تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۴
جالب است ۰
جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته اول مهر ۱۴۰۳

کاهش سرعت رشد اقتصاد در اروپا و به‌ویژه در آلمان، جهش ذخیره ارزی و نرخ بیکاری در آرژانتین، کاهش پیش‌بینی نرخ رشد اقتصاد جهانی و بهبود نرخ تجارت در کره جنوبی از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته اول مهر سال ۱۴۰۳ بوده است.
اعداد و ارقام اقتصادی در هفته اول مهر ۱۴۰۳
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ،در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:
۱۴۲ میلیارد دلار
پان گونگ‌شنگ، رئیس بانک خلق چین، بانک مرکزی چین، روز سه‌شنبه از برنامه‌هایی جدید برای کاهش هزینه‌های استقراض و اجازه دادن به بانک‌ها برای افزایش وام‌دهی خود خبر داد. این اقدام پس‌ازآن صورت می‌گیرد که مجموعه‌ای از داده‌های ناامیدکننده، انتظارات را در ماه‌های اخیر افزایش داده است که دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال جاری هدف رشد ۵ درصدی خود را از دست خواهد داد. پان که در یک کنفرانس خبری نادر در کنار مقامات دو تنظیم‌کننده مالی دیگر صحبت می‌کرد، گفت که بانک مرکزی مقدار پول نقدی که بانک‌ها باید در ذخایر نگه‌دارند را کاهش می‌دهد؛ که به‌عنوان نسبت‌های الزامی ذخیره الزامی  یاRRR  شناخته می‌شود. این مبالغ در ابتدا نیم درصد کاهش می‌یابد، و در پی آن حدود ۱ هزار میلیارد یوان برابر ۱۴۲ میلیارد دلار یا ۱۰۶ میلیارد پوند آزاد شود. اقدامات بیشتر باهدف تقویت بازار املاک بحران‌زده چین شامل کاهش نرخ بهره برای وام‌های مسکن موجود و کاهش حداقل پیش‌پرداخت برای همه انواع خانه‌ها به ۱۵ درصد است. صنعت املاک و مستغلات این کشور از سال ۲۰۲۱ با رکود شدید دست‌وپنجه نرم می‌کند.
۵۱
شاخص اولیه مدیران خرید منطقه یورو در این ماه از ۵۱ در آگوست به ۴۸٫۹ سقوط کرد. نظرسنجی رویترز کاهش متوسط ​​به ۵۰٫۵ را پیش‌بینی کرده بود. افزایش شاخص PMI در ماه آگوست با کاهش شدید در ماه سپتامبر مواجه شد. تقاضای کلی با سریع‌ترین نرخ در هشت ماه گذشته کاهش‌یافته است. شاخص کسب‌وکار جدید هم از ۴۹٫۱ به ۴۷٫۲ سقوط کرده است. شاخص مدیران خرید خدمات از ۵۲٫۹ به ۵۰٫۵ سقوط کرد که کمتر از همه انتظارات در نظرسنجی رویترز بود که کاهش کمتری را به ۵۲٫۱ پیش‌بینی کرده بود. بازده اوراق قرضه دولتی منطقه یورو براساس داده‌های جدید کاهش‌یافته و بازده بدهی آلمان بیشترین کاهش را داشته است. اقتصاد آلمان در سه‌ماهه دوم ۰٫۱ درصد کاهش یافت و نظرسنجی روز دوشنبه نشان داد که رکود خود را در سه‌ماهه سوم تمدید کرده است.
۸ میلیارد دلار
سپرده‌های ارزی آرژانتین از زمان روی کار آمدن خاویر مایلی، رئیس‌جمهور آزادیخواه در ماه دسامبر، حدود ۸ میلیارد دلار افزایش‌یافته است. افزایش قابل‌توجه سپرده‌های دلاری آرژانتین در دوران ریاست‌جمهوری خاویر مایلی به نظر ناشی از یک سری اقدامات ریاضتی حامی بازار و ایجاد انگیزه‌ برای جذب دلارها به سیستم مالی این کشور بوده است. آخرین داده‌های بانک مرکزی آرژانتین در روز دوشنبه نشان داد که مجموع سپرده‌های ارزی در حال حاضر از ۲۴ میلیارد دلار فراتر رفته است. این درحالی‌که است که مایلی، اقتصاددان و کارشناس سابق تلویزیون، زمانی که در بحبوحه یک بحران اقتصادی بزرگ قدرت را در دست گرفت،مجموع سپرده‌های ارزی این کشور حدود ۱۶٫۵ میلیارد دلار بوده است. دولت آرژانتین به تزریق منابع مالی به اقتصاد و سیستم مالی این کشور برای کمک به خروج از رکود و همچنین حمایت از منابع مالی دولت پس از سال‌ها کسری مالی، تخلیه ذخایر و تورم بالا نیاز دارد.
۴۷.۲
شاخص مدیران خرید ترکیبی بانک تجاری هامبورگ آلمان از ۴۸.۴ در ماه اگوست به ۴۷.۲ کاهش یافت که کمتر از ۴۸.۲ پیش‌بینی‌شده در نظرسنجی رویترز است. شاخص ترکیبی، بخش‌های خدمات و تولیدی را که مجموعاً بیش از دوسوم بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو را تشکیل می‌دهند، ردیابی می‌کند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که اقتصاد آلمان که در سه‌ماهه دوم ۰.۱ درصد کاهش یافت، در سه‌ماهه سوم رکود خود را تمدید کرد. رکود معمولاً به‌عنوان دو فصل متوالی انقباض تعریف می‌شود. سیروس د لا روبیا، اقتصاددان ارشد HCOB، با پیش‌بینی کاهش ۰.۲ درصدی در سه‌ماهه سوم گفت که به نظر می‌رسد که یک رکود فنی درراه است. شاخص بخش خدمات در ماه سپتامبر از ۵۱.۲ در ماه آگوست به ۵۰.۶ کاهش یافت. تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند که این شاخص با کاهش شدیدی کمتر به ۵۱ برسد. بخش تولید همچنان در رکود فرورفته و شاخص از ۴۲.۴ در ماه اگوست به ۴۰.۳ سقوط کرد، تحلیلگران انتظار داشتند تنها اندکی کاهش یابد و به ۴۲.۳ برسد.
۲.۹ درصد
گزارش موسسه مالی بین‌المللی (IIF) نشان می‌دهد رشد اقتصادی جهانی در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ۲.۹ درصد کاهش یابد که از ۳.۱ درصد در سال ۲۰۲۳ کمتر است. در این گزارش آمده است تنش‌های ژئوپلیتیکی همچنان بالا هستند که ناشی از درگیری‌های کنونی در خاورمیانه، جنگ طولانی بین روسیه و اوکراین و سرد شدن قابل‌توجه روابط بین دموکراسی‌های غربی و چین است. موسسه مالی بین‌المللی اعلام کرد این تحولات به‌طور هم‌زمان رخ می‌دهند و لایه‌هایی از پیچیدگی و عدم قطعیت را به چشم‌انداز جهانی اضافه خواهند کرد و در چنین محیط پر نوسانی، رویدادهای سیاسی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. موسسه مالی بین‌المللی افزود انتخابات عمومی آمریکا در ماه نوامبر به‌عنوان مهم‌ترین رویداد سیاسی امسال در مقیاس جهانی برجسته است، زیرا نتیجه آن می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای سیاست داخلی و بین‌المللی به همراه داشته باشد و بر بسیاری از حوزه‌ها از روابط تجاری گرفته تا درگیری‌های نظامی تاثیر بگذارد.
۱۸ درصد
براساس داده‌های منتشرشده اداره گمرک کره جنوبی، ارزش صادرات این کشور به دلیل تفاوت‌های روز کاری نسبت به سال قبل در ۲۰ روز اول سپتامبر ۱۸ درصد افزایش‌یافته است. بدون توجه به تعطیلات، مقدار محموله‌ها ۱.۱ درصد کاهش یافت درحالی‌که واردات نیز ۴.۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و مازاد تجاری به ۸۰۰ میلیون دلار رسید. داده‌های اداره گمرک نشان می‌دهد که محموله‌های نیمه‌رساناها، پردرآمدترین بخش صادرات کشور، نسبت به سال گذشته در شرایط تعدیل نشده ۲۶.۲ درصد افزایش‌یافته است. ازآنجایی‌که کره جنوبی خانه بزرگ‌ترین سازندگان تراشه‌های حافظه در جهان است، همراه با تایوان با صادرات مقادیر زیادی نیمه‌هادی‌ پیشرفته به آمریکا و سایر کشورهای توسعه‌یافته، بر موج تقاضای جهانی برای توسعه هوش مصنوعی سوار شده است. دولت اکنون به دنبال کمک به سازندگان و پیمانکاران عمومی کشور است تا درآمد خود را از طرح‌های زیربنایی خارج از کشور را افزایش دهند. رشد صادرات امسال به تقویت خوش‌بینی کمک کرده است و دولت پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی احتمالاً تسریع خواهد شد.
۵۲٫۹ درصد
آژانس آمار دولتی آرژانتین، INDEC اعلام کرد که نرخ فقر در آرژانتین در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به ۵۲٫۹ درصد رسیده است و از ۴۰٫۱ درصد در سال گذشته افزایش‌یافته است. آمارهای رسمی منتشرشده در روز پنجشنبه نشان داد که نرخ فقر آرژانتین در نیمه اول سال به تقریباً ۵۳ درصد رسیده است، اولین شواهد محکم از تبعات دردناک اقدامات سخت ریاضتی خاویر مایلی، رئیس‌جمهور آزادیخواه. این‌یک جهش شدید از ۴۱٫۷ درصد در پایان سال گذشته و بیش از دو برابر ۲۶ درصد هفت سال گذشته بوده است و نشان‌دهنده هزینه سنگین بحران‌های اقتصادی مکرر برای آرژانتینی‌ها است که این کشور آمریکای جنوبی را تحت تأثیر قرار داده است. این داده‌ها نشان می‌دهد که چگونه کاهش هزینه‌ها، باهدف رفع کسری مالی عمیق، تبعات شدید کوتاه‌مدت به دنبال  داشته است. این کشور در رکودی عمیق به سر می‌برد و تورم همچنان سه‌رقمی است، هرچند نشانه‌هایی از بهبود وجود دارد.
۷٫۲۹ میلیارد دلار
وزارت دارایی کانادا  روز جمعه اعلام کرد که این کشور در چهار ماه اول سال مالی ۲۰۲۴- ۲۰۲۵ کسری بودجه‌ای برابر ۷٫۲۹ میلیارد دلار کانادا یا ۵٫۴۱ میلیارد دلار آمریکا داشته است. این گزارش جدید می‌دهد افزایش کسری بودجه این کشور به دلیل نابرابری سرعت افزایش هزینه‌ها در برابر درآمدهای دولت،‌ در چهار ماه اول سال جاری بوده است. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای مقایسه میزان افزایش کسری بودجه سال جاری، کسری بودجه در مدت مشابه سال گذشته ۱٫۲۴ میلیارد دلار کانادا بوده است، یعنی تقریباً ۶ برابر کمتر از سال جاری. هزینه‌ برنامه‌های دولت با افزایش در تمام دسته‌های اصلی مخارج، ۱۳٫۵ درصد افزایش‌یافته است. وزارت دارایی کانادا گفت که هزینه‌های بدهی عمومی ۲۸٫۸ درصد افزایش داشته است که این افزایش عمدتاً به دلیل نرخ بالاتر بهره بوده است. درآمدهای سالانه دولت کانادا هم تا به امروز ۱۰٫۲ درصد رشد داشته است که نشان‌دهنده افزایش در تمام دسته‌های اصلی درآمد است. در ماه جولای، کانادا کسری ۴٫۴۱ میلیارد دلار کانادایی را ثبت کرد که در مقایسه با کسری ۴٫۸۶ میلیارد دلاری در جولای ۲۰۲۳ اختلاف ناچیزی داشت.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcjymeo.uqeoozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین