تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۶
جالب است ۰
عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار :

مدیریت ریسک‌های سیستماتیک از حیطه اختیار مدیران بازار سرمایه خارج است

عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: تصمیمات به موقع سازمان بورس توانسته در کاهش تلاطمات و جلوگیری از اتخاذ تصمیمات هیجانی تاثیرگذار باشد.
مدیریت ریسک‌های سیستماتیک از حیطه اختیار مدیران بازار سرمایه خارج است
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ،محسن خدابخش ، با اعلام این‌که ریزساختارهای بازار سرمایه مانند دامنه نوسان، ابزار مدیریت بازار سرمایه است، گفت: سازمان بورس به منظور جلوگیری از زیان بیشتر سهامداران و بازگشت بازار به حالت عادی خود، در بهترین زمان به کاهش دامنه نوسان اقدام کرد.
او توضیح داد: گاه در بازار با برخی ریسک‌های غیرسیستماتیک روبه‌رو می‌شویم که فقط یک صنعت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، طبیعتا در این مواقع به تغییر ریزساخت‌ها مانند کاهش دامنه نوسان نیازی نیست اما در شرایط فعلی بازار با ریسک سیستماتیک مواجه شده و این ریسک کل بازار سرمایه و شرکت‌های حاضر در آن را تحت تاثیر قرار داده است. در این مواقع چاره‌ای وجود ندارد جز این‌که نهاد ناظر به صیانت از بازار سرمایه و حفظ حقوق سهامداران بپردازد.
او با تاکید بر این‌که افزایش دوباره دامنه نوسان به حذف سایه ریسک‌های سیستماتیک از سر بازار وابسته است، تاکید کرد: مدیریت ریسک‌های سیستماتیک از حیطه اختیار سازمان بورس و حتی نهادهای بالاتر از آن، خارج است.
دلایل اعمال محدودیت در دامنه نوسان
عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: هیچ‌گاه اعضای هیات مدیره سازمان بورس به کاهش حجم معاملات بازار تمایلی ندارند و اساسا هیچ سیاست‌گذاری به دنبال ایجاد مانع در مسیر خرید و فروش بازار نیست اما سازمان بورس مجبور شده تحت تاثیر ریسک‌های حاکم بر بازار به اتخاذ تصمیماتی مانند کاهش دامنه نوسان اقدام کند.
او با بیان این‌که سازمان بورس پس از کاهش ریسک‌ می‌تواند ایده‌های خود برای بهبود شرایط بازار اجرایی کند، گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که سازمان بورس از اتخاذ تصمیماتی مانند کاهش دامنه نوسان رضایت دارد. اعضای هیات مدیره هیچ گاه از ایجاد تغییر در این ریزساخت‌ها رضایت نداشته‌اند اما وقتی ریسک‌های سیستماتیک فرایند معاملات بورس را تهدید می‌کنند، دیگر چاره‌ای جز کاهش دامنه نوسان وجود ندارد.
افزایش تدریجی دامنه نوسان
عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این‌که اعتراض برخی فعالان بازار به کاهش دامنه نوسان ناشی از نگرانی در بروز مشکل برای نقدشوندگی بازار است، افزود: در تحلیل دلایل تصمیم سازمان بورس، این موضوع نباید فراموش شود که با توجه به ریسک سیستماتیک حاکم بر بازار، برای سازمان چاره‌ای جز کاهش دامنه نوسان وجود نداشت.
او گفت: اعضای هیات مدیره سازمان بورس همواره از حرکت به سمت اعمال سیاست افزایش دامنه نوسان، به محض رفع ریسک های تهدید کننده بازار، حمایت می‌کنند اما بهتر است این اقدام از طریق افزایش تدریجی دامنه صورت بگیرد.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcdnj0j.yt0jf6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین