مشکل خریداران بازار نفت این است که هر بار تصور می کنند روند صعودی قیمتها شتاب گرفته است، اتفاقی پیش می آید که اوضاع را تغییر می دهد.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،افزایش شیوع ویروس کرونا در هند و اجرای وضعیت اضطراری در نواحی پرجمعیت ژاپن شامل توکیو و اوساکو برای مقابله با شیوع موج جدید شیوع کووید 19 جدیدترین موارد در مقطع فعلی هستند.
با توجه به این که هند و ژاپن سومین و چهارمین واردکننده بزرگ نفت جهان هستند، احتمالا تقاضا برای سوخت در هفته های آینده از این بابت ضربه قابل ملاحظه ای خواهد خورد. به نظر می رسد وضعیت در هند نگران کننده تر است. نارندا مودی، نخست وزیر هند اظهار کرده که طوفان ابتلا به بیماری کشور را تکان داده و موارد جدید ابتلا در 24 ساعت گذشته به 352 هزار و 991 مورد رسیده که پنجمین رکورد روزانه متوالی به شمار می رود.
هند که کشوری با یک میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت است، بیش از 17 میلیون مبتلا به کووید 19 و بیش از 195 هزار قربانی گزارش کرده است. در یک ماه گذشته آمار روزانه ابتلا هشت برابر و آمار قربانیان 10 برابر شده است. جدا از تلفات انسانی و فشار شدیدی که بر سیستم بهداشت و درمان هند تحمیل شده است، این کشور آسیای جنوبی احتمالا شاهد کاهش تقاضا برای سوخت خواهد بود زیرا مردم در خانه مانده اند و فعالیت اقتصادی کند شده است.
ارزیابی میزان آسیبی که تقاضا خواهد دید دشوار است زیرا دولت هند برخلاف سال گذشته که ویروس کرونای جدید شیوع یافت، قرنطینه وضع نکرده است.
طبق برآورد شرکت مشاوره FGE، تقاضای هند برای بنزین 100 هزار بشکه در روز در آوریل و بیش از 170 هزار بشکه در روز در ماه مه کاهش یافت. مجموع فروش بنزین هند در مارس حدود 747 هزار بشکه در روز بود.
تقاضا برای دیزل که حدود 40 درصد از فروش سوختها را تشکیل می دهد و حدود 1.75 میلیون بشکه در روز است، ممکن است در آوریل به میزان 220 هزار بشکه در روز و در ماه مه 400 هزار بشکه در روز افت کند.
این برآوردها پسرفت بزرگی در تقاضا برای سوخت را نشان می دهد و احتمالا کاهش واردات نفت به هند در ماههای آینده را به دنبال خواهد داشت و این ارزیابی که روند احیای تقاضا برای سوخت همچنان شکننده مانده است را تقویت می کند.
طبق برآورد رفینیتیو اویل ریسرچ، واردات نفت به هند در آوریل حدود 3.59 میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با 4.22 میلیون بشکه در روز در مارس، 4.1 میلیون بشکه در روز در فوریه و 4.39 میلیون بشکه در روز در ژانویه، پایینتر بوده است. واردات ماهانه نفت به هند پیش از شیوع پاندمی معمولا حدود 4.6 میلیون بشکه در روز بود.
عامل اصلی واردات پایینتر نفت در ماه میلادی جاری احتمالا افزایش قیمتهای نفت بوده است. نفت برنت 17 درصد از ابتدای فوریه رشد قیمت داشته و در معاملات صبح دوشنبه بازار آسیا به حدود 65 دلار و 99 سنت در هر بشکه رسید.
هند از محدودیت عرضه گروه اوپک پلاس که با هدف تقویت قیمتها انجام گرفته، ابراز نارضایتی کرده است و تلاشهایی برای متنوع کردن منابع واردات انجام داده و از صادرکنندگان دیگری مانند آمریکا و برزیل به منظور کاهش خرید از اعضای اوپک، نفت وارد کرده است.
واردات پایینتر در آوریل منعکس کننده قیمتهایی است که در ابتدای فوریه زمانی که محموله های تحویل ماه جاری مشخص شدند، وجود داشت. با توجه به فاصله ای که بین خرید و تحویل محموله وجود دارد، احتمالا هر گونه کاهش تقاضای ناشی از موج جدید بیماری، از ژوئن یا ژوییه خود را نشان خواهد داد.
دیدگاه غالب بر بازار این است که نیمه دوم سال تقاضای بالاتری برای نفت وجود خواهد داشت زیرا اقتصاد جهانی از تبعات پاندمی بهبود پیدا می کند به خصوص که واکسیناسیون کووید 19 گسترده تر می شود. اما این ریسک وجود دارد که اکثر تحلیلگران بازار نفت از گستردگی مشکلات در کشورهایی نظیر هند غافل شده باشند و در عوض بیش از حد به موفقیتهای برنامه های واکسیناسیون در کشورهای توسعه یافته ای مانند آمریکا و انگلیس متمرکز شده اند.
بر اساس گزارش رویترز، اگرچه بهبود تقاضا و کاهش مازاد ذخایر جهانی نفت همچنان سناریوهای محتملی به شمار می روند اما عامل ناشناخته، موجهای شیوع ویروس کرونا مانند آنچه امروز در هند می گذرد از روشنی دورنمایی که بازار نفت متصور است، کم می کند.