با گسترش کمی و کیفی بازار سهام، نیاز به گسترش فرهنگ سهامداری و سرمایهگذاری بیش از پیش نمایان است.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری توسعه گوهران امید با بیان مطلب بالا و تاکید بر گسترش فرهنگ سرمایهگذاری گفت: مقوله فرهنگسازی فرآیندی بلندمدت محسوب میشود که لازمه اثر بخشی آن شروع از سنین پایین است. با توجه به ضعف برنامهریزی بلند مدت در کشور، بحث فرهنگسازی نیز به دلیل ماهیت بلند مدت از این قاعده مستثنی نبوده و تقریبا در تمام زیر شاخه های فرهنگ و فرهنگ سازی از جمله موضوع سرمایهگذاری در بازار سهام این خلاء نمایان است.
فرهنگسازی، مسیری بلند مدت است
وی افزود: براین اساس، رشد و اقبال به بازار سرمایه که طی دو سال اخیر شدت بالایی نیز به خود گرفته، همسو با استانداردهای جهانی و به شکل سرمایهگذاری غیرمستقیم نبوده و عموم سرمایهگذاران علیرغم فقدان اطلاعات مالی و سرمایهگذاری، روش سرمایهگذاری مستقیم را برگزیدهاند.
وکیلی تصریح کرد: سهام عدالت و تصمیم دولت مبنی بر آزادسازی و قابلیت معامله آن و نیز واگذاری سهام شرکتهای دولتی در قالب صندوقهایE.T.F ، در صورت تحقق، ایران را به یکی از کشورهای با ضریب سهامداری بالا تبدیل خواهد کرد، با این وجود اما هنوز زیر ساختهای فنی و فرهنگی این موضوع به میزان کافی فراهم نیست و عموم جامعه هدف انتخاب شده برای تخصیص سهام عدالت، از اطلاعات کافی و لازم در زمینه بازار سرمایه و دارایی تعلق گرفته به آنها در قالب سهام برخوردار نیستند.
جامعه هدف = عموم مردم
این کارشناس بازار سرمایه با ضروری دانستن ترویج سریع فرهنگ سهامداری و آشنایی این قشر با مفاهیم و اطلاعات اولیه بازار سرمایه، پیش از آزادسازی سهام عدالت گفت: در این راستا و به دلیل گستردگی جامعه هدف، استفاده از تمامی امکانات رسانههای سمعی، بصری و فضای مجازی لازم الاجراست؛ با توجه به موضوعات مطرح شده، ترویج فرهنگ سهامداری از طریق پتانسیل رسانهای موجود به خصوص فضای مجازی به دلیل ضریب نفوذ بالا، امری اجتنابناپذیر محسوب میشود که غفلت از آن چشمانداز ترسیم شده بازار سهام در اقتصاد کشور را با خلل مواجه خواهد ساخت.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید تاکید کرد: با عنایت به وجود زیرساختهای مناسب و منابع انسانی با کیفیت در زیر مجموعههای سازمان بورس، ضرورت دارد که استفاده از پتانسیل رسانه ملی در جهت ترویج موضوعات مربوط به بازار سرمایه و گسترش و تبیین فرهنگ سهامداری در دستور کار قرارگیرد و برنامههای متنوع تحلیلی و آموزشی و آگاهی بخشی در این خصوص به طور مستمر (حتی روزانه) در ساعات پربیننده از شبکههای تلویزیونی پخش شود.
پیشنهاد
وی پیشنهاد کرد: در این راستا توصیه میکنم در قالب آیین نامه مدونی، بخشی از بودجه تبلیغاتی شرکتها و نهادهای بازار سرمایه از قبیل ناشران بورسی و فرابورسی، شرکت های سرمایه گذاری، تامین سرمایه ها، کارگزاری ها، سبدگردانها و شرکت های مشاور سرمایه گذاری از محل کارمزدهای ارکان های دریافت کننده تامین و تقبل شود.
وکیلی در پایان اظهار کرد: بدیهی است در این صورت شرکتهای مذکور انگیزه مضاعفی در جهت معرفی خود و محصولات و خدمات شان خواهند داشت که این امر موجب تعمیق و گسترش فرهنگ سهامداری در کشور خواهد شد و همزمان موضوعات مربوط به بازار سرمایه و گسترش فرهنگ سهامداری نیز باید در نظام آموزشی کشور طرح و مطالب مرتبط در پایه های مختلف تحصیلی گنجانده شود.