تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۳
جالب است ۰
در ادامه بررسی تداوم پذیره‌نویسی‌ها مشخص شد؛

سهامداران در انتظار بازگشایی

پذیره نویسی‌ها به عنوان یکی از روش‌های تامین مالی و توسعه بازار در حال حاضر به چالشی برای بورس بدل شده‌اند.
سهامداران در انتظار بازگشایی
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ،پذیره نویسی‌ها به عنوان یکی از روش‌های تامین مالی و توسعه بازار در حال حاضر به چالشی برای بورس بدل شده‌اند. سهامی که پذیره نویسی می‌شود اما گشایش آن به قهقرا می‌رود. درواقع در برهه زمانی که حال بازار سرمایه خوب نیست، تابلوی معاملات با رنگ سبز غریبه شده و به ندرت سبزی آن پدیدار می‌شود، پذیره‌نویسی‌ها نه تنها دردی از بازار دوا نمی‌کنند، بلکه شاید باعث بروز مشکلات دوچندانی هم بشوند.
با توجه به گزارشی که هفته نامه اطلاعات بورس در شماره ۵۵۰ درمورد پذیره‌نویسی‌ها تهیه کرده بود، توسعه بازار از مسیرهای متعددی ممکن می‌شود که شناخته‌ترین شیوه پذیره‌نویسی و عرضه اولیه است. این دو مفهوم آشنا در بازار سرمایه ابزاری کارا در تامین مالی به‌حساب می‌آیند که می‌تواند موجب جذب نقدینگی و پویایی بازار سهام بشود اما استفاده از آن همانند راه رفتن بر روی لبه تیغ بوده چرا که به اعتقاد کارشناسان ملاحظاتی نظیر درنظر گرفتن شرایط کلی بازار حائز اهمیت است.
طبق آمار جمع آوری شده از سایت فرابورس ایران؛ بازار در طی سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و پنج ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ با پذیره نویسی شیوه‌های مختلفی مانند عرضه اولیه، پذیره نویسی سهام، افزایش سرمایه شرکت‌ها، پذیره نویسی صکوک، پذیره نویسی صندوق‌ها و اسناد خزانه اسلامی تامین مالی کرده است. بر این اساس در این گزارش تامین مالی انجام شده فرابورس از طریق پذیره نویسی سهام را از سال ۱۴۰۰ تاکنون مورد بررسی قرار می‌دهیم.
بلاتکلیفی اکثر نمادهای پذیره نویسی شده
پذیره نویسی با ابزار مالی سهام یکی از انواع ابزارهای پذیره نویسی است که در این شماره به بررسی آن پرداخته شده و طبق آمار از سال ۱۴۰۰ تا کنون تعداد ۱۳ نماد از این طریق پذیره نویسی شده‌اند. به طور واضح در سال ۱۴۰۰ تعداد ۶ نماد پذیره نویسی شده‌اند که از این تعداد فقط دو مورد در حال معامله شدن است. یعنی نمادهای «آواپارس»، «تفارس»، «بتهران» و «وفردا» که سهام آنها در سال ۱۴۰۰ پذیره نویسی شده بود همچنان ممنوع - متوقف بوده و معاملات آنها آغاز نشده است و تنها سهام نمادهای «کاریز» و «بپردیس» که دی ماه سال ۱۴۰۰ پذیره نویسی آنها انجام شده بود در حال معامله شدن است.
سهام نمادهای «بهامرز»، «تکیمیا»، «رایا» و «بزندگی» هم در سال ۱۴۰۱ در بازار زرد فرابورس پذیره نویسی شده‌اند که تنها نمادهای «بهامرز» و «تکیمیا» در حال حاضر معامله می شوند. درواقع از چهار سهام پذیره نویسی شده در این سال تنها دو نماد شروع به فعالیت کرده و از وضعیت گشایش این نمادها در آینده آمار و اطلاعاتی در دست نیست. همچنین لازم به ذکر است که در سال ۱۴۰۲ هیچ پذیره‌نویسی سهامی انجام نشده است.
در سال جاری که پنج ماه از آغاز آن گذشته است هم تعداد سه نماد پذیره نویسی شده‌اند که با نگاهی به گذشته پذیره نویسی‌ها می‌توان حدس زد که هنوز ممنوع- متوقف بوده و معاملات آنها شروع نشده است. در سال ۱۴۰۳ نماد «حیات» در فروردین ماه، «بتیس» در تیر ماه و «ولاعتماد» هم مرداد ماه پذیره نویسی شده‌اند. در جدول می‌توانید اطلاعات و آمار مربوط پذیره نویسی‌های سال‌های ۱۴۰۰ تا به حال را مشاهده کنید.
سهامداران در انتظار بازگشایی
https://sarmayegozarionline.ir/vdcgyz97.ak97x4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین