تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۷
جالب است ۰
هفدهمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران برگزار شد

امضای یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای همکاری و نقش‌آفرینی در کاپ 29

نمایندگان بخش خصوصی در نشست هفدهم کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، فرآیند مشارکت اتاق تهران و نقش‌آفرینی مؤثر در برگزاری COP29 در سال 2024 و هم‌چنین نحوه همکاری با کمیسیون انرژی و کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و استاندارد اتاق ایران برای حضور در این رویداد را مورد بحث و بررسی قرار دادند و یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه به امضا رساندند.
امضای یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای همکاری و نقش‌آفرینی در کاپ 29
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ،هفدهمین جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با امضای تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه میان این کمیسیون با کمیسیون‌های انرژی و توسعه پایدار اتاق ایران همراه بود؛ امضای این تفاهم‌نامه به منظور‌ تعیین چارچوب همکاری و حضور در کاپ۲۹ صورت گرفت که در کشور آذربایجان برگزار می‌شود. البته نمایندگان سازمان محیط زیست در این نشست حضور داشتند و دلیل عدم حضور ایران در کاپ۲۸ امارات را ملاحظات امنیتی و سیاسی عنوان کرده و حضور در باکو را نیز در‌ هاله‌ای از ابهام دانستند.
در ابتدای این جلسه، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران با اشاره به حضور خود در کمیته انتخاب وزرای دولت چهاردهم گفت: در حوزه انرژی و مسائل مربوط به آن در دوره بسیار حساسی قرار گرفته‌ایم؛ از این رو امیدواریم کار انتخاب وزرا به طور کلی نیز به بهترین نحو به پیش برود. ما در این جلسات مواضع اتاق را منعکس می‌کنیم؛ هرچند احتمال دارد این حرف‌ها شنیده نشود اما نفس حضور نمایندگان اتاق بازرگانی در این کمیته‌ها را باید به فال نیک گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، سعید تاجیک ادامه داد: مساله‌ای که علاوه بر دستور جلسه اصلی باید بررسی کنیم مربوط به همین جریان است. در جلسه هفته گذشته با هیات رئیسه اتاق تهران بنا بر این شد که هر کمیسیون علاوه بر اشخاص بر برنامه‌های وزیر نیز تمرکز کند و برنامه‌ای ارائه دهد.
او گفت: دستور کار جلسه امروز بررسی نحوه مشارکت اتاق در رویداد کاپ۲۹ است. قرار است با توجه به اتفاقاتی که در کاپ۲۸ امارات افتاد و عملاً دولت و بخش خصوصی ایران حضور نداشتند امسال برنامه‌ریزی متفاوتی داشته باشیم و با همگرایی بیشتر هم درون اتاق و هم با سازمان محیط زیست، به توافقی جمعی برسیم.
در ادامه، آزاده انتظاری، مشاورکمیسیون، این توضیح را ارائه کرد که هدف از گردهمایی امروز و حضور نمایندگان دو کمیسیون اتاق ایران در این جلسه، ایجاد تعامل برای همکاری‌های دولتی و خصوصی برای شرکت در کاپ۲۹ است.
او گفت: بخش خصوصی اقداماتی قابل توجه در سال گذشته در زمینه انتشار کربن انجام داده است. با توجه به این که ثبت‌نام کاپ29 آغاز شده باید بتوانیم به عنوان نمایندگان ایران اقدامات خود را ارائه کنیم. از همین‌رو تفاهم‌نامه‌ای میان ۳ کمیسیون مرتبط اتاق بازرگانی براي همکاری در این زمینه امضا خواهیم کرد.
کاپ 29 ساله می‌شود
رضا پدیدار، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و استاندارد اتاق ایران، در سخنان خود با انتقاد از فقدان هماهنگی و زبان مشترک میان بخش‌های مختلف گفت: ما کارهایی بسیاری انجام داده‌ایم اما باید از درهم‌ریختگی خارج شده و به انسجام برسیم‌. برای این کار ناچار به ارائه یک مدل هستیم؛ این کاری است که دیگر کشورها نیز انجام داده‌اند وگرنه‌ حضور ما در این رویداد غیرموثر خواهد بود.
همچنین ناصر مقدسی، عضو کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی با ارائه توضیحاتی درباره کاپ و مسائل حقوقی و سابقه حضور ایران در این رویداد گفت: این رویداد برای ۲۹ سال متوالی به جز سال ۲۰۲۰ برگزار شده و یکی از برترین کنفرانس‌ها در باب موضوع خود محسوب می‌شود که در آخرین دوره برگزاری آن در دوبی حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر شرکت کردند.
او ادامه داد: اکنون با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی و محیطی، کاپ۲۹ آذربایجان ۴۵ هزار نفر را پذیراست. این کنفرانس ذیل کنوانسیون تغییرات اقلیمی است که ایران نیز در سال ۱۳۷۵ عضویت آن را پذیرفته. هدف مشخص این کنوانسیون کنترل و توقف گازهای گلخانه‌ای است. از دل این کنوانسیون چند پیمان‌نامه جهانی استخراج شده و‌ به موجب پیمان کیوتو در سال ۲۰۰۵ که ایران نیز به آن ملحق شده است، همه کشورهای عضو، متعهد به کاهش ۱۵ درصدی کاهش انتشار نسبت به سال ۱۹۹۰ شدند.
مقدسی اضافه کرد: موافقت‌نامه پاریس دیگر زاییده کنوانسیون است و ایران جزو معدود کشورهایی است که به عضویت کنوانسیون درآمده اما موافقت‌نامه پاریس را نپذیرفته است.
او با این توضیح که در آذربایجان‌ بحث‌ها معطوف به موافقت‌نامه پاریس معطوف خواهد بود، گفت: نکته حائز اهمیت اینکه از ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ بحث‌های مربوط به آیین‌نامه‌های اجرایی پاریس طول کشید تا اینکه پرونده ۲۹ ماده آن در گلاسکو بسته شد. پس دیگر باب مذاکره بسته شد و دولت‌ها چارچوب‌ها را مشخص کردند و از کاپ۲۷ به بعد بحث اجرا و نهادهای غیردولتی و خصوصی به میان آمده است.‌ البته هرسال حضور ایران به دلیل محدودیت ارزی و دیگر محدودیت‌های موجود کمتر و کمتر شده در حالی که این مذاکرات بسیار مهم و خطیر است.
عضو کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی تاکید کرد: امسال تلاش ما این است که طی همکاری با وزارت خارجه و سازمان محیط زیست، افراد مطلع بخش خصوصی و دانشگاهی تایید شده با قدرت در این رویداد شرکت کنند و ظرفیت‌های ما را به نمایش بگذارند.
سردرگمی برای حضور در کاپ 29
در ادامه، الهام عزیزی، نماینده سازمان حفاظت محیط زیست نیز با بیان اینکه کارگروه تغییر اقلیم با حضور وزارتخانه‌های مختلف در سازمان شکل گرفته است، گفت: علاوه بر این، دو کمیته مربوط به موضوع تغییر اقلیم با عناوین کمیته ملی و کمیته بین‌المللی وجود دارد که طی سال‌های اخیر در این زمینه تصمیم‌گیری کرده است.
او اضافه کرد: بخش خصوصی عملاً هیچ‌گاه در این رویداد حضور نداشته‌ است. اما حضور ایران در بخش پیش از برگزاری کنفرانس که مهم است، با کمترین تعداد شرکت‌کننده همراه بوده است. کشورهای بسیار معدودی چون یمن، لیبی و ایران هستند که به موافقت‌نامه پاریس نپیوسته‌اند و امیدواریم در دولت جدید این اتفاق بیفتد. البته هنوز در مورد حضور ایران در کاپ29 تصمیمی اتخاذ نشده است.
آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، نیز با انتقاد از اینکه هنوز مشخص نیست که ایران در کاپ29 حضور خواهد داشت یا خیر، گفت: وظیفه بخش خصوصی دفاع از کشور است. نحوه مواجهه با کاپ۲۷ و ۲۸ نشان داد که سیاستگذاری موفق نبوده چرا که هیچ اثری از کشور عزیز ما در این رویدادها نبود. با این رویکرد ما کم‌کم به جایی خواهیم رسید که ایران را فراموش می‌کنند‌.
او در بخش دیگری از سخنانش گفت: اقدام دیگر ما باید بازاریابی باشد. باید شرکت‌ها را متقاعد کنیم انجام پروژه‌های کاهش انتشار کربن در ایران بسیار مقرون به صرفه‌تر است و این مساله برای آنها قطعا جذاب خواهد بود.
در ادامه سایر حاضران نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و سپس امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان این کمیسیون با کمیسیون انرژی و کمیسیون توسعه پایدار اتاق ایران برای همکاری و نقش‌آفرینی کشور در رویداد کاپ 29 صورت گرفت.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcdnk0j.yt05k6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین