تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۵
جالب است ۰
نایب‌رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران، تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی را بحران اساسی صنعت دانست و گفت: بنگاه‌های کوچک و متوسط با سهم 40 درصدی از اشتغال کشور، در آستانه فروپاشی قرار دارند.
تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی، بحران اساسی صنعت کشور است
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ،نایب‌رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران، گفت: از سال 1402 بانک مرکزی مهار تورم را در محدود کردن نقدینگی بخش تولید دید. در حالی که تورم در جایی ایجاد می‌شود که پول خلق ارزش نمی‌کند.
عباس جبالبارزی در نشست کمیسیون صنعت اتاق ایران، ادامه داد: کارگروه رونق تولید، خرداد هر سال به درخواست تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی رسیدگی می‌کرد اما سال گذشته این کارگروه اصلاً تشکیل نشد و هیچ منابعی ندادند. امسال هم همین اتفاق افتاده است.
او افزود: اگر واحد تولیدی 100 میلیارد تومان در سال 1402 سرمایه در گردش نیاز داشت امسال با این وضعیت تورم، این رقم به 200 میلیارد رسیده است. بانک بزرگ‌ترین جذب‌کننده منابع سپرده‌هاست اما دولت آن‌ها را موظف کرده وام ازدواج و فرزند آوری بدهند. در همین حال برای تولیدکننده شرایط سخت‌گیرانه برای دریافت وام می‌گذارند.
جبالبارزی تأکید کرد: مسئله اساسی ما تأمین منابع مالی است. بانک‌ها عنوان می‌کنند، منابعی برای تولیدکنندگان ندارند و فقط سرمایه در گردش قبلی را تمدید می‌کنند. این امر تبدیل به بحران اساسی صنعت و به ویژه بحران اساسی برای واحدهای کوچک و متوسط شده است. در حالی که این واحدها نزدیک به 40 درصد اشتغال‌زایی را بر عهده دارند در آستانه فروپاشی هستند.
در ادامه این نشست، محمدجانی، مدیر اداره تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی با بیان اینکه میانگین تشکیل سرمایه در 13 سال گذشته سالانه منفی 6 درصد بوده و لذا طبیعی است سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اتفاق نیفتاده باشد، گفت: نظام بانکی هم در واقع یک بنگاه است و باید راه‌های اساسی‌تری برای تأمین مالی پیدا کرد.
او با اشاره به سه رویکرد برای تأمین مالی بنگاه‌ها، ادامه داد: یکی از این رویکردها متنوع سازی روش‌های تأمین مالی است تا تأمین مالی صرفاً بانک محور نباشد و به ویژه برای بنگاه‌های بزرگ، بازار سرمایه نقش‌آفرین شود.
محمدجانی با تأکید بر یافتن راه‌حل‌هایی برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، به عنوان یکی دیگر از راه‌های مهم تأمین مالی، افزود: در بلندمدت مهم‌ترین عامل ایجاد تورم، افزایش نقدینگی است. لذا نقدینگی باید کنترل شود و در این راستا بانک‌ها موظف به مهار نقدینگی و تورم هستند. با این وجود رشد تسهیلات بانکی تا الان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد رشد داشته است که سهم بخش معدن و صنعت از این تسهیلات 31 درصد بوده است.
او اظهار کرد: در راستای متنوع سازی روش‌های تأمین مالی، اعتبارات اسنادی یکی از روش‌های تأمین مالی است. عملکرد پنج‌ماهه این بخش بالغ بر 421 همت است که صرفاً برای بنگاه‌های تولیدی اختصاص یافته است. همچنین امکان استفاده از اوراق گام برای خرید مواد اولیه نیز فراهم شده است.
کریمی ریزی، سرپرست مرکز تسهیل تأمین مالی تولید وزارت اقتصاد نیز گفت: در حال حاضر سامانه اوراق گام به بورس کالا وصل شده است و به عنوان مثال اگر ایران‌خودرو بخواهد از فولاد مبارکه ورقه خریداری کند می‌تواند از اوراق گام استفاده کند.
او تأکید کرد: باید روش‌های مختلف تأمین مالی به فعالان اقتصادی اطلاع‌رسانی شود. در کنار تسهیلات بانکی، روش‌های دیگر تأمین مالی در بازار پول و سرمایه نیز باید به اطلاع فعالان اقتصادی برسد و این به مطالبه گری شما از دولت کمک خواهد کرد.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcfxjdc.w6dcvagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین