تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۸
جالب است ۰
طبق آمارهای بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا امروز ۳۳ میلیارد و ۱۰۲ میلیون دلار ارز مورد نیاز واردات تامین شده که نشان از تخصیص ۵۳۶ میلیون دلار ارز طی یک هفته گذشته دارد.
واردات امسال ۳۳ میلیارد دلار آب خورد
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ، بانک مرکزی طی گزارشی آمار تخصیص ارز از ابتدای سال جاری را منتشر کرده که براساس آن بانک مرکزی از اول فروردین ماه امسال تا امروز چهارم مهرماه، ۳۳ میلیارد و ۱۰۲ میلیون دلار براِی واردات کالاهای اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و تقاضاهای خدماتی، اختصاص داده شده که نشان از تخصیص ۸۳۶ میلیون دلار ارز طی یک هفته گذشته دارد.
در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۷ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۷ میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار، برای خدمات ۸۱۳ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۷ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته که در قیاس با هفته گذشته ۲۱۴ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و دارو، ۴۵۶ میلیون دلار برای کالاهای تجاری و بازرگانی، ۹ میلیون دلار برای ارز مورد نیاز خدمات و ۱۵۷ میلیون دلار برای تامین ارز واردات در مقابل صادرات، اختصاص داده شده است.

براساس این آمار، بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار و برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۱ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار ارز تأمین کرده است. شایان ذکر است بانک مرکزی در مجموع ۷ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزانتر تأمین کرده است.
این گزارش حاکی از آن است که در این بازه زمانی برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۷ میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات مبلغ ۷ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار و در مجموع ۲۵ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار تأمین ارز صنایع صورت گرفته است.

تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۵۳۲ میلیون دلار، «صنایع معدنی» یک میلیارد و ۸۸۳ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار، «صنایع شیمیایی و پلیمری» یک میلیارد و ۷۹۲ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل دو میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۸۸۴ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۷۶۷ میلیون دلار، یک میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۴۷ میلیون دلار، ۶۱۶ میلیون دلار، ۲۵۷ میلیون دلار، ۵۰ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۴ مهر ماه سال جاری دریافت کرده‌اند. همچنین تا تاریخ ۴ مهر ماه، سایر صنایع ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند.
گفتنی است؛ در روز چهارشنبه ۴ مهر ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۵۳۴ تومان، یورو با نرخ ۵۵ هزار و ۲۳۳ تومان و درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۴۸۸ تومان مورد مبادله قرار گرفت.

هم‌چنین تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۶ هزار و ۵۱۱ تومان، مبادله یورو با نرخ ۵۱ هزار و ۸۶۲ تومان و مبادله درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۶۶۴ تومان بود.
https://sarmayegozarionline.ir/vdchwmn6.23n66dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین