مرکز آمار ایران جزییات تغییرات قیمت ۱۲ گروه اصلی کالایی و مصرفی خانوار را در مردادماه ۹۹ اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، براساس گزارش مرکز آمار، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در مردادماه سال جاری 2354.9 درصد گزارش شده که در دوازده ماه منتهی به مرداد 98 نسبت به دوره مشابه سال قبل، 25.8 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 30.4 درصد افزایش داشته است.
همچنین طبق گزارش تهیه شده شاخص قیمت کالاها در 12 ردیف به تفکیک اعلام شده که بر این اساس، شاخص قیمتی خوراکیها و آشامیدنیها در مرداد ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 25.8 درصد و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 22.4 درصد رشد داشته است.
دخانیات نیز در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته 12.8 درصد رشد داشته و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 31.4 درصد افزایش نشان میدهد. در بخش پوشاک و کفش نیز رشد قیمت کالاها را شاهد بودیم به گونهای که در مقایسه مرداد ماه سال جاری با مرداد ماه سال 98، شاخص قیمت پوشاک و کفش رشد 32.7 درصدی و در دوازده ماه منتهی به مرداد 99 نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز افزایش 32.9 درصدی داشته است.
بخش مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها نیز در دوازده ماه منتهی به مرداد نسبت به دوره مشابه سال قبل، 22.8 درصد رشد داشته و در مقایسه مردادماه امسال با ماه مشابه سال قبل 25.8 درصد افزایش نشان میدهد. لازم به ذکر است گروههای «مبلمان و لوازم خانگی»، «بهداشت و درمان»، «حمل و نقل»، «ارتباطات»، «تفریح و فرهنگ»، «آموزش»، «هتل و رستوران» و «کالاها و خدمات متفرقه» نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل و 12 ماهه منتهی به مردادماه رشد قیمت داشتهاند.
در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «چای، قهوه و سایر نوشیدنیها» (انواع نوشابه و دوغ پاستوریزه)، گروه «دخانیات» (انواع سیگار)، و گروه « شیر، پنیر و تخممرغ » (خامه، پنیر پاستوریزه، شیر پاستوریزه و ماست پاستوریزه) است.
در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (ماشین لباسشویی، یخچال فریزر و ظروف آشپزخانه)، گروه «حمل و نقل» (قیمت انواع خودرو) و گروه «تفریح و فرهنگ» (دوربین عکاسی، قطعات کامپیوتر، دوچرخه بچهگانه، لپتاپ) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتهاند.