تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۷
جالب است ۰
بازارهای جهانی طی هفته گذشته در میان تنش‌های خاورمیانه و سیگنال‌های متفاوت از فعالیت‌های اقتصادی آمریکا روندی متفاوت را دنبال کردند و همه نگاه‌ها به آمار تورم آمریکا معطوف بود.
تلاطم بازارهای جهانی
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ،پیش‌بینی‌ها برای خوش‌بینی «فرود نرم» در اقتصاد ایالات‌متحده و کاهش تورم آن به هدف ۲ درصد تقویت شده، در حالی که نگرانی‌های مربوط به رکود همچنان پابرجاست.
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در رویداد اخیر گفت که اگر چشم‌انداز اقتصادی مطابق انتظار باقی بماند، ممکن است ۲ کاهش نرخ دیگر در سال جاری رخ دهد که در مجموع به ۵۰ واحد پایه می‌رسد. سایر مقامات فدرال رزرو اعلام کردند آماده کاهش مجدد نرخ بهره هستند اما زمانی که بازار کار تضعیف شده باشد می‌تواند بانک را وادار کند به دلیل فوریت، اقدامی انجام دهد.
در همین حال در خاورمیانه، پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی رخ داد و تنش‌ها در منطقه به دنبال تهدیدات تلافی‌جویانه رژیم صهیونیستی همچنان بالاست و تحلیلگران اظهار کردند اگرچه داده‌های اشتغال ایالات‌متحده نشان دهنده فرود نرم است، اما ریسک‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه همچنان تاثیرگذار هستند.
شاخص مدیران خرید در بخش‌های تولید و خدمات در ماه سپتامبر ۳.۴ واحد افزایش یافت و با ۵۴.۹ واحد به بالاترین میزان خود از فوریه ۲۰۲۳ رسید. برآوردها در بازارهای پول نشان می‌دهد به دنبال تحولات اقتصاد ایالات‌متحده، فدرال رزرو به‌طور قطع در ماه نوامبر کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره را صادر خواهد کرد.
در همین حال، اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده با ۲۱ واحد افزایش به ۳.۹۶ درصد و شاخص دلار آمریکا در هفته گذشته با ۲ درصد افزایش به ۱۰۲.۵ رسید. در همین مدت، طلا با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۶۵۳.۵ دلار در هر اونس تروی و قیمت بشکه نفت خام برنت با ۸.۳ درصد افزایش به ۷۷.۹ دلار رسید.
در بورس نیویورک، شاخص نزدک ۰.۱ درصد و داوجونز ۰.۰۹ درصد افزایش و اس اند پی ۵۰۰ به میزان ۰.۰۹ درصد کاهش یافت. تنش‌ها در خاورمیانه قیمت سهام شرکت‌های دفاعی و انرژی را در این مدت افزایش داد.
روند منفی در بازارهای سهام اروپا
بازارهای سهام اروپا به دلیل ریسک‌های ژئوپلیتیکی و نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی در منطقه روند منفی را تجربه کردند، اگرچه کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) گفت این بانک مطمئن است که به موقع به هدف تورم ۲ درصد خواهد رسید.
تحلیلگران خاطرنشان کردند انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا تا پایان سال نرخ بهره را در مجموع ۵۰ واحد پایه کاهش دهد. شاخص مدیران تولید ترکیبی منطقه یورو در ماه سپتامبر از رقم ۵۱ در آگوست به ۴۹.۶ کاهش یافت که پایین‌ترین رقم در هفت ماه گذشته بود همچنین شاخص مدیران خدمات از ۵۲.۴ به ۵۱.۴ نزول کرد.
در همین حال، تورم سالانه در آلمان طی ماه سپتامبر به ۱.۶ درصد کاهش یافت که بسیار کمتر از هدف بانک مرکزی اروپا بود، اگرچه شاخص مدیران تولیدی آن همچنان در سطح ۴۰.۶ ضعیف باقی ماند.
تحلیلگران گفتند داده‌ها حاکی از این است که انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا به کاهش سیاست پولی خود و کاهش مجدد نرخ بهره در ماه اکتبر ادامه خواهد داد.
سهام شرکت‌های خودروسازی اروپایی به دلیل تخمین‌ها مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا ممکن است تعرفه‌های بیشتری بر خودروهای الکتریکی چین اعمال کند، کاهش یافت و گروه فولکس واگن ۳.۲ درصد از دست داد و سهام استون مارتین ۳۱ درصد نزول کرد.
در بازار سهام اروپا، شاخص FTSE ۱۰۰ به میزان ۰.۴۸ درصد، کک۴۰ به میزان ۳.۲۱ درصد و دکس ۴۰ نیز۱.۸۱درصد در هفته گذشته سقوط کرد.
بازارهای آسیایی
تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه ریسک در بازارهای آسیایی به جز هنگ کنگ را کاهش داد، زیرا بسته‌های محرک اقتصادی اعلام شده توسط چین منجر به روند مثبت در این منطقه خودمختار شد.
ژاپن نخست‌وزیر جدید خود، شیگرو ایشیبا را از حزب لیبرال دموکرات انتخاب کرد و ایشیبا پس از ملاقات با کازوئو اوئدا، رئیس بانک ژاپن (BoJ) گفت ژاپن برای هزینه‌های استقراض بالاتر آماده نیست و منجر به کاهش ارزش ین ژاپن می‌شود. به دنبال این تحولات، نرخ برابری دلار آمریکا/ین ژاپن با ۴.۵ درصد افزایش، هفته را با ۱۴۸.۷ به پایان رساند.
تولید صنعتی ژاپن در ماه آگوست با کاهش ۳.۳ درصدی کمتر از انتظارات ثبت شد، در حالی که فروش خرده فروشی با افزایش ۰.۸ درصدی بیش از انتظارات بود.
در همین حال، شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه سپتامبر بالاتر از انتظارات با ۴۹.۸ و شاخص مدیران خرید بخش خدمات در ۵۰ بود. در حالی که فعالیت اقتصادی چین در بخش تولید هنوز ضعیف بود، تحلیلگران خاطرنشان کردند  می‌توان در ماه‌های آینده بازگشت رشد اقتصادی را انتظار داشت.
به دنبال این تحولات، نیکی ۲۲۵ به میزان سه درصد و شاخص کوسپی ۳.۰۲ درصد به صورت هفتگی از دست دادند، در حالی که شاخص هنگ سنگ۱۰.۲۰ درصد و شاخص ترکیبی شانگهای ۸.۰۶ درصد صعود کردند. شاخص‌های عمده سهام در منطقه آسیا و اقیانوسیه در روز دوشنبه (هفتم اکتبر) در قلمرو سبز معامله شدند و شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن پس از اعلام  بسته محرک جدید برای تسریع رشد اقتصادی توسط نخست‌وزیر جدید این کشور، شیگرو ایشیبا، پیشرو بود.
مارکت نوشت، شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن در ساعت هفت و ۱۹ دقیقه صبح به وقت اروپا ۲.۲۶ درصد افزایش یافت، در حالی که هنگ سنگ هنگ کنگ ۱.۳۸ درصد صعود کرد. یک دقیقه بعد، کوسپی کامپوزیت کره جنوبی ۱.۵۴ درصد جهش کرد و شاخص استرالیا ۰.۶۸ درصد افزایش یافت. دلار در مقایسه با ین ۰.۱۴ درصد کاهش یافت و در ساعت  هفت و ۲۱ دقیقه صبح به وقت اروپا به ۱۴۸.۵۰۳۰۰ ین رسید.
https://sarmayegozarionline.ir/vdccimq4.2bq448laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین