مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت: ۱۰ هزار مگاوات نیروگاههای متعلق به این گروه صنعتی به مرور وارد بازار بورس خواهند شد.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،عباس علی آبادی افزود: گروه صنعتی مپنا یکی از شرکتهای مهم بورسی است و اکنون دو نماد این گروه در بازار بورس فعال هستند.
وی ادامه داد: تلاش براین است تا به زودی فهرستی از نیروگاههای این گروه صنعتی به بورس عرضه شود زیرا اعتقاد بر این است که با استفاده از سرمایههای کوچک، مردم وارد عرصه انرژی شوند تا از این طریق بتوان اقتصاد برق را اصلاح کرد.
علی آبادی گفت: هنگامی که مردم وارد بازار انرژی شوند متوجه خواهند شد، چه میزان سرمایه برای تولید برق و سود از آن اختصاص داده شده است.
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا ادامه داد: تلاش میشود به زودی هلدینگ نیروگاهی مپنا به بازار بورس عرضه شود البته برنامه زمان بندی آن منوط به موافقت سازمانهای مربوط است، گرچه اقدامهای اولیه انجام شده است.
وی افزود: بنا داریم همه نیروگاههای تحت مالکیت این گروه صنعتی که 10 هزار مگاوات است در بورس عرضه شود تا بتوان از سرمایههای خورد مردم توسعه برنامههای آینده را ممکن سازیم .
علی آبادی از جمله این برنامهها را بحث تبدیل برق به کالا برشمرد و گفت: تبدیل برق به آب شیرین یکی از این کارها میتواند باشد زیرا میتوان در مناطقی که آب شور یا لب شور دارد با استفاده از برق، آب را شیرین کرده و به مردم ارائه داد.
مدیرعامل گروه مپنا تبدیل برق به آلومینیم و انواع دیگر تبدیل را از دیگر برنامهها ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: بزرگترین فرصت این است که شرکتهای صنعتی به سمت تبدیل برق به کالا حرکت کنند.
وی گفت: نزدیک به 100 هزار مگاوات نیروگاه نصب شده در کشور وجود دارد که تنها با نیمی از این ظرفیت می توان برق مورد نیاز را تامین کرد و مابقی امکان تبدیل به کالا را دارند.
علی آبادی افزود: مپنا بنا دارد همه نیروگاههای خود را به بورس عرضه کرده و از منابع حاصل از آن برق را به کالا تبدیل کند.
اختصاص مابه التفاوت صرفهجویی بنزین برای تولید خودرو برقی
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا در ادامه در باره تلاش این گروه برای ساخت و توسعه خودروهای برقی گفت: موضوع خودرو برقی بحث بسیار مهمی است زیرا بدون تردید خودروهای آینده خودرو های برقی خواهند بود.
وی ادامه داد: 5 مولفه برای خودروهای آینده مطرح میشود که نخستین آن برقی بودن آنها است زیرا به خاطر برقی بودن چهارمولفه بعد امکانپذیرخواهد شد.
علی آبادی تاکید کرد: بنابراین برقی بودن موضوعی است که در خودروها اتفاق خواهد افتاد گرچه ممکن است برخی از خودروهای هیدروژنی و موارد دیگر صحبت کنند.
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت: خودرو برقی اساس یک فناوری است که میتواند یک پیچ تاریخی برای ما محسوب شود، در حال حاضر در زمینه خودروهای بنزینی قدمت طولانی داریم ولی باور کنیم در مقایسه با کشورهای جهان رتبه خیلی خوبی نداریم گرچه نمیتوان گفت جایگاهمان خیلی بد است.
علی آبادی گفت: براین اساس مپنا نقطه اتکای خود را روی بحث نیروی محرکه قرار داده و تلاش را براین گذاشته تا وارد این بخش شود.
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا ادامه داد: نخستین بخشی که در خودور برقی مورد نیاز است منبع تغذیه و در واقع ذخیره انرژی است. اگرچه در این زمینه اقداماتی در کشور انجام شده اما پیشرفت ما متناسب با توسعه در جهان نیست.
وی افزود: این باطری نمیتواند در خودرو برقی استفاده شود به دلیل آنکه وزن آن زیاد است و حجم زیادی را میگیرد. خودرو یک وسیله متحرک است و حجم و وزن محدودی را می تواند حمل کند بنابراین کیفیت باطری هایی که ما داریم در این بخش متاسفانه کیفیت چندان مطلوبی نیست بنابراین ما در مپنا نخستین بخشی را که هدف قرار دادهایم تا بتوانیم فناوری آن را کسب کنیم، بخش باطری است.
علی آبادی گفت: البته اکنون در نقطه آغاز و عزیمت هستیم و درنقطهای نیستیم که بتوانیم ادعا کنیم وضع خوبی داریم ولی شروع به آماده کردن زیرساختها کرده ایم و درحال ایجاد صنعت آن هستیم و از طرف دیگر همکاری با برخی صنایع را آغاز کرده ایم تا بتوانیم با استفاده از زیرساختهای آنها سرعت بیشتری به کار داده شود.
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گام دوم در عرضه خودرو برقی را قیمت قابل رقابت آن دانست و ادامه داد:اگر بخواهیم خودرو برقی عرضه کنیم باید به قیمت آن توجه شود در غیر این صورت نمی تواند در بازارهای جهانی رقابت کند. این قیمت زمانی می تواند قیمت واقعی باشد که علاوه بر پارامتر بازار که حجم قابل توجهی از تقاضا است با افزایش تیراژ بتواند قیمت را کاهش دهد.در کنار آن دستیابی به دانش فنی و فناوری نیز مورد اهمیت است.
وی افزود: اگر صاحب فناوری و مواد اولیه نباشیم نمیتوان در بازار رقابت کرد.
علی آبادی گفت: مسئله ذخیره انرژی یا باطری در صنعت برق از اهمیت بالایی برخوردار است، امروز وضعیت منحنی بار در صنعت برق منحنی چندان مناسبی نیست بلکه بسیار اسفناک است یعنی ما در 200 ساعت ایام سال مصرفی به اندازه 60 هزار مگاوات داریم و در بقیه ایام سال دو سوم این ظرفیت معطل میماند و بیشتر ایام سال نیروگاهها خاموش هستند.
مدیرعامل گروه مپنا با تاکید بر استفاده از باطری برای ذخیره سازی برق در مواقع کم کار و استفاده از آن در اوج مصرف گفت: این مستلزم آن است که باطری در هر خانهای وجود داشته باشد یا نسبت به ذخیره سازی اقدام صورت گیرد.
وی بحث دوم در خودروی برقی را نیروی محرکه عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: در جهان به تناسب مواد اولیهای که دارند به سمت انواع نیرو محرکه رفتند برخی از موتورهای پی. ام استفاده می کنند یا مغناطیس دایم آنها جاهایی هستند که منابع لازم برای تولید مگنت دارند.
علی آبادی گفت: برخی هم مانند آمریکا به دلیل نداشتن مگنت به سمت موتورهای القایی حرکت کردند هر کدام از اینها مزیت خاص خود را ایجاد میکنند و ما در مپنا به دلیل اینکه در هر دو وضعیت هم فرصت و هم تهدید داریم هم در زمینه موتورهای القایی کارخوبی درحال انجام است و هم در زمینه موتورهای مگنتی امروز ما توانسته ایم در مرز دانش جهان موتورهایی که در داخل چرخ قرار می گیرند و پی. ام هستند بسازیم تا موتورهای القایی که بزرگ هستند و برای قطار کاربردارند.
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا بحث سوم در زمینه خودرو برقی را بحث کنترل عنوان کرد و گفت: این بخش هیچ مشکلی وجود ندارد و می تواینم اداعا کنیم در رقابت با بازار جهانی می توانیم محصول با کیفیت ارائه کنیم.
علی آبادی در باره قیمت خودروهای برقی گفت: بدون تردید خودرو برقی خودرو گرانتری است و این اختلاف ناشی از قیمت بنزین است زیرا تا زمانی که بنزین یارانهای عرضه می شود این تهدید وجود دارد .