تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۷
جالب است ۰
جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم تیر ۱۴۰۳

افزایش نرخ ورشکستگی در ژاپن، سرد شدن بازار خودروی چین، افزایش تولید اقتصادی روسیه و کاهش نرخ بیکاری در ترکیه از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته سوم تیر سال ۱۴۰۳ بوده است.
اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم تیر ۱۴۰۳
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ،در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها از این‌ قرار است:
۲۲ درصد
 سازمان تحقیقات توکیو شوکو اعلام کرد که نرخ ورشکستگی شرکت‌های ژاپنی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۲ درصد افزایش‌یافته است. کل بدهی‌های مالی باقی‌مانده شرکت‌های ورشکسته ۲۲.۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به ۷۲۱ میلیارد ین ژاپن برابر ۴.۴۹ میلیارد دلار رسید. تعداد ۴۹۳۱ شرکت در ۶ ماه اول سال اعلام ورشکستگی کردند. این رقم بالاترین رقم در ۱۰ سال گذشته بوده که ناشی از کاهش اخیر ارزش ین ژاپن و افزایش هزینه مواد خام بوده است. علاوه بر این، بخش خدمات با ۱۶۱۹ شرکت بیشترین ورشکستگی را تجربه کرد. همچنین ۹۴۷ شرکت ساختمانی اعلام ورشکستگی کردند. تعداد ورشکستگی‌ها در سال ۲۰۲۴ ممکن است از ۱۰ هزار شرکت فراتر رود زیرا شرکت‌های بیشتری هزینه‌های فزاینده را به مشتریان منتقل می‌کنند.
۱٫۷۸ میلیون
آمارهای انجمن خودروهای مسافری چین روز دوشنبه نشان دادند که فروش خودروهای سواری درمجموع به ۱٫۷۸ میلیون دستگاه رسیده است و این به آن معنی است که سرعت کاهش فروش از ۲٫۲ درصد کاهش ماه می و ۵٫۸ درصد کاهش ماه آوریل بازهم افزایش‌یافته است. جنگ قیمت از سال ۲۰۲۳ به افزایش فروش خودروهای چینی در اوایل سال کمک کرد، اما باوجود یارانه‌های جدید دولت برای تجارت خودرو که در ماه آوریل اعلام شد، در ماه‌های اخیر اثرگذاری آن بر فروش خودرو کاهش یافت. در نیمه اول سال، فروش خودرو در چین با ۲٫۹ درصد افزایش به ۹٫۹۳ میلیون دستگاه رسید. فروش خودروهای معروف به انرژی جدید (NEV) شامل خودروهای کاملاً برقی (EVs) و هیبریدی رکورد ۴۸٫۱ درصد از فروش خودروهای داخلی را به خود اختصاص داده است.
۳.۸ درصد
 وزارت توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی ملی روسیه در ماه می ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۵ درصد افزایش‌یافته است. آندری کلپاچ، اقتصاددان ارشد روسیه گفت‌ رشد تولید ناخالص داخلی روسیه تا پایان سال ۲۰۲۴ می‌تواند به ۳.۸ درصد برسد. براساس برآورد وزارت توسعه اقتصادی روسیه، تولید ناخالص داخلی این کشور در ماه مه ۲۰۲۴ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته به میزان ۴.۵ درصد رشد خواهد کرد. این وزارتخانه اعلام کرد رشد اقتصادی روسیه به‌طور سالانه رقم مثبت ۴.۴ درصد در ماه آوریل را ثبت کرد. تولید ناخالص داخلی ملی روسیه در بازه زمانی ژانویه تا می ۲۰۲۴ به میزان پنج درصد افزایش یافت.
۱۸ هزار میلیارد
گزارش جدید کمیسیون غیر حزبی اندیشکده هریتیج نشان می‌دهد که همه‌گیری کرونا ۱۸ هزار میلیارد دلار ضرر اقتصادی به آمریکا وارد کرده است و دولت چین را مقصر شیوع این بیماری می‌داند. گزارش اندیشکده هریتیج تخمین زده است تا دسامبر ۲۰۲۳، کل هزینه اقتصادی همه‌گیری کرونا در آمریکا پس از در نظر گرفتن چندین روش تأثیر همه‌گیری بر اقتصاد این کشور، از ۱۸ هزار میلیارد دلار گذشته است. این رقم شامل بیش از ۸٫۶ هزار میلیارد دلار ناشی از مرگ‌ومیر است. بیش از ۱٫۸۲۵ هزار میلیارد دلار درآمد ازدست‌رفته؛ ۶ هزار میلیارد دلار به دلیل ابتلا به انواع مزمن بیماری مانند کرونا طولانی؛ زیان سلامت روان به میزان ۱ هزار میلیارد دلار و زیان تحصیلی 435 میلیارد دلاری، مجموع را به بالای ۱۸ هزار میلیارد دلار رسانده است. کمیسیون غیر حزبی اندیشکده هریتیج که از سپتامبر ۲۰۲۳ تا آوریل ۲۰۲۴ به تحقیق در مورد چین و کرونا پرداخته است، اعلام کرد‌ که همه‌گیری کرونا تلفات خیره‌کننده‌ای را چه ازنظر جانی و چه ازنظر اقتصادی بر آمریکا تحمیل کرده است. کل هزینه تخمینی ۱۸٫۰۰۷ هزار میلیارد دلار یادآور تأثیر عمیق این بحران بهداشت جهانی بر این کشور است. در بیانیه این کمیسیون آمده است که با درک و پذیرش این هزینه‌ها، می‌توان زمینه را برای پاسخگویی به کسانی که سهل‌انگاری یا اقدامات آشکارشان شدت همه‌گیری را تشدید کرده است، فراهم کرد.
۰.۷ درصد
براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی انگلیس در سال ۲۰۲۴ به ۰.۷ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ۱.۵ درصد می‌رسد. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد انتظار دارد اقتصاد انگلیس در سال جاری ۰.۷ درصد و در سال آینده ۱.۵ درصد رشد کند. این آژانس گفت که اقتصاد انگلیس در حال نزدیک شدن به فرودی نرم است، وضعیتی که در آن بانک مرکزی نرخ‌های بهره را بیش‌ازحد افزایش می‌دهد و منجر به‌کندی اقتصادی می‌شود اما از رکود اقتصادی جلوگیری می‌کند. صندوق بین‌المللی می‌گوید رشد اقتصادی این کشور پس از رکود فنی خفیف در سال ۲۰۲۳ سریع‌تر از حد انتظار در حال بهبود است. در همین حال، تورم به دلیل معکوس شدن شوک قیمت انرژی و تاثیر تقاضای سیاست‌های پولی سخت، به‌سرعت به هدف کوتاه‌مدت از سطوح ۲ رقمی سال گذشته کاهش‌یافته است. انتظار می‌رود در حال حاضر تورم به‌طور موقت از حدود ۲ درصد به ۲.۵ درصد تا پایان سال جاری افزایش یابد، اما به گفته صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی می‌شود که در اوایل سال ۲۰۲۵ به ۲ درصد بازگردد.
۸.۴ درصد
نرخ بیکاری ترکیه در ماه می به پایین‌ترین میزان در ۱۲ سال گذشته رسید. ارقام رسمی مرکز آمار ترکیه نشان داد بیکاری در ترکیه طی ماه می به ۸.۴ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین نرخ آن از ماه نوامبر ۲۰۱۲ یعنی تقریباً ۱۲ سال پیش است. این نرخ در ماه آوریل ۸.۵ درصد و در ماه می سال ۲۰۲۳ به میزان ۹.۵ درصد بوده است. تعداد بیکاران در ماه می ۲۷ هزار نفر کاهش یافت و به ۳.۰۱ میلیون نفر رسید. در همین حال، تعداد افراد شاغل در ماه مه ۲۰۲۴ نسبت به ماه قبل با ۲۷۳ هزار نفر افزایش به ۳۲.۹ میلیون نفر رسید. نرخ اشتغال در مدت مشابه ۵۰ درصد بوده است. نرخ بیکاری جوانان، برای گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال، به میزان ۱۵ درصد بود که ۰.۳ درصد افزایش ماهانه ثبت کرده است. معاون رئیس‌جمهور ترکیه، جودت یلماز اظهار کرد با کمک سیاست‌های سازگار با اشتغال که در طول روند کاهش تورم اجراشده است، اقتصاد ترکیه همچنان به ایجاد اشتغال ادامه می‌دهد. وی بابیان اینکه اقتصاد ترکیه در سه‌ماه اول سال ۲۰۲۴ به میزان ۵.۷ درصد رشد داشته و صادرات خالص آن در این رشد ۱.۶ درصد بوده است با اقداماتی که برای تقویت صادرات انجام داده‌ایم، به حمایت از تولید و اشتغال ادامه خواهیم داد. سیاست‌های واردات ما از تولیدکنندگان داخلی در برابر رقابت ناعادلانه و غیرقانونی حمایت می‌کنند.
۱ درصد
در پی افزایش فروش دلار محلی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا، تورم ماهانه ژوئن در این کشور به ۱ درصد کاهش یافت. براساس داده‌های بانک مرکزی، قیمت مصرف‌کننده در این کشور از ۱٫۵ درصد در ماه می به ۱ درصد کاهش یافت که کمترین میزان افزایش از جولای ۲۰۱۲ تاکنون به شمار می‌رود. پس از یک دوره ابر تورم که به نزدیک به ۲ میلیون درصد در سال تخمین زده می‌شود، رئیس‌جمهور نیکلاس مادورو به راهبردی پایبند است که محدودیت‌های شدید پولی و مالی را ترکیب می‌کند و درعین‌حال اجازه جریان آزاد دلار آمریکا را می‌دهد. مادورو در آستانه انتخابات ۲۸ جولای دست به این اقدامات زده است؛ زمانی که او در تلاش برای تمدید ۱۱ سال قدرت خود خواهد بود. براساس گزارش شرکت مشاور Síntesis Financiera بانک مرکزی فروش دلاری خود را در ماه ژوئن ۴۴۱ میلیون دلار افزایش داد و در نیمه اول سال به مجموع ۲ میلیارد دلار افزود. سرمایه‌گذاری‌های مشترک شرکت نفت ونزوئلا با شرکت‌های بزرگ نفتی بین‌المللی به رهبری شرکت شورون آمریکا، پس از کسب مجوزهای کافی برای افزایش فعالیت‌های نفتی بدون نقض تحریم‌های نفتی، منجر به افزایش فروش قابل‌توجه دلاری ونزوئلا شده است.
۰.۲ درصد
 تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده چین در ماه ژوئن به ۰.۲ درصد کاهش یافت. تورم اصلی بدون احتساب مواد غذایی و انرژی به‌صورت سالانه ۰.۶ درصد در ماه ژوئن ثابت ماند. قیمت خودرو و لوازم‌خانگی هیچ نشانه‌ای از بهبود را نشان نداد و در ماه ژوئن ۵.۳ درصد و ۱.۳ درصد کاهش یافت. قیمت خدمات در ماه ژوئن بدون تغییر بود، اما از ۰.۸ درصد در ماه می به ۰.۷ درصد سالانه کاهش یافت. براساس گزارش اکونومی علاوه بر این، شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) نسبت به سال قبل ۰.۸ درصد کاهش یافت که مطابق با پیش‌بینی‌ها بوده است.
۸۶ دلار
قیمت نفت روز جمعه در بحبوحه نشانه‌هایی از کاهش فشارهای تورمی در آمریکا، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان، افزایش یافت و قیمت نفت برنت را به بالای ۸۶ دلار رساند. در پی کاهش فشارهای تورمی در آمریکا، روز جمعه بهای معاملات آتی نفت برنت با ۷۲ سنت یا ۰٫۸ درصد افزایش به ۸۶٫۱۲ دلار در هر بشکه و قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۵ سنت یا ۱ درصد افزایش به ۸۳٫۴۷ دلار در هر بشکه رسید. قراردادهای آتی برنت در پی چهار افزایش هفتگی قرار بود به‌صورت هفته‌به‌هفته حدود ۱ درصد کاهش یابد. معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت به‌طورکلی به‌صورت هفتگی ثابت بود. اعتماد سرمایه‌گذاران پس‌ازآن تقویت شد که داده‌های روز پنجشنبه نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده در آمریکا در ماه ژوئن کاهش‌یافته است و این کاهش امیدها را تقویت می‌کند که فدرال رزرو به‌زودی نرخ‌های بهره را کاهش دهد. انتظار می‌رود نرخ‌های پایین‌تر باعث افزایش رشد اقتصادی شود که به افزایش مصرف سوخت کمک خواهد کرد. بااین‌حال، بازار همچنان در انتظار نشانه‌های روشن‌تری از اقدام است. درحالی‌که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو روند رو به بهبود اخیر در فشارهای قیمتی را تائید کرد، به قانون‌گذاران گفت که برای تقویت ادعای کاهش نرخ به داده‌های بیشتری نیاز است.
۲.۵ میلیون
نرخ تورم نزدیک به ۳۰۰ درصد، مردم آرژانتین را واداشته برای حفظ ارزش دارایی خود به رمز ارزها روی بیاورند و این کشور را رکورددار بالاترین نرخ پذیرش رمز ارز در نیمکره غربی، کرده است. آرژانتین در مواجهه با تورم فوق‌العاده بالا طی چند دهه گذشته که ارزش پول ملی این کشور را به میزان قابل‌توجهی کاسته است، به سرمایه‌گذاری‌های جایگزین مانند ارزهای دیجیتال روی آورده است. براساس گزارش فوربس، ۲.۵ میلیون نفر از شهروندان آرژانتینی، به ۵۵ صرافی رمز ارز بزرگ دنیا دسترسی داشته‌اند که معادل حدود ۱.۹۲ درصد از کل بازدیدکنندگان جهان است. بعلاوه، آرژانتینی‌ها ۶.۹ درصد از کل بازدیدها از بایننس که بزرگ‌ترین صرافی رمز ارز ازنظر حجم مبادلات است را به خود اختصاص دادند. برخلاف روند سرمایه‌گذاری در میم‌کوین‌ها که در بازارهای بزرگی مانند آمریکا و انگلیس دیده می‌شود، آرژانتینی‌ها بیشتر ارزهای دیجیتالی باثبات مانند تتر (یو اس دی تی) را خریداری کرده‌اند. آرژانتین با تورم بالای دست‌به‌گریبان است که نرخ سالانه آن در آوریل امسال، به ۳۰۰ درصد رسید اما در ماه می، به ۲۷۶ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین نرخ از ژانویه سال ۲۰۲۲ و پنجمین کاهش متوالی بود. باوجوداین بهبودها، تورم سالانه آرژانتین فوق‌العاده بالا مانده و بیش از ۲۷۵ درصد است. این تورم افسارگسیخته، ارزش پزو را ضعیف کرده و این ارز با افزایش قیمت‌ها، ارزش کمتری پیداکرده است.
۱۶.۷ میلیارد دلار
درآمد حاصل از صادرات نفت روسیه در ژوئن در بحبوحه حجم کمتر فروش خارجی، به پایین‌ترین رکورد در چهار ماه گذشته نزول کرد. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد درآمد روسیه از صادرات نفت در ژوئن، حدود ۱۶.۷ میلیارد دلار بود که ۱.۲ درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش داشت. درآمد حاصل از صادرات نفت پس‌ازاینکه در فوریه به رکورد حدود ۱۹ میلیارد دلار رسید، روند رو به کاهشی داشته است. بااین‌حال، درآمد این کشور از صادرات نفت بر مبنای سالانه، حدود ۲۳ درصد افزایش داشته است. این کاهش درآمد، با کاهش حجم صادرات نفت هم‌زمان شد که از ۷.۷ میلیون بشکه در روز در می، به ۷.۶ میلیون بشکه در روز در ژوئن رسید. حجم عمده نفت روسیه همچنان بالاتر از سقف قیمت ۶۰ دلار گروه هفت معامله می‌شود که در دسامبر سال ۲۰۲۲ در واکنش به جنگ اوکراین، وضع شد. این مکانیسم که باهدف محدودیت کردن درآمد روسیه از فروش نفت، به اجرا گذاشته شد، در ابتدا موفقیت‌آمیز بود اما روسیه بعداً موفق شد با استفاده از ناوگان نفت‌کش‌های بدون بیمه معروف به ناوگان شبح، تحریم‌ها را دور بزند. میانگین قیمت هر بشکه نفت روسیه در ژوئن به ۷۰ دلار و ۳۹ سنت در مقایسه با ۷۰ دلار و ۵ سنت در ماه می‌ رسید.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcdno0j.yt0596a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین