگانان ایرانی با نرخ ارز 8 هزار تومان محاسبه می شود و حتی اگر نرخ ارز بالاتر از این هم باشد، باز هم همین رقم 8 هزار تومان مبنای محاسبه قرار می گیرد.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره سوخت یارانهای به کشتیها گفت: متاسفانه وزارت نفت در این بخش همکاریهای لازم را انجام نمیدهد و ما در حال رایزنی برای ارائه سوخت یارانهای به شناورها هستیم.
وی درباره کمبود کانینتر برای جابهجاییهایی کالا گفت: به دنبال مصوبهای در شورای عالی هماهنگی حمل ونقل هستیم تا تسهیلاتی برای خرید کانتینر دست دوم پرداخت شود که هماکنون این مصوبه در شورای عالی هماهنگی حمل ونقل به تصویب رسیده و در انتظار تصویب در مراجع بالاتر است.
حسنزاده تصریح کرد: در حالت عادی تسهیلاتی به کانتینرهای دست دوم ارائه نمیشود، اما سازمان بنادر برای خرید کانتینر نو هیچ مشکلی در پرداخت تسهیلات به شرکتهای کشتیرانی ندارد.
کاهش 13 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در 10 ماه گذشته
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: تا کنون هیچ نامه مکتوبی از سوی کشورها برای منع ورود کشتیهای ایرانی به دست ما نرسیده است و هماکنون شرکتهای کشتیرانی در اکثر بنادر کشورهای مختلف تردد دارد.
وی به آخرین آمارهای تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور در 10 ماه گذشته اشاره کرد و گفت: 117 میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور انجام شده که نسبت به 10 ماه سال گذشته شاهد کاهش 13 درصدی به دلیل محدودیت واردات کالا در حوزه تجارت بودهایم.
حسنزاده افزود: در حوزه نفت 11.7 درصد عملیات تخلیه و بارگیری کاهش یافته و در حوزه غیر نفتی شاهد کاهش 13 و نیم درصدی هستیم.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: فاز 3 بندر شهید رجایی هم اکنون درحال انجام عملیات بندری و دریایی خود است و هیچکدام از طرحهای توسعه بنادر کشور به دلیل تحریمها متوقف نشده است.
وی در پایان گفت: چینیها وارد بندر چابهار شده اند و عملیات بندری و نصب تجهیزات خود را در این بندر آغاز کردهاند.